۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۲۱۷۳۰
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه:

اعمال عبادی بدون تقوا و نیت باطنی ارزشی ندارد

آیت الله سعیدی ریشه اعمال عبادی را در تقوا ارزیابی کرد و گفت: اعمال عبادی اگر بدون توجه به نیت باطنی و کسب رضایت خداوند باشد فی نفسه ارزشی ندارد.
آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ظهر امروز در دیدار با نجف علی انتظاری مدیرکل امور اجرایی زکات کشور که در سالن محراب حرم مطهر انجام شد، با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان گفت: قربان عید اخلاص و امتحان عبودیت بندگان است و تنها بندگانی می توانند در این امتحان موفق شوند که حریم قلب خود را به روی غیر خدا بسته و تمام نیت و اعمال خود را برای خدا خالص کرده باشند.

وی با بیان اینکه هدف از انجام اعمال عبادی اظهار بندگی به ساحت حضرت پروردگار است، افزود: انجام اعمال عبادی مانند پرداخت زکات و انجام قربانی فی نفسه ارزشی ندارد بلکه ارزشمندی این اعمال به تقوا و نیت باطنی انسان است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه باید فلسفه و روح عمل در میان ترویج شود تا آن عمل در زندگی مردم تأثیر گذار باشد، گفت: اگر یک عمل عبادی بدون توجه به روح باطنی آن انجام شود ارزشی نخواهد داشت.

آیت الله سعیدی با اشاره به استقبال خوب مردم از طرح نذر قربانی تصریح کرد: خداوند با قربانی کردن اسماعیل می خواست حضرت ابراهیم(ع) را امتحان کرده و عیار بندگی حضرت ابراهیم(ع) را به انسان ها و ملائک نشان دهد و زمانی که حضرت ابراهیم(ع) خلوص نیت خود را در بندگی خداوند اثبات کرد به مقام خلیل الرحمان رسید و در کنار مقام نبوت، مقام امامت نیز به ایشان داده شد.

وی افزود: همانطور که بیان شد هدف از انجام یک عمل عبادی نباید کثرت آن عمل باشد بلکه مهم نیت و انگیزه انجام آن عمل است و آن چیزی که می تواند انسان را در مسیر بندگی به کمال برساند نیت انجام عمل است بنابراین مهم ترین رسالت مبلغان و کسانی که متولی امر جمع آوری زکات هستند باید در جامعه معرفی ماهیت و فلسفه معنوی و اعتقادی این عمل باشند تا مردم در کنار بهره مندی از برکات مادی زکات از برکات معنوی این عمل خداپسندانه نیز بهره شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه بریدن از نفس و پشت کردن به هوای نفسانی از مهم ترین خصلت های قربانی کردن در راه خداست، یادآور شد: مؤمن با قربانی کردن از نفس خود گذشته و با پشت کردن به نفس در مسیر بندگی خداوند حرکت می کند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات