۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۲۶۷۵۷

همایش روز جهانی صلح با حضور شخصیت‌های کشوری و دانشگاهی برگزار شد

همایش روز جهانی صلح با حضور شخصیت‌های کشوری و دانشگاهی در مؤسسه مطالعات سیاسی و بین‌المللی تهران برگزار شد.
همایش روز صلح جهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش روز جهانی صلح بعدارظهر امروز در موسسه مطالعات سیاسی و بین‌المللی با حضور شخصیت‌های کشوری و دانشگاهی برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای این مراسم حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند بگوید که بهترین آمار را در حقوق بشر دارد و همه باید برای ارتقای حقوق بشر تلاش کنند، اظهار داشت: روز گذشته بزرگترین بودجه نظامی آمریکا در تاریخ این کشور یعنی 700 میلیارد دلار به تصویب رسید که بزرگترین بودجه نظامی جهان است؛ از این میزان 640 میلیارد دلار در اختیار پنتاگون قرار می‌گیرد و بقیه برای عملیات‌های نظامی در مناطقی از خاورمیانه که آمریکا بخواهد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته مجموعه کشته شده‌های ناشی از نقض حقوق بشر به 3 هزار نفر نمی‌رسید اما از 11 سپتامبر تاکنون در این 16 سال کشته شده‌های ناشی از جنگ حداقل سالانه به طور متوسط 100 هزار نفر است. این تعداد کشته ناشی از جنگ است که نقض حقوق اولیه انسان است. نشاط حقوق بشری در کشورهای جهان سوم و خواهان صلح 20 برابر سازمان‌های مردم نهاد طرفدار صلح است؛ این یک پدیده شگفت انگیز جهانی است و دلایل آن این است که کشورهای طرفدار حقوق بشر نسبت به جنگ بی‌تفاوت هستند.

در ادامه عباسعلی کدخدایی با اشاره به اينكه‌ آنچه كه مي تواند به جوامع مختلف امنيت و آرامش بدهد صلحي است كه از يك مبناي صحيح آمده باشد، گفت: اين موضوع به اين معنا است كه مباني يك صلح بايد هدفمند باشد، اين نوع صلح در اسلام با عنوان صلح عادلانه مطرح است و همين نوع صلح مي تواند پاسخگوی نياز بشري باشد.

وي ادامه داد: صلح هميشه در همه مكاتب مورد ستايش و مدح بوده است و جنگ هم هميشه مورد مذمت قرار مي گرفته است، در دوران جنگ هاي اروپايي هم صاحب ظران و نويسندگان از جنگ با مفهوم كشورگشايي و رفتار نامناسب تلقي مي كردند.

سخنگوي شوراي نگهبان تأكيد كرد: آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه صلحي كه براساس معيارهاي واقعي نباشد نمي تواند پايدار باشد، تلاش هاي زيادي براي صلح انجام شده است و از زماني كه نهادهاي بين المللي براي همكاري كشورها شكل گرفته است مي بينيم كه اين همكاري هاي بين المللي براي ميل به يك صلح است.

داود عامری، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در ادامه در همایش روز جهانی صلح با بررسی وضعیت صلح در جهان به خصوص در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه افزود: این مجمع در سال گذشته اقدام به تهیه گزارش از وضعیت صلح در جهان کرده است که نشان می‌دهد انسان های بی گناه زیادی در معرض نا امنی و خطر جنگ و ترور هستند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی ادامه داد: شمار بسیاری از غیرنظامیان در کشورهای مختلف جهان به خصوص در سوریه، یمن، عراق، فلسطین، میانمار و حتی قلب اروپا قربانی ترور و خشونت شده اند و زندگی آرام آنها قربانی جنایت جنگ افروزان و تروریست های سازمان یافته شده است.

عامری اضافه کرد: این در حالی است که نگاهی به آموزه های ادیان الهی نشان می‌دهد که همه انبیا عظام و در سر سلسله آنها، پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) پیروان خود و همه بشر را دعوت به صلح و عدالت کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی تصریح کرد: مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک گروه مردم نهاد با همکاری نخبگان و اساتید بزرگوار تلاش دارد به تاسی از آموزه های اصیل اسلامی، ندای صلح و عدالت را در جهان از طریق نخبگان و سازمان های مردم نهاد، رساتر از هر پیام دیگری به انسان ها برساند و مطالبه صلح بر مبنای عدالت را با بهره گیری از شبکه نخبگان به یک خواسته جهانی تبدیل نماید و این کار نیازمند تلاش و همت شبانه‌روزی تمامی انسان های دلسوز و عدالتخواه است.

وی افزود: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارتخانه به گفتمان صلح عادلانه ابراز تمایل کرده و زمینه را برای یک سازمان مردم نهاد، جهت ارایه دیدگاه های خود فراهم ساخته که از این حیث شایسته قدردانی و سپاس است و امیدواریم جهانیان صدای بلند عدالت خواهی و صلح طلبی ایران اسلامی را با نگاه منصفانه بشنوند و باور داشته باشند که صلح عادلانه تنها راه نجات بشر از رنج و عذاب جنگ و ترور است.

عامری یادآور شد: مجمع جهانی صلح اسلامی اعتقاد دارد که عدالت مبنا و زیربنای اصلی صلح در جهان است و برای نهادینه سازی صلح در جهان و ساختن دنیایی فارغ از خشونت و وحشت، آرام سازی های موقتی در بالاترین کارکرد خود، تنها می‌تواند نقش یک مسکن را داشته باشد و هرگز بدون نگاه عادلانه به جوامع، صلح واقعی و نهادینه شده محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: امید است روز جهانی صلح بهانه و تلنگری باشد به همه انسان های نوع دوست و دلسوز که با همکاری و همراهی هم تلاش کنند رنج و تَعَب قربانیان ترور و جنگ را التیام بخشند و این زخم پیکره انسانی جزء داروی شفابخش گفتمان صلح عادلانه راه بهبودی نخواهد پیمود.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: مجمع جهانی صلح جهانی برای راهیابی جهت پیگیری صلح عادلانه سالانه وضعیت صلح و عدالت را رصد کرده و دیدگاه نخبگان خود را به جامعه بین الملل ارائه می دهد.

عامری ادامه داد: این مجمع امسال گزارش خود را به بررسی صلح، عدالت و کرامت انسانی در جهان با تاکید بر وضعیت مسلمانان قرار داده و امید دارد این گزارش را بعد از اعتبارسنجی نزد نخبگان برای بهره برداری و پیگیری به سازمان ملل متحد، دانشگاه های بین المللی، نخبگان و سازمان های مردم نهاد فعال در این زمینه ارسال کند.

در ادامه محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در آذربایجان نیز در این همایش تأکید کرد: مدیریت سازمان های بین المللی بسیار ناکارمد بوده اند و واقعیت این است که امروز تفکر تک قطبی گرایانه آمریکا در مقابل تفکر کشورهای دیگر قرار گرفته است.

سفیر سابق ایران در آذربایجان افزود: باید بر تقویت تفکر چند جانبه گرایانه در جهان پرداخت. کشورهای جهان اسلام باید با کشورهایی که ناقض صلح در جهان هستند مقابله کنند./816/۲۰۲/ح

ارسال نظرات