۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
کد خبر: ۵۲۰۴۵۶
در نشست هم اندیشی فقه حکومتی مطرح شد؛

دین قدرت رهبری و ساخت نظام های اجتماعی را برعهده دارد

مقرر نظریه آیت الله اعرافی با بیان این که دین قدرت رهبری و ساخت نظام های اجتماعی را دارد و همه ظرفیت مدیریت اجتماعی را داراست، گفت: برای دفاع از حریم دین باید ساز و کار مناسب را فراهم کرد.
نشست هم اندیشی فقه حکومتی در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام بخشی، مقرر نظریه آیت الله اعرافی، عصر امروز در نشست فقه حکومتی هتل پاسداران مشهد با بیان این که استاد اعرافی مباحث خود را ذیل عنوان فقه نظام ساز یا اجتهادتمدن ساز ارائه کرده اند، گفت: پیش فرض نخست این است که دین اسلام هم برای نیازهای ثابت بشر و هم شرایط متغیر تدبیراتی دارد.

وی با بیان این که دین قدرت رهبری و ساخت جامعه و نظام های اجتماعی را دارد و همه ظرفیت مدیریت اجتماعی را داراست، تصریح کرد: امروز باید این را بدانید که غرب با سیستم و منظومه واحد و منسجم در مقابل اسلام قرار گرفته است و برای دفاع از حریم دین باید ساز و کار مناسب را فراهم کرد که در این راستا بسنده کردن به تک گزاره ها نمی تواند ما را به مقصود برساند.

مقرر نظریه آیت الله اعرافی با بیان این که نیاز است که ما نرم افزارهای اداره جامعه را تولید کنیم، تصریح کرد: در حقیقت فقه بایسته فقهی است که با نگاه خرد و کلان به صورت سیستمی نگریسته می شود و در همه شئون زندگی برنامه ارائه می دهد.

حجت الاسلام بخشی با بیان این که فقه در حوزه حکومت اگر بخواهد اثرگذار باشد باید الزاماتی را رعایت کند که مهم ترین آن نظام سازی است، به برخی از آسیب های فقه موجود یعنی نگرش فردگرایانه اشاره کرد.

وی با بیان این که این نگرش در سه سطح قابل ارزیابی است، مقطع نخست را دوره انزوای فقه شیعی تا عصر صفویه، مقطع دوم را از مشروطه تا قبل از انقلاب اسلامی و سوم را از انقلاب اسلامی به بعد دانست و ادامه داد: در مقطع اول استراتژی فقه شیعه، موضع منتقد بوده است و مبارزه منفی و سلبی با دولت های جائر وجود داشته است؛ همچنین در جایی هم که همکاری بین فقها با حاکمان بوده، قطعا به دلیل حفظ تراث شیعه و نفوس مردم و راندن بیگانگان از بلاد اسلامی بوده است.

مقرر نظریه آیت الله اعرافی افزود: دوره سوم که در گام های آغازین آن هستیم، با مراجعه به منابع اصیل دینی و شیوه های فقه جواهری واقع می شود که البته با گشودن عرصه های جدید صورت می پذیرد.

حجت الاسلام بخشی با اشاره به دور بودن از موضوع شناسی علمی و تخصصی در این نظریه آن را محل نقد و اشکال دانست و با بیان این که امروزه مسائل و موضوعات از نظر تکثر و تنوع و ابهام و درهم تنیدگی موضوعات بایکدیگر، موضوع شناسی را دشوار ساخته است، خاطر نشان کرد: موضوع شناسی پیشینه چندانی ندارد و عموماً به عرف واگذار شده است.

وی ادامه داد: علم اصول تنها ناظر به فقه است، اما از نگاه استاد اصول، دانش فهم دین است.

مقرر نظریه آیت الله اعرافی تحلیل وضعیت موجود، اجتهاد منظومه سازی و دانش سازی؛ سیستم های قضایی و حقوقی، امتداد اجتهاد در قلمروهای معرفتی بشر ناظر به علوم انسانی و اجتماعی به همراه مرحله مدل سازی برای اجرا و طی کردن فرایند رفع کاستی ها و معایب آن، برای مهیا شدن زمینه برای پاسخگویی به نیاز های را از الزامات تحقق فقه بایسته برشمرد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات