۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۲۰۵۶۱
حجت الاسلام والمسلمین رییسی:

مدافعان حرم روشنفکران حقیقی جامعه اسلامی هستند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نیروهای ارزشمندی که در جبهه دفاع از حرم اهل بیت(ع) حضور می یابند، روشنفکران حقیقی هستند؛ چرا که نیاز جامعه و مردم خود را می دانند و بر اساس این شناخت به ایفای نقش می پردازند.
حجت الاسلام رییسی حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز در مراسم بدرقه هفدهمین کاروان پیاده کربلای معلی که در محل مجتمع حضرت بقیه الله الأعظم(عج) برگزار شد، با اشاره به این که معرفت نسبت به ائمه اطهار(ع) و محبت به ایشان، اطمینان شیعیان نسبت به مسیری که در پیش گرفته اند را افزایش می دهد، اظهار کرد: وقتی انسان به نقطه اطمینان قلبی دست پیدا کند، راه درست برای او بسیار روشن می شود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: آمدن انسان به این دنیا برای ماندن نیست، بلکه برای ساخته شدن است؛ به گونه ای که خداوند برنامه ساخته شدن را توسط نبی خود از طریق وحی به انسان آموخته و ائمه(ع) را برگزیده تا انسان را هدایت کنند.

وی با اشاره به آیه شریفه «إنّ اکرمکم عندالله أتقاکُم» خاطرنشان کرد: خودسازی امری است که زمینه برتری انسان بر دیگران را فراهم می کند و از همین رو انسان باید با عزم و اراده جدی به ظرفیت سازی برای خود مشغول شود، به شکلی که در هیچ عرصه ای بندگی خداوند را ترک نکند.

لزوم بهره مندی از فیوضات ماه ذی حجه

حجت الاسلام والمسلمین رییسی برخی ایام سال را حایز اهمیت در ایجاد بستر برای خودسازی دانست و گفت: برای نمونه ده روز ابتدای ماه ذی الحجه که در قرآن کریم به عنوان «لیالٍ عشر» معرفی شده است، حبل الله برای بندگان خداست و بستری برای ظرفیت سازی محسوب می شود تا انسان بتواند تعالی و تکامل پیدا کند. انسان می تواند از این فرصت هایی که خداوند قرار داده، برای توجه به خدا و اهل بیت(ع) استفاده کند و همچنین می تواند نسبت به آن ها غافل باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن تمجید از حرکت زائران کربلای معلی با پای پیاده به سوی بارگاه منور سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: کسی که با پای پیاده گام در این مسیر می گذارد، قصد دارد در طی راه با خود بیندیشد و کاستی ها و نواقص خود را بزداید تا وقتی که به زیارت امام حسین(ع) موفق شد، هیچ گونه خودبینی در وجود او باقی نمانده باشد.

شهید حججی تربیت یافته دستگاه انسان سازی اهل بیت بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود دستگاه سیدالشهدا(ع) را دستگاهی انسان ساز دانست و با اشاره به جریاناتی که در کربلا برای اصحاب آن حضرت به وجود آمد، خاطرنشان کرد: زهیر که در کربلا به شهادت رسید، از ابتدا عاشورایی نبود؛ بلکه امام حسین(ع) او را عاشورایی کرد، همچنین وهب و همسرش پیش از جریان کربلا مسیحی بودند اما در دستگاه امام حسین(ع) به شهادت در راه اسلام نائل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان این که شهدای بزرگواری مانند شهید حججی نیز تربیت یافته دستگاه سیدالشهدا(ع) و ائمه اطهار(ع) بودند، تصریح کرد: آن جوانی که سرش از تنش جدا می شود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حجت خداوند در برابر چشم همگان قرار داده می شود، برای خود ظرفیت سازی کرده بود و در زیارت امام هشتم(ع) به خاندان عصمت و طهارت متوسل شده بود.

مدافعان حرم روشنفکران حقیقی جامعه اسلامی هستند

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه اظهار کرد: خودسای برای انسان مسلمان کافی نیست و ما باید علاوه بر خودسازی، به دنبال جامعه سازی نیز باشیم. ندای «إنما خُرجت لطَلَب الإصلاح فی امه جدی» که امام حسین(ع) فرمودند، فقط اختصاص به سال 61 هجری ندارد؛ بلکه هر اصلاح اجتماعی در جامعه بشری که با نام سیدالشهدا(ع) انجام شود را شامل می شود.

وی مدافعان حرم را روشنفکران حقیقی جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: نیروهای ارزشمندی که با سربندهای «یا حسین(ع)» و «یا زهرا(س)» در جبهه دفاع از حرم اهل بیت(ع) حضور می یابند، روشنفکران حقیقی هستند؛ چرا که نیاز جامعه و مردم خود را می دانند و بر اساس این شناخت به ایفای نقش پرداخته اند.

بیداری اسلامی امروز در دنیا نتیجه قیام سیدالشهدا است

حجت الاسلام والمسلمین رییسی افزود: هدف قیام سیدالشهدا(ع) این بود که از جامعه جهل زدایی کند؛ یعنی مردم قدرت تحلیل و شناخت راه از بیراهه و دوست از دشمن را به دست آورند. ممکن است برخی بپرسند آیا سیدالشهدا(ع) به هدف خود دست یافتند؟ پاسخ مثبت است؛ امروز به برکت همان قیام در جامعه بشری بیداری اسلامی شکل گرفته که قابل سرکوب شدن نیست.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: جامعه سازی قرآنی جز در سایه معارف اهل بیت(ع) و عمل و اقدام در این مسیر محقق نمی شود./820/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات