صفات ناپسند ناشی از شرک به خداوند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله علی جاودان استاد اخلاق، شب گذشته در سلسله جلسات درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: بحث امام شناسی مهمتر از بیان مباحث اخلاقی است هر چند شنیدن مباحث اخلاقی از نیازهای ضروری انسان و تلنگری برای هدایت او به شمار میرود.
وی افزود: اگر اطلاعات انسان در زمینه امام شناسی دقیق و صحیح باشد هرگز در مواجهه با مشکلات و فراز و نشیبهای زندگی و وسوسههای شیطانی گمراه نشده و مورد آسیب قرار نمیگیرد.
آیتالله جاودان با اشاره به ایام زیارتی امام رضا(ع) در ماه ذیقعده، بیان داشت: در ایام زیارتی امام رضا(ع) قرائت زیارت مخصوص ایشان بسیار تاکید میشود.
استاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر اینکه داشتن انسانیت اعطا شدنی نیست بلکه باید کسب شود، ابراز کرد: زمانی که کودک قدم به عرصه دنیا میگذارد در اصل به حیات حیوانی وارد میشود و چیزی از حیات انسانی در وجود او یافت نمیشود و تنها استعداد کسب انسانیت در ذاتش وجود دارد بنابراین انسان در سیر تکاملی وجودیاش باید خود به حیات انسانی دست پیدا کند.
وی ادامه داد: برخی از انسانها به همان گونه که متولد میشوند به همان حالت نیز میمیرند و چیزی از حیات انسانی را درک نمیکنند.
آیتالله جاودان تفکر را از امور حیات انسانی بیان کرد و گفت: انسانیت، حیات برتر برای زنان و مردان است، تفکر ابزاری برای کسب این حیات به شمار میرود و دیگر موجودات فارغ از این موهبت الهی هستند.
استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: کسانی که با اعتقاد به قیامت عمل صالح انجام میدهند خداوند آنان را به حیات طیبه زنده میکند و این حیات طیبه اولین مرحله حیات انسانی به شمار میرود. در روایات متعدد حیات طیبه به حیات همراه با قنائت یاد میشود.
وی ادامه داد: قناعت از صفات پسندیده الهی در وجود انسان مومن است انسان قانع نسبت به همه نعمات الهی که به او داده میشود رضایت داشته و شکوهای به قلب و زبان نمیراند چنین فردی هرگز برای کسب مال و مقام حرص نداشته و دست به دزدی و دروغ نمیزند.
آیتالله جاودان در خصوص اینکه همه صفات زشت یک ریشه دارد، گفت: ریشه صفات ناپسند شرک است انسانهایی که خداپرست هستند اما صفاتی مانند تکبر، حسادت، ریا و سایر موارد در وجودشان غلیان دارد در اصل انسانهایی مشرک هستند، استمرار در انجام عمل صالح وجود انسان را از شرک تهی میکند.
استاد اخلاق با بیان اینکه انسان اگر عمل نیکویی را بر اساس تفکر انجام دهد همان عمل صالح گفته میشود، گفت: هنگامی که نفخه صور دمیده میشود مرگ همه موجودات صاحب شعور را در بر میگیرد مگر کسانی که حیات طیبه دارند و این وعده الهی به انسانهای صاحب حیات طیبه است./۸۱۳/پ201/ب1