۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۴
کد خبر: ۵۲۳۸۱۹
رییس دانشگاه قرآن و حدیث علامه مجلسی:

اهل بیت گمشده انسان هستند

رییس دانشگاه قرآن و حدیث علامه مجلسی با بیان اینکه در نماز از خداوند اتصال به اهل بیت(ع) را می‌خواهیم، گفت: سعی بین صفا و مروه در حج به معنای سیر میان مقام نبوت و ولایت است برای اینکه انسان گمشده حقیقی خود را پیدا کند و آن گمشده چیزی جز ائمه معصومین(ع) نیست.
حجت الاسلام کشکولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالکریم کشکولی، رییس دانشگاه قرآن و حدیث علامه مجلسی، شنبه شب در مجموعه فرهنگی رضوان اصفهان، با بیان اینکه ولایت یکی از پایه‌های دین اسلام است که روز عیدغدیر عید مخصوص به ولایت است، گفت: قلب اسلام ولایت است، امام صادق(ع) فرمودند اگر این قالب قلب نداشته باشد قفل خواهد شد و تنها با این قلب باز خواهد شد.

وی حضور قلب را از نشانه‌های نمازی دانست که برخوردار از ولایت است و افزود: نماز قفل اگر چه همه چیزش زیبایی ظاهری و نظم ظاهری و مسجد مجلل دارد اما حقیقت نماز را نخواهد داشت. بنابر روایتی از امام صادق(ع) هر رکنی از عرش روی یک تسبیح بنا شده است و آن تسبیحات اربعه‌ای است که در نماز می‌خوانیم و علت چهارگوش بودن عرش الهی و به تبعیت از آن چهار گوش بودن کعبه همین مسأله است.

حجت الاسلام کشکولی با اشاره به روایتی اظهار کرد: حجاج پس از محرم شدن لباسی را می‌پوشند که شبیه به ملائکه می‌شوند و آنچه که در طواف انجام می‌دهند همان چیزی است که ملائکه در بیت المأمور انجام می‌دهند.

نماز سبب تکامل و تعالی است

رییس دانشگاه قرآن و حدیث علامه مجلسی، نماز را سبب تکامل و تعالی انسان عنوان کرد و گفت: بنابر روایت 7 دور طواف به علت 7 مانعی است که بر سر راه انسان برای رسیدن به خداوند است و پس از طواف به این منظور نماز خوانده می‌شود که انسان با نماز می‌تواند مسیر تکامل و تعالی را طی کند، سعی بین صفا و مروه در حج به معنای سیر میان مقام نبوت و ولایت است برای اینکه انسان گمشده حقیقی خود را پیدا کند و آن گمشده چیزی جز ائمه معصومین(ع) نیست.

وی هدف اصلی از حج را شناخت سیره اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: اینکه امام هادی(ع) می‌فرمایند هرکسی حضرت عبدالعظیم حسنی را در ری زیارت کند مانند این است که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده باشد به این دلیل است که حضرت عبدالعظیم 4 امام را خدمت کرده است و نماینده 4 امام بوده، این نمایندگی به جایی او را رساند که عقیده و اخلاق و عمل خود را به ائمه عرضه کرد و مورد تأیید ایشان قرار گرفت.

هدف از نماز پیدا کردن امام است

حجت الاسلام کشکولی با بیان اینکه هدف از نماز هم پیدا کردن امام است، اظهار کرد: خداوند فرموده است نماز را اقامه کنید تا به ذکر متصل من دست پیدا کنید، ذکر متصل این است که هرچه به آن مشغولی به یاد خداوند باشید، زمانی که این اتصال پیش آید انسان به حقیقت عبودیت رسیده است.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث علامه مجلسی، خاطرنشان کرد: در سوره حمد به خداوند می‌گوییم ما را به صراط مستقیم هدایت کن، امام علی(ع) فرموده‌اند من صراط مستقیم هستم، یعنی ما از خداوند اتصال به اهل بیت(ع) را در نماز می‌خواهیم.

وی اتصال به ولایت را موجب سعادت و تعالی میثم تمار عنوان کرد و گفت: در زیارت نامه میثم تمار می‌گوییم سلام بر کسی که علم بلایا و منایا را می‌دانست، این علم برخاسته از همنشینی و مصاحب با امام علی(ع) به عطا شده بود، این تنها بخش کوچکی از آثار اتصال به ولایت و امامت است.

حجت الاسلام کشکولی در ادامه به مراتب علمی و معرفتی اصحاب ائمه معصومین(ع) اشاره کرد و افزود: انسان باید در مسأله ولایت تا جایی پیش برود که شبیه به اهل بیت(ع) شود و همه چیزش رنگ و بوی ولایت بدهد./1304/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات