۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۱۹۸۶۵
هویت طلبگی(۹)

ضرورت آموزش دوره فشرده رشته‌‌‌های علوم انسانی به طلاب

استاد حوزه و دانشگاه بر تدریس دوره فشرده رشته‌‌های علوم انسانی به طلاب تأکید کرد و گفت: طلبه از علوم انسانی روز بی خبر باشد به سمت دانشگاه کشیده می شود.
علوم انسانی

حجت الاسلام سید محمدامین درخشانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه نظام حوزه داری دو ساحت لنفسه و لغیره است، اظهار داشت: این مطلب به این معنا است که حوزه هم باید خودش را در نظر گرفته و اهداف و وظایفی را برای ساختار درونی خود در نظر بگیرد و هم برای جامعه برنامه داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حوزه در قبال مردم وظیفه دارد، چراکه نهادی برای برطرف کردن نیازهای شرعی مردم است، اما متأسفانه حوزه امروز بیشتر خودش را در نظر دارد و وظیفه و تکلیف اصلی خودش را نیز مجتهد کردن طلاب می داند.

وی با بیان اینکه حوزه اعتقاد دارد که همه طلاب باید به اجتهاد برسند، یادآور شد: همه می دانیم که از حوزه تنها این مسأله مورد انتظار نیست، چه کسی گفته که حتما همه باید سه سال پشت سر هم ادبیات عرب را به صورت ملال آور بخوانند و چرا همه طلاب را مجبور به خواندن رسائل و مکاسبی می کنیم که تنها برای مجتهد شدن کارایی دارد؛ شاید بگویید حوزه کفایه و مکاسب را با قدرت تدریس می کند تا فقه بالنده شود، حال آیا فقه ما واقعا به بالندگی رسیده است؟.

حجت الاسلام درخشانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم شناخت طلاب از هویت طلبگی بعد از سالیان طولانی درس خواندن در حوزه خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم حوزه هیچگاه از اجبار کردن طلاب به درس خواندن نتیجه ای نگرفته و نخواهد گرفت؛ بله دروس خارج ما شلوغ شده ولی عده زیادی استعداد و عده ای هم علاقه ای برای کلاس های درس ندارند.

وی افزود: باید نظام آموزشی حوزه تحول اساسی پیدا کند که از جمله آنها تحول در سطح یک است، به این معنا که بنده با تحقیقات و تجربیاتی که به دست آورده ام معتقدم باید مسأله قرآن و حدیث، احکام عمومی برای مردم، ادبیات در سطح متوسط، روضه خوانی و منبر به صورت دروس اصلی تدریس شود و در سطوح بعدی نیز ادبیات عرب فراموش نشود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید خلأهای نظام آموزشی فعلی شناسایی و برطرف شود، خاطرنشان کرد: عالم هر دینی با متون اصلی آن دین آشنایی کامل دارد، اما نمی دانیم چرا در حوزه مسأله قرآن، تفسیر و قرائت در حاشیه قرار گرفته است و یا متون فقهی خوانده می شود که دردی از جامعه امروزی دوا نمی کند، هرچند معتقدیم تا جایگزین نشدن کتاب هایی قوی باید همین کتاب های فعلی مطالعه و تدریس شود.

وی اضافه شدن یک دوره علوم انسانی در متن درسی حوزه های علمیه را نیز امری ضروری خواند و یادآور شد: وقتی طلبه ما از علوم انسانی روز بی خبر باشد خیلی از اوقات به سمت دانشگاه کشیده می شود، درحالی که اگر یک دوره برخی علوم مهم به او آموزش داده شود در جامعه توفیقات بیشتری پیدا کرده و از آمادگی بیشتری برای پاسخ به سؤالات برخوردار خواهد بود.

حجت الاسلام درخشانی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: باید در سال های اولیه ورود شخص به حوزه دروسی به او آموزش داده شود که بتواند بعد از چهار یا پنج سال وارد جامعه شود و در حد معمولی با مردم ارتباط برقرار کرده و سؤالات آنها را پاسخ بگوید؛ دروس تخصصی و فقه و اصول نیز با توجه به استعداد  و علاقه طلاب در سطوح بعدی به صورت متن درسی و نه حاشیه به طلاب آموزش داده شود./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات