۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۲۳۴۶۴
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

مستندات روایی راهپیمایی و نماز عید غدیر

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری با تبیین مستندات روایی راهپیمایی و نماز عید غدیر گفت: حضرت آیات بهجت و گلپایگانی(ره) می فرمودند که ترجیحاً نماز عید غدیر را بخوانید.
حضور حجت الاسلام والمسلمین بندانی در خبرگزاری رسا

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از وظایف خاصه شیعیان را تبیین، تبلیغ و ترویج عظمت ماجرای غدیر دانست و اظهار داشت: فقیه احمد آبادی (ره) در مکیال المکارم اشاراتی به این مطلب داشته است.

وی با اشاره نام گذاری غدیر به «یوم الجمع المشهود» از سوی امیرمؤمنان(ع)، گفت: بر این اساس غدیر روزی است که دوستان، محبان و موالیان اهل بیت(ع) باید جمع شوند این جمع‌شان مشهود باشد. تظاهرات و راهپیمایی نیز در همین راستا است؛ این حرکت برای خودش یک تبلیغ خاصی است.

استاد حوزه علمیه به سابقه تاریخی این حرکت اشاره و تصریح کرد: ذهبی از شاگردان ابن تیمیه می‌‌گوید در سنه 352 روافض بیرون می آمدند، جمعیت زیادی به همراه طبل و در میدان بغداد شیخ مفید(ره) نماز جماعت غدیر می خواندند. 

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری به بیان مستندات روایی نماز غدیر پرداخت و گفت: در روایت داریم«الاعیاد اربعة، یوم الاضحی، یوم الفطر، یوم الجمعه و یوم الغدیر» و همگی نماز دارند اما متأسفانه از میان اینها فقط نماز عید غدیر خوانده نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: شیخ مفید در المقنعه، شیخ الطائفه در تهذیب، شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، سید بن طاووس در اقبال، علامه مجلسی در زاد المعاد ادعیه و نوع نماز عید غدیر را آورده‌اند. شیخ بهائی در جامع عباسی، محقق اردبیلی، محقق حلی، شهید اول در لمعه، ابن زهره حلی در غنیه فتوا به استحباب نماز عید غدیر داده‌اند.

استاد حوزه علمیه گفت: در زمان ما نیز حضرت آیت الله صافی گلپایگانی فتوا به استحباب داده اند؛ مرحوم حضرت آیت الله بهجت و مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی نیز می فرمودند که ترجیحاً بخوانید.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری خاطرنشان کرد: نماز عید غدیر از دو طریق نقل شده است، این نماز دو رکعت است و پس از آن یک خطبه دارد که به فرموده شیخ مفید در آن باید از فضائل امیرمؤمنان(ع) نقل شود./۹۲۸/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
عید غدیر بر شما مبارک باشد
0
0