۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۲۰۵۲۰
با سخنرانی آیت الله مروارید؛

سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار در مشهد آغاز شد

مراسم افتتاحیه دروس و برنامه های تحصیلی طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با حضور اساتید و طلاب این مرکز برگزار شد.
مرکز فقهی ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی مروارید، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در محل این مرکز برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «ما کانَ المُؤمِنون لیَنفروا کافّه فَلَولا نَفَر من کلّ فرقه مِنهُم طائفه لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدّین و لیَنذرُوا قَومَهُم إذا رجعوا إلَیهِم لَعَلّهُم یَحذَرون»، به تبیین مفهوم تفقه در دین پرداخت و گفت: قوام جامعه اسلامی به فقها و مراجع آن وابسته است و سیره معصومان(ع) نیز این بوده که مردم را به فقیهان ارجاع می دادند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اصحاب معصومان معمولا به سه دسته فقها، محدثان و مردم عادی تقسیم می شده، اظهار کرد: مسأله تقلید یک مسأله ریشه دار بوده و به زمان معصومان(ع) باز می گردد. این که گروهی از مردم به تفقه در دین بپردازند، نه تنها یک مستحب نفسی و واجب کفایی است، بلکه برای افرادی که مستعد هستند، یک واجب عینی است.

آیت الله مروارید با اشاره به روایاتی که روی مسأله تفقه در دین تأکید کرده اند، خاطرنشان کرد: در کنار مسأله تفقه در دین، زهد در امور دنیوی و تلاش برای آگاه شدن نسبت به عیوب خویش از مسائلی است که در سیره بزرگان دیده می شود.

وی در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت تعلم عمیق در دورس حوزوی، از فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد مقدس تمجید کرد و جدّیت طلاب علوم دینی در این راه مقدس را خواستار شد.

گفتنی است، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد از سال 1377 توسط مرجع فقید، حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) تأسیس شده و تا کنون فارغ التحصیلان فراوانی به حوزه علمیه تقدیم کرده است که جمعی از ایشان از مدرسین فقه و اصول حوزه علمیه به شمار می روند.

شایان یادآوری است، در سال جاری نیز 85 طلبه سطح و خارج زیر نظر 12 استاد اصلی سطح، 2 استاد خارج و 25 استاد ناظر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد مقدس مشغول به تحصیل هستند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات