۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۵۲۲۰۱۶

همایش ملی پیامدهای جنگ‌های دهه ۲۰ برگزار می‌شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در مراسم رونمایی از کتاب« سه تفنگ‌دار ارس»، از برگزاری همایش ملی بازتاب و پیامدهای جنگ‌های دهه۲۰ در منطقه آزاد ارس خبر داد.
شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، یوسف داداش‌زاده با اعلام این خبر اظهار داشت: این همایش که به جنگ‌های دهه 30 شمسی ایران و روس اختصاص دارد، با هدف واکاوی پیامدها و بازتاب‌های تجاوز روس‌ها به خاک ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: نقش مرزنشینان در دفاع و صیانت از حریم کشور دارای اهمیت بالایی است و تبیین این نقش برای تقویت هویت ملی ایرانیان بسیار مهم است.

داداش‌زاده با اشاره به جریان‌سازی موضوع شهدای شهریور 1320 جلفا با برگزاری سمینار و تجلیل از خانواده‌های این شهدا در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: آشنایی با رشادت‌ها و جانفشانی سربازان مرزبان کشور در دفاع از اسلام و ایران موجب ارتقای همبستگی ملی و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.

وی تاکید کرد: امسال در راستای افزایش سطح کیفی برنامه‌های پیش‌بینی شده، با همکاری مؤسسه تاریخ و فرهنگ دیار کهن، وزارت امور خارجه، سازمان اسناد، کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و برخی از دانشگاه‌ها، همایش ملی بازتاب و پیامدهای جنگ‌های ایران و روس در سطح ملی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در مورد موضوع‌های پیش‌بینی شده برای این همایش تصریح کرد: نقش ارس در تاریخ و فرهنگ ایرانی و تاثیر جنگ‌های ایران و روس در ایران همانند ایجاد اندیشه نوگرایی، ضرورت اصلاحات و اشتراکات فرهنگی از جمله مباحثی خواهد بود که در این همایش به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

داداش‌زاده با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در سازمان منطقه آزاد ارس برای تقویت هویت ایرانی اسلامی گفت: مقاومت سربازان مرزبان در مقابل ورود اجانب به خاک ایران، نمونه بارزی از ایثار، شهادت و وطن‌پرستی است.

وی در پایان عنوان کرد: تاسیس یادمان شهدای 1320 در نقطه صفری مرزی، اجرای بزرگداشت‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی و رونمایی از کتاب «سه تفنگدار ارس» بخشی از فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد ارس در این زمینه بوده است.

همزمان با ایام سالگرد مقاومت سه سرباز وطن در شهریور ماه سال 1320 در جلفا، کتاب «سه تفنگدار» با حضور مدیرعامل و معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری ارس رونمایی شد.

کتاب «سه تفنگدار ارس» توسط هوشنگ صدفی و محمد قاسمی تهیه شده است. این کتاب در قطع خشتی و 88 صفحه با موضوع‌ رویدادهای مهم جنگ جهانی دوم، نبردهای مهم جنگ جهانی دوم، حمله متفقین به ایران، مقاومت در ارس، جلفا در روز حادثه و شهدا به روایت بازماندگان تهیه شده است.

در بخش پایانی پیش‌گفتار این کتاب آمده است: بی‌گمان ارواح طیبه شهدای دفاع مقدس و شهدای سرحد ارس، از جمله سرجوخه مصیب محمدی، سیدمحمد راثی‌هاشمی و عبدالله شهریاری، مرزبانان جاوید ایرانی در نقطه صفر مرزی همچنان پاسبان آرمان‌های والای سرزمین اسلامی، ناموس شهروندان و پاسدار فرهنگ عاشورایی هستند.

یادمان باشد شهدای کناره رودخانه ارس، بهانه‌ای است برای یادمان شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم و شهدای انقلاب اسلامی چرا که از اروند سرخ‌گون تا ارس پرخروش راهی نیست./۹۳۵/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات