۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۵۲۶۵۴۷
امام جمعه بهشهر:

نهضت حسینی به یک گفتمان جهانی تبدیل شده است

امام جمعه بهشهر با اشاره به این که امروز فرهنگ عاشورا در همه نقاط جهان نهادینه شده و این مسأله به برکت نورانیت نهضت حسینی است، گفت: امروز نهضت حسینی به یک گفتمان بین المللی تبدیل شده است.
امام جمعه بهشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، حجت الاسلام سید عربعلی جباری، امام جمعه بهشهر عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به در پیش بودن ماه محرم گفت: جریان کربلا و حادثه عاشورا بهار عقل، احساس و عاطفه است یعنی عقل و احساس هر دو به ما می گویند از امام حسین(ع) پیروی و تبعیت کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که جریان محرم در حقیقت یک نمایشگاه  است، افزود: این جریان نمایشگاه فتوت، شجاعت، ایثار، شور و شعور و همه خوبی ها و نیکی ها است.

مسؤول حوزه علمیه بهشهر با اشاره به این که قیام کربلا قیام کم نظیری است و کربلا و جریانش را نمی شود، محدود کرد، بیان داشت: امروز نهضت عاشورا علیرغم گذشت چندین قرن از آن رویداد و واقعه مهم، اما هر ساله شاهد تقویت این نهضت عظیم هستیم.

حجت الاسلام جباری همچنین با بیان این که نهضت حسینی عامل عزت و اقتدار اسلام است، تصریح کرد: اگر امروز شاهد جایگاه ارزشمند دین و اسلام ناب در جهان هستیم به برکت نهضت عظیم حسینی است.

امام جمعه بهشهر با اشاره به این که حادثه عاشورا یک رویداد بزرگی بود که بر کل بشریت تأثیرگذاشت، خاطرنشان کرد: دشمن در تلاش است تا مانع گسترش و تقویت این واقعه مهم تاریخ شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دشمن به دنبال به فراموشی سپرده شدن نهضت حسینی است، تصریح کرد: عاشورا بابی برای تقرب کل عالم است و امروز باید از همه ظرفیت ها برای تقویت و گسترش این نهضت عظیم دینی بهره گیریم.

حجت الاسلام جباری با اشاره به تلاش دشمن برای خاموش کردن چراغ نهضت عاشورا در جامعه اسلامی این تلاش ها را بی اثر دانست و تصریح کرد: مکتب حسینی همچون دانشگاهی است که هیچ قدرتی یارای مقابله با آن را نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز فرهنگ عاشورا در همه نقاط جهان نهادینه شده و این مسأله به برکت نورانیت نهضت حسینی است، تصریح کرد: امروز نهضت حسینی به یک گفتمان بین المللی تبدیل شده است.

امام جمعه بهشهر با بیان این که نهضت حسینی به عنوان یک دانشگاه بین المللی پس از هزارو 400 سال همچنان استوار و پایدار باقی مانده است، خاطرنشان کرد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پرچم دار ترویج و گسترش این فرهنگ ارزشمند در جامعه جهانی است.

حجت الاسلام جباری با بیان این که امام حسین(ع) با تقدیم خون پاک خون در راه اعتلای اسلام موجب بقا و ماندگاری اسلام ناب شد، تصریح کرد: علیرغم همه تلاش های دشمن برای کمرنگ کردن نهضت عاشورا، اما امروز شاهد بالندگی و رشد این فرهنگ عظیم دینی در جامعه جهانی هستیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مکتب حسینی در طول تاریخ همواره عامل بسیاری از خیزش های مردمی بوده است، خاطرنشان کرد: نهضت عظیم انقلاب اسلامی نیز با بهره گیری از فرهنگ متعالی حسینی به وقوع پیوست و امروز توانست این فرهنگ ارزشمند را در سایر نقاط جهان نهادینه کند.

امام جمعه بهشهر با بیان این که در طول تاریخ همواره دست های شیطانی تلاش کردند تا نهضت عاشورا در جامعه کمرنگ و به فراموشی سپرده شود، بیان داشت: اما از آنجایی که نهضت عاشورا یک واقعه الهی است هیچ گاه در صفحات تاریخی به فراموشی سپرده نخواهد شد و مشیعت الهی به گونه ای رقم خورده که هر روز واقعه عاشورا نسبت به روز دیگر با صلابت و قدرت بیشتری در صحنه جامعه حضوری پررنگ داشته باشد.

حجت الاسلام جباری با بیان این که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توانسته با پرچم داری در جهان نام عاشورا و امام حسین(ع) را در دنیا طنین انداز کند، گفت: امروز بسیاری از ملت های آزاده جهان با بهره گیری از فرهنگ حسینی در دنیا نقش آفرینی می کنند که این به برکت انقلاب اسلامی است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر نهضت عاشورا و خون پاک امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان نبود جایگاه امروز دین و ارزش های اسلامی را در جامعه نداشتیم، بیان داشت: امروز رمز عزت و اقتدار نظام اسلامی نیز در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در جامعه است.

امام جمعه بهشهر با بیان این که ماه محرم فرصت خوبی برای ترویج بصیرت عاشورایی در جامعه اسلامی است، تصریح کرد: امروز جامعه برای مقابله با هجمه های دشمنان نیازمند آگاهی و بصیرت است که با تکیه بر فرهنگ حسینی می توانیم از آن بهره مند شویم.

حجت الاسلام جباری با اشاره به این که امام حسینی(ع) هیچ گاه زیر بار ذلت نرفت و علیرغم این که می دانست به شهادت می رسند اما در برابر ظلم و استبداد آن دوران ایستاد، خاطرنشان کرد: استکبار ستیزی و ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن مهم ترین درسی است که می توانیم از فرهنگ و نهضت عاشورا استفاده کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه با بیان این که درک مناسب پیام عاشورا راه صحیح را به ما نشان خواهد داد، خاطرنشان کرد: توسل به امام حسین(ع) می تواند عامل سعادت انسان در دنیا و آخرت شود.

حجت الاسلام جباری عزاداری ماه محرم را یک سرمایه بزرگ برای جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امت اسلامی به ویژه شیعیان باید تلاش کنند تا از نفوذ افکار انحرافی دشمنان در این سرمایه بزرگ دینی جلوگیری شود.

امام جمعه بهشهر با تأکید براین که باید با بهره گیری از ظرفیت های موجود جلوی نفوذ دشمن به کشور گرفته شود، بیان داشت: دشمن با بهره گیری از ابزارهای مختلف در تلاش است زمینه نفوذ در کشورمان را فراهم کند.

وی در ادامه سخنان خود به نقش روحانیت در ترویج فرهنگ صحیح دینی در جامعه اشاره کرد و با بیان این که منبرو  خطابه بهترین ظرفیت برای تبلیغ دین در جامعه است، گفت: روحانیت و مبلغان دینی نباید نسبت به این ظرفیت ارزشمند دینی بی توجه باشد.

امام جمعه بهشهر همچنین بر ضرورت تقویت بنیه علمی روحانیان در پاسخگویی به نیازهای روز جامعه تأکید کرد و گفت: امروز مردم روحانیت را پناهگاه و امین خود می دانند و به همین دلیل باید یکی از مهم ترین وظایف امروز روحانیت پاسخگویی به نیازهای مردم در حوزه دینی، فرهنگی و اجتماعی است.

مسؤول حوزه علمیه بهشهر در ادامه سخنان خود بر ضرورت ساماندهی علم گردانی در ماه محرم تأکید کرد و گفت: باید در این خصوص فرهنگ سازی شود تا به بدعت و خرافه تبدیل نشود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز یکی از مهم ترین مشکلات جامعه عدم تحمل یکدیگر است، تصریح کرد: در جامعه اسلامی باید اخلاق دینی اولویت نخست همه ما قرار گیرد و حرمت و احترام یکدیگر را باید حفظ کنیم.

امام جمعه بهشهر با تأکید برحضور روحانیت در همه مساجد و تکایا، خاطرنشان کرد: امروز هر چه در دین داریم از حضور در پای منابر داریم و به همین دلیل حضور روحانیت در همه مساجد ضروری است.

وی با تأکید بر این که محرم را به اندازه امام حسین (ع) ببینیم، تصریح کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی می فرمود: جنگ اباعبدالله الحسین(ع) فلسفه ندارد از نظر کلامی، فلسفی، اعتقادی نمی شود برای جنگ امام حسین (ع) فلسفه ای طرح کرد برای اینکه امام حسین (ع) به تعداد آیه های قرآن در کربلا آسیب دید تا قرآن را حفظ کند./1317/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات