۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۵۲۶۳۷۰
حجت الاسلام علوی تهرانی:

تهذیب و تقویت نفس با خودسازی اخلاقی میسر است

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه تهذیب نفس سبب معرفت افزایی انسان در مسیر درست می‌شود، گفت: تهذیب نفس با داشتن اخلاق نیکو براساس مبانی و آموزه‌های دینی حاصل می‌شود.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در نخستین جلسه درس اخلاق آغاز سال تحصیلی دانشگاه امام صادق(ع) که به همت هیات شهدای گمنام این دانشگاه برگزار شد، گفت: خداوند بهشت را به اهل ایمان عطا می‎کند.

وی افزود: خداوند در سوره برائت به اهل ایمان وعده داده که شما در باغهایی که نهرها در پای آن جاری است و در بهترین منازل به صورت جاودان ساکن خواهید شد و خشنودی خداوند شامل شما مومنان می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره ویژگی انسان مومن، ابراز کرد: انسان مومن با خصائص اخلاقی که دارد هرگز اهل بخل ورزی و بداخلاقی نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: انجام فرایض الهی برهمه مسلمانان واجب است و کسی نمی تواند برای ترک آن بهانه بیاورد اما معراج این فرایض اخلاق است.

وی افزود: شیطان رجیم شش هزار سال عبادت و بندگی خداوند متعال را به جای آورد به بالاترین مقامات دست یافت اما چیزی که عبادات او را نابود کرد وجود کبر بود بنابراین اخلاق زیر ساخت نماز و روزه است تا انسان در ابتلائات و امتحانات الهی بتواند عبادت خود را حفظ کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با استناد به سوره هود، گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید: هیچ جنبنده‌ای در عالم هستی نیست مگر اینکه اختیارش به دست خداوند باشد؛ پیامبر(ص) فرمودند: عده‌ای اختیارشان به دست شیطان است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: بداخلاقی همانند افساری از جنس عذاب الهی در بینی انسان بداخلاق است، اختیار انسان بداخلاق به دست شیطان است تا او را به سوی شر هدایت کند و در نهایت او را در جهنم جای دهد.

وی با تاکید براینکه اخلاق در شیعیان با اخلاق صوفیان بسیار متفاوت است، اظهار داشت: اخلاق در تشیع برای تهذیب نفس و در تصوف در راستای تقویت نفس است.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان ادامه داد: تهذیب نفس سبب معرفت افزایی انسان در مسیر درست می‌شود؛ بنابراین تهذیب نفس تنها با مبانی و معارف اصلی الهی به دست می‌آید./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات