۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۱۷۵۲۲
عضو جامعه روحانیت مبارز:

یاد مرگ انسان را از غفلت و معصیت دور می کند

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که در این دنیا باید بنا به دستور رسول خدا از فرصت ها حداکثر استفاده را کرد، گفت: این مجالس عزا برای بیدار شدن ما از خواب غفلت و معصیت های دنیایی بوده و خودتان را همواره برای مرگ آماده کنید.
حجت الاسلام محمدتقی عبدوس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد تقی عبدوس، عضو جامعه روحانیت مبارز، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که بر اساس بیان خداوند متعال در هیچ شرایطی نمی توانید برابر مرگ بایستید، گفت: عده ای از مرگ بیش از اندازه وحشت و واهمه داشته و از آن روزی که مرگ فرابرسد نگرانند.

وی با اشاره به پاسخ امام جواد(ع) به سوال فردی مبنی بر اینکه چرا بشریت از مرگ ترس و واهمه دارند تصریح کرد: امام جواد(ع) چنین فرمودند که چون مردم با مرگ آشنایی ندارند و آن را به خوبی نمی شناسند ترس دارند و الا از آن با روی خوش استقبال می کنند و فراررسیدن آن در هر لحظه زندگی برایشان چنین ناخوشایند و تلخ نبود.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: در روایت دیگری از امام جواد(ع) این چنین آمده که چون مردم مرگ را نمی شناسند پیوسته از آن فراری هستند والا اگر آن را می شناختند با روی خوش استقبال می کردند؛ مرگ در حقیقت همان خواب همیشگی است با این تفاوت که مدت زمان آن طولانی بوده و فرد در موعد قیامت از خواب بر می خیزد.

حجت الاسلام عبدوس مرگ را سنت ثابت و غیر قابل تغییر خداوند متعال دانست و با اشاره به گفتگوی حضرت سلیمان با عزراییل ابراز کرد: شخصی در نزد حضرت سلیمان از او درخواست کرد تا به باد دستور بدهد برای فرار از عزراییل به هندوستان برود که پس از رسیدن به آن نقطه بلافاصله عزراییل جانش را گرفت و این نشان می دهد نمی توان از مرگ فرار کرد.

وی با انتقاد از آنانی که مرگ را به فراموشی سپرده اند، خاطر نشان کرد: در روایات معصومین بسیار سفارش شده که زیاد به یاد مرگ باشید همانطور که رسول خدا(ص) شبی پس از خاموش شدن چراغ شروع به گریه کردن افتادند که کسی دلیل را پرسید و ایشان این چنین گفتند که از خاموش شدن چراغ عمرم گریه میکنم.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که پیشوایان دینی ما فراوان به یاد مرگ بودند و در بیان نبی مکرم اسلام(ص) اینطور آمده که زیرک ترین افراد کسانی هستند که فراوان به یاد مرگ باشند، اظهار کرد: رسول خدا(ص) به اصحاب همواره اینطور می گفتند که خودتان را برای لحظه مرگ آماده کنید و هرگز از آن نترسید اما غفلت نیز نکنید.

حجت الاسلام عبدوس با بیان این که ما حق این را نداریم تا تمنای مرگ کنیم اما غفلت از آن نیز خطرناک است، بیان کرد: تقاضای مرگ کردن مذموم است اما با این حال هرگاه مرگ فرا رسید نباید با آن مخالفت کرد.

وی با اشاره به کسانی که از مرگ واهمه ای نداشته و مشتاق فرا رسیدن آن هستند، تصریح کرد: پیشوایان دینی ما همواره چنین اخلاقی داشتند چراکه می دانستند از سنت خداوند نمی توان فرار کرد اما آنان هرگز مرگ در بستر را دوست نداشتند و می خواستند تا مرگشان شهادت باشد و به طرز عادی و طبیعی از دنیا نروند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که در این دنیا باید بنا به دستور رسول خدا(ص) از فرصت ها حداکثر استفاده را کرد، گفت: این مجالس عزا برای بیدار شدن ما از خواب غفلت و معصیت های دنیایی بوده و خودتان را همواره برای مرگ آماده کنید./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات