۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۲۱۹۰۶
آیت‌الله مهمان‌نواز:

عرفه فرصتی برای تبدیل سیئات به حسنات است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: روز عرفه فرصتی برای دست‌یابی به این مقام والا و دعا و نیایش و توبه به درگاه احدیت برای بخشش گناهان و تبدیل سیئات به حسنات است.
آیت الله مهمان نواز

آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت روز عرفه، بر اهمیت دعا و نیایش و استغفار در این روز تأکید کرد.

وی افزود: از آموزه‌های دینی و رهنمودهای پیشوایان چنین به دست می‌آید که حسنات و کارهای نیک و نیت‌های پاک فضای جان آدمی را معطر و خوشبو ساخته، او را محبوب خدا و فرشتگان کرده و روابط انسان‌ها با یکدیگر را دل‌پذیر و نورانی و دوست‌داشتنی می‌کند.

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: از آن سو سیئات و نیت‌های پلید و گناه‌آلود و کارهای ناشایست و شیطان پسند فضای روح و روان آدم را تیره‌وتار ساخته و آن را مرکز بوی بد و پلشت قرار می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که جامعه را نیز تحت تأثیر منفی و پیامد زشت و نازیبا می‌سازد.

وی تصریح کرد: باید حوزه جان و دل را از بوی بد و آثار منفی گناه پاک‌سازی کرد و خلوت دل را از دیو گناه و معصیت و حضور بیگانه خالی ساخت تا حضور جانان را در آن مشاهده کرد.

آیت‌الله مهمان‌نواز خاطرنشان کرد: استغفار عامل عطرافشانی روح و جان است که فضای گناه‌آلود و بدبو شده دل را معطر می‌سازد و آثار و پیامدهای به‌جامانده از گناهان را پاک‌سازی، بازسازی و نوسازی می‌کند.

وی اظهار کرد: امام رضا (ع) می‌فرماید: «تعطّروا بالاستغفار لا تفضحکم روائح الذنوب»؛ جان خود را با استغفار خوشبو سازید تا بوی بد گناهان شما را رسوا نسازد و امام موسی بن جعفر (ع) هم می‌فرماید: «ان العبد اذا هم بالحسنه خرج من نفسه طیب الریح فقال صاحب الیمین لصاحب الشمال: قف فانه بالحسنه ... واذا هم بالسیئه خرج من نفسه منتن الریح، فیقول صاحب الشمال لصاحب الیمین قف فانه فد همّ بالسیئه»

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: امام هفتم شیعیان می‌فرماید: آن گاه که بنده‌ای تصمیم بر انجام کار نیک می‌گیرد از درون جانش بوی خوشی بیرون می‌آید فرشته دست راست به فرشته دست چپ می‌گوید از کنار او بلند نشو؛ زیرا او تصمیم بر انجام کار نیک گرفته و آن گاه که تصمیم بر کار زشت و گناه بگیرد از درون جانش بوی بدی تولید می‌شود فرشته دست چپ به فرشته دست راست می‌گوید از او فاصله بگیر؛ زیرا او تصمیم بر گناه گرفته است.

وی افزود: روز عرفه فرصتی برای دست‌یابی به این مقام والا و دعا و نیایش و توبه به درگاه احدیت برای بخشش گناهان و تبدیل سیئات به حسنات است./9314/ت302/ب1

ارسال نظرات