خشونت علیه انسانها، خشونت علیه خداوند است
به گزارش خبرگزاری رسا، ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز در همایش گفتوگوی دینی مرکز ادیان و تمدنها با موضوع «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» که با حضور علما و اندیشمندانی از جهان اسلام و مسیحیت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه در طول ۲۰ سال گذشته ما هشت دوره از این گفتوگوها را پشت سر گذاشتهایم و امروز با حضور عالمان و دانشمندانی از اسلام و مسیحیت دور نهم را آغاز میکنیم، اظهار کرد: ۶۹ سال پیش شورای جهانی کلیساها پایهگذاری شد. از سال ۱۹۴۸ میلادی تا امروز ۳۴۹ کلیسا عضو شورای جهانی کلیساها هستند که در بیش از ۱۱۰ کشور به کار خودشان ادامه میدهند و این افتخار را داریم که گفتوگوهای ۲۰ سال پیش را قویتر دنبال میکنیم و آرزو میکنیم این دوره از گفتوگوها مفیدتر باشد.
وی ادامه داد: ما برای این دور از گفتوگوها بحث برداشت از متون مقدس را داریم، چون بعد از پیامبران سهم متون مقدس و امکان تفسیرهای متعددی از سوی عالمان بوجود آمد و اندک اندک رشتههایی حول کتابهای مقدس به وجود آمد و به همین دلیل اصحاب لغت در ساختار لفظی متون مقدس اندیشیدند و سعی کردند بفهمند الفاظ متون مقدس حاوی چه مفاهیمی و هر لفظی دارای چه معنایی است و اهل احکام و فقه هم به دنبال حکمی برای مکلفین بودند و به دنبال برداشت قواعد عمومی از متون مقدس بودند. این اتفاق باعث شد هر گروهی برای اثبات حقانیت خود به دنبال استخراج مفاهیم باشند.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: بر همین اساس هر دینی دیگری را کافر و خود را نزدیک به حق جلوه میداد و بعدها گروههایی پیدا شدند که توجه آنها به الفاظ کمتر و حصار الفاظ به دور مفاهیم قرار گرفت تا بتوانند از این طریق به مفاهیم متون مقدس دست پیدا کنند و از این طریق از پشت الفاظ به نور حق راه پیدا کنند و الفاظ را کنار بگذارند و به نور واقعی برسند.
وی در ادامه با ارائه مثالی از ورود چند نفر از افراد به باغی گفت: فرض کنید که چند نفر وارد باغ میشوند، یکی از آنها باغبان، دیگری متخصص گلهای داوودی، نفر سوم متخصص گلابگیری و نفر چهارم و پنجم شاعر و نقاش هستند. نگاه سه نفر اول به گلهای باغ نگاه عینی است و فقط با جسم گلها کار دارند اما نگاه شاعر و نقاش نگاه ذهنی است و به جسم گلها کاری ندارند. بر همین اساس شاعری مثل حافظ درباره باغ گل شعر میگوید. نگاه ما به متون مقدس هم همین بوده است، بعضی نگاه عینی داشته و برخی دیگر فقط بر الفاظ متکی بودهاند. بعدها گروههایی بر فهم انجیل و قرآن کتابهایی نوشتهاند و تلاش کردهاند از ظاهر متون مقدس به باطن آن راه پیدا کنند.
"ابراهیمی ترکمان" با بیان اینکه ما نباید از متون مقدس عکس بگیریم، بلکه باید از آنها فیلم بگیریم، گفت: چرا که اگر بخواهیم از متون مقدس عکس بگیریم معنای آن این است که به سایر بخشها توجه نکردهایم و فقط یک نکته را میبینیم و آن یک نکته را حجت و دلیل قرار میدهیم، ولی وقتی از متون مقدس فیلم بگیرم تمام مفاهیم آن را میبینیم و این گونه فهم دیگری از متون مقدس داریم. بخشی از فهم ما از متون مقدس بستگی به فهم ما از حقیقت هستی دارد. نقش عقل و خرد که ادیان بر آن تأکید دارند در کجا ظاهر میشود؟ در آنجا که میتواند با استخراج قوانین از شریعت مثل انصاف، کرامت، عدالت و... را از فهم متون دینی به سمتی سوق دهیم که صاحب شریعت آن را ارائه کرده است تا از این طریق سعادت بشر فراهم شود.
وی تأکید کرد: در متون اسلامی آمده هر چه عقل حکم کند، شرع نیز همان را حکم میکند، این مسئله برعکس نیز رخ میدهد. خشونتی که متأسفانه امروز در اطراف ما رخ میدهد خشونت انسان بر انسان نیست بلکه خشونت بر علیه خداوند است. یعنی فرد خشونتگرا تشخیص میدهد که وجودی را که خداوند به بشر عطا کرده است را برخلاف آن از انسان بگیرد. پس خشونت هر انسانی خشونت علیه خداوند است.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: حقیقت یکی است اما درک ما از حقایق فراوان است. غزالی در اواخر عمر خود توصیفی از خداوند دارد و آن این است که انسان باید از روی محبت خداوند را پرستش کند. برای اینکه انسان از خواب غفلت بیدار شود نیازمند علت است. فردی که خواب است اگر هزاران دلیل هم برای او بیاوریم بیدار نمیشویم بلکه او نیازمند علت است. امروز مهمترین مسئله در فهم متون مقدس و بعد در عمل به آن موضوع غفلت و یا به قول تفسیر استاد ارجمند محققداماد جهل مقدس است. جهلی که ریشههای خود را به دین وصل میکند در حالی که دین با چنین جهلی مخالف است./۸۰۷/د102/ب1