۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۱۹۹۳۹
امام جمعه شهر کلاته رودبار مطرح کرد؛

زهد، علم و شجاعت بی‌بدیل ویژگی‌های بارز جواد الائمه

امام جمعه شهر کلاته رودبار در آیین سوگواری سالروز شهادت حضرت جواد الائمه(ع) در دامغان، زهد چشمگیر، علم الهی و شجاعت بی‌بدیل در عین جوانی را از ویژگی‌های بارز شخصیت امام محمد تقی(ع) عنوان کرد.
امام جمعه کلاته رودبار سوگواری امام جواد در بازار دامغان سوگواری امام جواد در بازار دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام اسماعیل بینائیان در مراسم باشکوه سالروز شهادت امام جواد(ع) که ظهر امروز به همت اتاق اصناف، بسیج اصناف و کسبه این شهرستان در جوار آستان مقدس امامزاده نورالله و بخشی از بازار سرپوشیده تاریخی شهر دامغان با حضور امام جمعه، مدیران حوزه‌های علمیه، فرماندار و معاونان وی، بخشداران، روحانیان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و کسبه و بازاریان برگزار شد به تشریح شرایط دوران و بخش‌هایی از ویژگی‌های شخصیت جواد الائمه(ع) پرداخت.

امام جمعه کلاته رودبار با اشاره به آیه ولایت، تعریف مذاهب شیعه و سنی از امامت را متفاوت دانست و خاطر نشان کرد: اهل تسنن هر کس متصدی امر حکومت باشد را حائز مرتبه ولایت می‌دانند و حتی اگر ظالم باشد، اطاعت از او را لازم می‌دانند، حال آنکه شیعه به امامت و ولایت نگاهی الهی دارد و در برابر حاکم ظالم و فاسد می‌ایستد.

وی با بیان این مطلب که امام جواد(ع) در هشت‌سالگی به امامت رسید و در هنگام شهادت تنها 25 سال سن داشتند اما همه شرایطی که در فقه شیعه برای امام متصور هست را دارا بودند، تصریح کرد: نخستین وجه بارز از شخصیت امام محمد تقی(ع) زهد و پرهیزکاری آن حضرت بود.

حجت الاسلام بینائیان دومین شرط امامت در فقه و باور شیعه را علم برشمرد و گفت: امام جواد با وجود سن کم خود آنچنان وجودش از علم و معارف الهی لبریز بود که مأمون عباسی بارها با تشکیل جلسات فقهی و علمی با حضور عالمان و دانشمندان زمان سعی نمود جایگاه این امام جوان شیعیان را تضییع کند اما هر بار با پاسخ‌های شگفت‌انگیز جوادالائمه(ع) او و همراهانش بی‌آبرو شدند.

امام جمعه کلاته رودبار شجاعت را دیگر شاخصه شخصیت کم‌نظیر امام جواد(ع) عنوان و اضافه کرد: نهمین گوهر تابناک ولایت و امامت با وجود اینکه در سن کمی به این مقام رفیع رسیده بود اما با شجاعتی مثال زدنی دسیسه‌های مأمون را نقش برآب می‌کرد و خلیفه عباسی برای آنکه جاسوسی در خانه امام داشته باشد دخترش ام فضل را به ازدواج امام جواد(ع) درآورد و سرانجام با همین وسیله امام محمد تقی را به شهادت رساند./977/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات