۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۲۲۶۰۲
به یاد شهید محسن حججی؛

افتتاحیه پنجمین پویش «کتاب و زندگی» برگزار شد

افتتاحیه پنجمین مسابقه «کتاب و زندگی» با یاد شهید محسن حججی با محوریت رمان «دخیل عشق» در سازمان هنری رسانه‌ای اوج در کافه نخلستان برگزار شد.
افتتاحیه پنجمین پویش «کتاب و زندگی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه پنجمین مسابقه «کتاب و زندگی» با یاد شهید محسن حججی با محوریت رمان «دخیل عشق» اثر مریم بصیری که انتشارات کتاب جمکران آن را منتشر کرده، بعدازظهر امروز (یکشنبه 12 شهریور) در سازمان هنری رسانه‌ای اوج در کافه نخلستان برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدا این مراسم میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه پویش«کتاب و زندگی» توسط مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این طرح دستگاه‌های مختلفی از جمله نهادهای کتابخانه عمومی، آستان قدس رضوی و نهادهای مردمی مشارکت دارند.

وی ادامه داد: توقع ما این است که دستگاه‌های دولتی نیز در این طرح مشارکت داشته باشند، ما درباره این موضوع با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صحبت کرده‌ایم تا حمایت لازم را داشته باشند اما تا به این جا کار ترجیح دادند که در این طرح شرکت نکنند، اما این موضوع دلیلی بر سکوت ما برای کار فرهنگی نیست و ما سعی می‌کنیم به گفته رهبری کار آتش به اختیار نکنیم.

هدف از خواندن کتاب در اصل برای تدوام انقلاب است

در ادامه علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: امروز تمام حرکت‌های ترویجی در حوزه کتاب که برای ترویج فرهنگ انقلابی و مقاومت صورت می‌گیرد جدای از شعاع آن به گفتمان انقلاب کمک می‌کند، امروز هر ایرانی مسلمان دو راه دارد یا انقلابی است یا انقلابی نیست، البته کسانی که انقلابی نیستند نیز از حقوق شهروندی برحوردار هستند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یادآور شد: فضاهایی همچون فضایی که امروز مشاهده می‌کنیم فضای تدوام انقلاب است، در واقع هدف از خواندن کتاب‌‌ها رسیدن به هدف بالاتری یعنی تدوام انقلاب است.

شهید حججی ها از دل مطالعه کتاب ها به سوی شهدت رفتند

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه ضمن ابراز خوشحالی از حضور در سومین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها خلأهای مختلفی در زمینه آشتی ما با کتاب وجود داشت، این کتاب جذابیت‌های خاص خود را دارد به گونه‌ای که آدم احساس می‌کند از چند لحظه‌ی دیگر خود خبر ندارد.

وی در مورد شهید حججی نیز بیان کرد: نمی‌دانم این شهید بزرگوار در قبل از اسارت خود به چه چیزی فکر می‌کرده است، همیشه این سوال پیش می‌آید که آیا او تصور چنین اتفاقی را می‌کرد؟ این اتفاق را می‌توان در کتاب «دخیل عشق» هم دید.

این بازیگر سینما و تلویزیون ابراز داشت: همیشه در طول زندگی خود تصور می‌کردم چرا عده‌ای به جنگ رفتند و به مقام شهادت رسیدند، این سوال‌ام را در تشییع پیکر شهدا فهمیدم، زمانی که تریلی بروی ترمز زد تابوت‌ها سبک به هم خورد و به خودم آمد و فهمیدم که این شهداء به دنبال سبک بالی بودند.

زندگانی تاکید کرد: امید است مسیری که آغاز شده است با جدیدت ادامه پیدا کند و نباید فراموش کرد که امثال شهید حججی اهل کتاب بودند و از داخل همین کتاب‌ها ارزش‌ها را شناختند و برای حفظ ارزش‌ها به میدان نبرد رفتند.

داستان «هملت » گذشته را با وجود داعش باید امروزی کرد

در ادامه علی سلیمانی از بازیگران تئاتر و تلویزیون با اشاره به اینکه چگونه یک کتاب‌خوان شده است، اظهار کرد: بنده در مکانی بزرگ شدم که فاصله‌ام با کتاب بیشتر از فاصله‌ام با مواد مخدر بود، در واقع در محل زندگی ما کلا مسائل فرهنگی و کتاب خوانی مطرح نبود، از این رو من مطالعه کردن را کشف کردم.

وی افزود: اولین کتابی که مطالعه کردم رمان «سفر به ماه» اثر ژول ورن بود که کتاب آنقدر زیبا بود که لذت مطالعه به من دست داد، اما افسوس بنده از این است که ای کاش کشف مطالعه خود را با یک کتاب ایرانی آغاز می کردم.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: بنده از نسلی بیرون آمدم که بیشتر آنها از هنر سر در آوردند، البته برای کسب علم هم سختی بسیاری کشیدیم البته باید بگویم «هملت» اثر شکسپیر به چه کار امروز ما می‌آید یا «خشم و هیاهو» اثر فاکنر را باید به امروز آورد که داعش وجود دارد و آنها را باید امروزی کرد.

کتاب «دخیل عشق» ثمره لطف بیکران امام رضا بود

مریم بصیری نویسنده رمان «دخیل عشق» در ادامه این مراسم اضافه کرد: هر آنچه در این کتاب مشاهده می‌کنید لطف امام رضا(ع) بوده است، در همین جا هم امیداورم امام هشتم کمک‌کننده این پویش باشد، علاقه من به نوشتن در مورد ائمه موجب نوشتن این کتاب شد.

وی یادآور شد: ایده نوشتن این کتاب را از 15سال پیش در مطالعه یک مصاحبه گرفتم، ایده‌ای که در مطالعه این مصاحبه برای من شکل گرفت نهایتا منجر به نوشتن این کتاب شد.

در حاشیه این مراسم علی‌محمد مودب از شعرای انقلابی قصیده‌ای در وصف شهید حججی سرود، همچنین اکبر قلیچ قطعه‌ای را با یاد شهدا خواند.

در پایان این مراسم از رمان «دخیل عشق» که در پنجمین پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» معرفی شده با حضور جمعی از اهالی فرهنگ رونمایی شد./816/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات