رسالت اصلی نظام تربیت ایجاد عقلانیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده شامگاه 20 شهریور در نشست تخصصی مواجهه با اسناد بینالمللی در عرصه تعلیم و تربیت که در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، گفت: ما سادهلوحانه اسناد بین المللی را قرائت میکنیم.
وی با اشاره به این فرمایش پیامبر(ص) که انسان باید از مهد تا لحد دنبال دانش باشد، عنوان کرد: منظور پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) علمهای امروزی نیست بلکه علمی است که اتصال انسان را به ملکوت وصل کند متاسفانه در نظام آموزشی امروز عقلانیت دینی به چالش کشیده میشود.
حجتالاسلام زیبایی نژاد افزود: امروز دعوای ما بر روی حقوق بشر است چرا که اعلامیه همین آزادی همجنس بازی و امثال که در سند 2030 به آن اشاره شده در مبنای آن در حقوق بشر است، اما چون پیش فرض شده ما نزاع را کنار گذاشتیم.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار داشت: برخی چنین میگویند که ما از مطالب خوب سند 2030 استفاده کرده و مطالب بد آن را رها میکنیم، در حالیکه این سند هیچ جای خوبی ندارد چراکه اجزاء در شبکه معنا میشوند آن جزء در صورتی خوب است که آن را از این شبکه معنایی برون کشیده در شبکه معنایی دیگر به گونهای دیگر فهم شود مفید خواهد بود، اگر مفاد اسناد بین المللی خرد شده و در نظام معرفتی جهت خود را پیدا کرده شاید مفید باشد.
وی با اشاره به رسالت اصلی نظام تربیت، گفت: رسالت اصلی نظام تربیت ایجاد یک عقلانیت و حساسیت است، عقلانیت یعنی در چارچوبی که در آن بتوان جهان را فهم و درک کرد، کارکرد دیگر آن باید حب و بغضهای جدید برای ما بسازد.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان داشت: در نظام تربیت دینی نسبت به ایمان و ولایت الهی محبت و نسبت به کفر، فسق و عصیان تنفر درست میکند، اما در مقابل در نظام تربیتی امثال سند 2030 کلید واژه آن شهروند جهانی است که از انقلاب کبیر فرانسه شکل گرفته و با تولید ادبیات لیبرالیستی پیوند خورده و بحث حقوق و شادکامی فردی برای آن محور است حاکمیت، قانون یا دین نباید تمایلات فردی را قید بزند.
حجت الاسلام زیبایی نژاد اظهار داشت: در شهروند جهانی آزادی بی قید بازار، هر گونه تفکر، بیان و رفتار را کلیدمی زند، در منشور ملل متحد این مفاهیم جاسازی شده است که تغییر مذهب و ابراز عقیده به صورت تنها یا جمعی در قالب آموزش و دیده بانی در محیط عمومی و خصوصی است.
وی افزود: امروز نظام تربیتی ما عقلانیت لیبرال را بی سروصدا ترویج میکند، بنابراین صرفا با الصاق برخی آموزههای دینی نمیتوان در آموزش و پرورش تحول اساسی ایجاد کرد، چراکه این آموزههای دینی ما در عقلانیت لیبرال وارد بازی میشود که اجازه نمیدهد بین اسلام و کفر مرزبندی شود./۸۰۷/پ۲۰۱/ب۱