۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۲۰۳۶۹

اصول کلی پاسخ به شبهات گردشگران خارجی

سرپرست مدیریت اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه با بررسی مهم ترین شبهات گردشگران خارجی و روش اقناع آنها، اصول کلی پاسخ به این شبهات را مطرح کرد.
حجت‌الاسلام برته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا برته در نخستین گردهمایی فعالان عرصه تبلیغ برای گردشگران خارجی که صبح امروز در قم برگزار شد، به بررسی اهم شبهات گردشگران و روش اقناع آنها پرداخت و گفت: شبهات در یک تقسیم بندی کلی به دو محور عادی و سازمان یافته تقسیم می شوند.

سرپرست مدیریت اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه ادامه داد: مواجهه با شبهات سازمان یافته کار آسانی نیست؛ نباید انتظار داشت که هر شبهه را بتوان در عرض چند دقیقه پاسخ داد و مخاطب هم اقناع شود، بنابراین پاسخ به شبهات مطالعه دقیق و جدی می طلبد.

وی عنوان کرد: تصور کنید در یکی از سفرهای تبلیغی، شخصی به سراغ شما می آید و می گوید «فلسفه خلقت من چیست»، در این حال اگر به او پاسخ علمی بدهید کار پسندیده ای نیست، چراکه او به دنبال پاسخ علمی نیست؛ بر این اساس باید سؤال او را ترجمه کرد، به عنوان مثال باید بدانیم که او به دنبال این است که بداند چرا وضع ظاهری و یا مالی خوبی ندارد و یا غیره؛ تفکیک اینکه شخص چه سؤالی می پرسد و اینکه چه پاسخی باید به سؤال او داده شود، هنر اصلی تبلیغ است.

حجت ا‌لاسلام برته اصول کلی پاسخ به شبهات را 9 مورد دانست و گفت: نخستین از آنها عبارت است از اینکه در رویارویی به شبهه، باید با شخص مطرح کننده آن، «هم داستان» شویم؛ یعنی بلافاصله شبهه او را رد نکنیم، بلکه مثالی در مورد آن در جامعه پیدا کرده و از آن ابراز تأسف کنیم، سپس دیدگاه اسلام را درباره آن موضوع برای وی تبیین کنیم.

سرپرست مدیریت اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه دومین اصل پاسخ به شبهه را «زوم اوت» معرفی کرد و بیان داشت: این اصل همانند اصل قبلی است، یعنی قاب تصویری که با آن شبهه را می بینیم، کمی به عقب ببریم و به وی حق بدهیم، سپس سعی کنیم او را به سمت و سوی دین سوق دهیم.

وی شیوه «قضاوت نکن» را سومین اصل پاسخ به شبهات معرفی کرد و اظهار داشت: هنگامی که شخص شبهه را مطرح می کند به او سه دیدگاه افراطی، تفریطی و میانه رو را معرفی کنیم و به وی تفهیم کنیم که دین اسلام میانه رو است.

حجت‌الاسلام برته با بیان اینکه روش «یارگیری» چهارمین اصل پاسخ به شبهه است، ابراز داشت: برای این روش باید مبانی توریست ها را به خوبی مطالعه کرده و برای اثبات ادعایمان از آنها استفاده کنیم.

سرپرست مدیریت اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه «تشقیق شقوق» را پنجمین اصل پاسخ به شبهات خواند و افزود:‌ در این روش باید برای مخاطب فرض های گوناگون بیاوریم و در مورد هرکدام نظر اسلام را تبیین کنیم؛ این سبب می شود تا مخاطب باور کند که اسلام دین پیشرفته و پرکارآمد است.

وی اضافه کرد: «عاطفی و شخصی سازی» ششمین اصل پاسخ به شبهه است؛ متأسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که فضای صمیمی میان مبلغ و مخاطب کم تر ایجاد می شود و تنها در پاسخ به شبهات نظر اسلام گفته می شود، بنابراین باید در هنگام پاسخ دادن به شبهات بگوییم «نظر من این است»، چراکه اگر اینگونه گفته شود، شخص با برخورد به احکام و فتاوای دیگر دچار تردید نمی شود و با خود نمی پندارد که اسلام در یک مسأله خاص چند حکم متفاوت دارد.

حجت‌الاسلام برته خاطرنشان کرد: هفتمین اصل پاسخ به شبهات عبارت است از اینکه به مخاطب بفهمانیم اگر اسلام نبود چه می شد؛ به عنوان مثال بگوییم اگر اسلام نبود سرنوشت زنان و دختران با آن سیر زنده به گور کردن تا کنون به کجا می رسید.

سرپرست مدیریت اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه در پایان یادآور شد: «جداکردن اصول ملی از اصول دینی» و «نشان دادن موارد نقض در کشور یا دین شخص مطرح کننده شبهه»، موارد هشتم و نهم از اصول کلی پاسخ به شبهات هستند؛ ناگفته نماند که استفاده از موارد نقض باید در آخر استفاده شود، چراکه در دیدار اول شاید مخاطب احساس خوبی از این نوع برخورد نداشته باشد./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات