۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۵۱۷۵۶۷
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

ائمه اطهار زنجیره پیوند رحمت الهی هستند

آیت الله میرباقری با تأکید بر اینکه روابط بین انسانها باید بر اساس محبت و رحمت الهی شکل گیرد، گفت: اینکه انسان مؤمن نمی تواند ببیند برادر مؤمنش در معصیت و گناه گرفتار شده است از محبت بین آنها نشأت می گیرد.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی که در شهرکرد در حال اجرا است، با تأکید بر اینکه روابط بین انسانها باید بر اساس محبت و رحمت الهی شکل گیرد، خاطرنشان کرد: به یقین روابطی که بر اساس محبت و رحمت الهی باشد، از کانون خانواده گرفته تا جامعه، ثمرات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

وی با برشمردن برخی از ثمرات روابطی که بر پایه محبت و رحمت الهی باشد، تصریح کرد: اگر رابطه ای بر اساس محبت الهی شکل گیرد، فداکاری و ایثار در این رابطه ملموس خواهد بود؛ وقتی رشته ای از محبت بین انسانها شکل می گیرد، از آرامش و دارایی های خود صرف نظر می کند برای شخصی که نسبت به او محبت دارد.

آیت الله میرباقری با تأکید بر اینکه روابطی که بر اساس رحمت الهی شکل گیرد، همراه با کرامت خواهد بود، اظهار کرد: در چنین روابطی اگر فرد همه دارایی های خود را صرف دوستش کند، با نهایت تکریم خواهد بود؛ این طور نیست که برای رفع نیاز دوستش او را تحقیر کند بلکه پایه و مبنای این روابط بر اساس تکریم و بزرگواری است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری، امنیت و آرامش را سومین ثمره روابط بر مبنای محبت الهی بیان کرد و گفت: امنیت و آرامش خاصیت محبت است؛ در چنین روابطی فرد از امکانات و آرامش خود صرف نظر می کند تا دوستش در آرامش و امنیت کامل باشد.

وی ارتباط بین والدین و فرزندان را یک ارتباط کاملا محبت گونه و بر اساس رحمت الهی دانست و افزود: در این ارتباط عرضه نیاز فرزندان به والدین تحقیرانه نیست بلکه در نهایت تکریم صورت می گیرد و فرزند در کنار خانواده احساس آرامش می کند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر اینکه اداره کردن کریمانه کار هرکسی نیست، ابراز کرد: ریشه رحمت از محبت الهی است؛ خداوند رشته ای از رحمت خود را در بین والدین و فرزند قرار داده و به همین دلیل است که می گویند قطع رحم گناه کبیره است چراکه در واقع رشته رحمت الهی را قطع کرده ایم.

وی با بیان اینکه ارحام شما، پشتیبان شما هستند و این از رشته رحمت الهی نشأت می گیرد، افزود: اینکه مادر از خواب و همه زندگی خود برای فرزندش می زند به خاطر رشته محبت الهی است که خداوند در وجود او قرار داده و این هدیه ای از سوی پروردگار متعال است.

آیت الله میرباقری با تأکید بر اینکه رشته رحمت الهی بین مؤمنان نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در روایات داریم مؤمنان آنچنان با هم ارتباط روحی دارند که آلام و رنجهای آنها به یکدیگر منتقل می شود و این از رشته محبت الهی نشأت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه رشته پیوند بین مؤمنان امامشان است، گفت: مؤمنان از یک رشته نور هستند؛ مؤمنان اگر از هم بریدند، در واقع از ولایت امام خارج شده اند و این چیز کمی نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، امام را زنجیره پیوند رحمت الهی بیان کرد و افزود: وقتی به درخواست برادر مؤمنان بی توجهی می کنیم و در جهت خدمت به او قدمی برنمی داریم در واقع رشته ولایت امام را قطع کرده ایم.

وی با بیان اینکه مؤمنان نسبت به هم ولایت دارند و به همین خاطر به آنها اجازه امر به معروف و نهی از منکر داده شده است، خاطرنشان کرد: اینکه انسان مؤمن نمی تواند ببیند برادر مؤمنش در معصیت و گناه گرفتار شده است از محبت بین آنها نشأت می گیرد.

رییس فرهنگستان علوم قم با اشاره به اینکه تفاوت امر به معروف و نهی از منکر در محبت است، تصریح کرد: ریشه امر به معروف در محبت و ریشه عیب جویی و سرزنش در حسادت است و این دو با هم تفاوت بسیار دارند./9457/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات