۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۵۱۹۵۰۵
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

احسان و قرض‌الحسنه از مهم‌ترین ارزش‌های اسلامی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی احسان و قرض‌الحسنه را از مهم‌ترین ارزش‌های دینی دانست و گفت: البته باید توجه داشت که بخشش و گره‌گشایی با بدحسابی و تعلل ورزیدن در بازپرداخت بدهی‌ها و قرض‌ها دچار آفت می‌شود.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در دیدار با شماری از مسؤولان بانکی، اظهار کرد: یکی از ارزش‌های دینی احسان، گره‌گشایی، وام دادن و قرض‌الحسنه و رفع گرفتاری‌های مالی از برادر دینی است.

وی افزود: ممکن است در مسیر زندگی مسلمانی به مسلمان دیگر نیاز مالی و اقتصادی پیدا کند که با کمک دیگران آن مشکل برطرف و آبروی او مصون و محفوظ بماند.

حجت‌الاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: این اقدام اگر بخواهد در جامعه دینی فرهنگ شود و گسترش یابد باید طرف مقابل و آنکه وام می‌گیرد و تعهد پرداخت می‌کند هم به هنگام و بدون سرگردانی و امروز و فردا کردن، بدهی خود را پرداخت کند تا این فرهنگ در بین جامعه دینی همچنان ساری و جاری باقی بماند.

وی اضافه کرد: اگر بدحسابی و امروز و فردا کردن در پرداخت رواج پیدا کند، اعتمادها می‌سوزد و کارهای خیر کم‌رنگ می‌شود و کسی که گره‌گشایی می‌کرد بی‌انگیزه می‌شود.

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرماید: بخشش و گره‌گشایی و کار راه انداختن با بدحسابی و تعلل ورزیدن در بازپرداخت بدهی‌ها و قرض‌ها دچار آفت می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی از انسان‌ها مظهر اسم «مُعطی» پروردگارند، از آنچه دارند در گره‌گشایی دیگران دریغ نمی‌کنند، صفت اعطاء و بخشش همراه با تقوا را در خود پرورش داده‌اند و بدون منّت و سرزنش به خدمات‌دهی به دیگران مشغول‌اند و هر جا مشکل و گرهی مشاهده کنند به رفع و گشودن آن همت می‌گمارند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه خراسان شمالی افزود: این‌گونه افراد هم اهل خیرند، هم خیر و نفعشان عام است و هم پناهگاه بی‌پناهان و گره‌گشای افرادی هستند که گره در کار دارند.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: به تعبیر قرآن برخی از مؤمنان دارای این صفات برجسته و والا هستند؛ «یدْعُونَ إِلَی الْخَیر»؛ دعوت به خیر می‌کنند، «یسَارِعُونَ فِی الْخَیرَاتِ»؛ سرعت در کار خیر دارند و «وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ»؛ سبقت در خیرات هم دارند.

وی افزود: این افراد هم اهل خیرند و مبلغ خیر به شمار می‌روند، هم هر جا کار خیری مشاهده کنند به سرعت آن را انجام می‌دهند و هم می‌کوشند در انجام کار خیر پیشگام و پیشتاز باشند.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: بی‌تردید این‌گونه انسان‌های مؤمن دُرّ کمیاب هستند، از وابستگی‌های خود به مال و منال کاسته‌اند و خود را وارسته به صفت اعانه و ایثار نسبت به دیگران قرار داده‌اند./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات