۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۲۸۷۴۲
استاد اخلاق حوزه علمیه:

ثارالله، حفظ حیات توحیدی در جهان هستی است

حجت الاسلام سلامتی با بیان اینکه دین اسلام به برکت عاشورا زنده ماند، گفت: تعبیر ثارالله نیز به معنای حفظ حیات توحیدی در جهان هستی است که به برکت سید الشهدا عاشورا، پرچم اسلام و توحید برافراشته ماند.
حجت الاسلام سلامتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین کاظم سلامتی از اساتید اخلاق حوزه علمیه ارومیه پیش از ظهر امروز در جمع علما و روحانیان ارومیه در دفتر امام جمعه ارومیه، گفت: اسلام به برکت واقعه عاشورا زنده ماند.

وی با بیان اینکه شناخت امام و ولی الهی برای بشر مقدور نیست، ابراز داشت: شناخت امام تنها مقدور معصومان (ع) است و ما نیز با بهره گیری از بیانات ائمه اطهار(ع) می توانیم به این بزرگواران شناخت پیدا کنیم، بنابراین باید خود را به قرآن، روایات و زیارات مأثوره عرضه کنیم تا به معرفتی حتی اندک از اهل بیت (ع) برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین سلامتی با اشاره به عظمت زیارات عاشورا، گفت: این زیارت در اکثر کتب علما وارد شده است و سیره علما نیز بر انس با این زیارت استوار است، این زیارت در لسان عده ای از علما از احادیث قدسی بیان شده و برای آن نیز ادله ای بیان شده است.

وی با بیان اینکه در زیارت عاشورا تعابیری عظیم و عمیق وجود دارد که می توان به عبارت ثارالله و ابن ثاره اشاره کرد، افزود: برای بیان معنای این عبارت نظرات مختلفی وجود دارد از آن جمله اینکه خداوند خود به ید صاحب الزمان منتقم خون سید الشهدا خواهد بود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: عده ای در معنای این عبارت گفته اند که معنای آن این است که خون بهای سید الشهدا تنها خداوند متعال است و غیر از خداوند هیچ چیز و هیچ کسی خون بهای حسین نمی تواند باشد، این عبارت نشان از عظمت و جایگاه والای امام حسین (ع) دارد.

وی با اشاره به تفسیری دیگر بر این عبارت، گفت: امام راحل فرمودند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است، بنابراین معنای متبادر به ذهن این است؛ همان طور که خون حیات را در تن انسانی ثابت نگاه می دارد، امام حسین (ع) نیز حیات توحیدی را در دنیا زنده نگاه داشت.

این استاد حوزه علمیه ارومیه با بیان این که اگر حسین (ع) نبود عالم به لغو کشیده می شد و هدف از خلفت دچار خدشه می گشت، تصریح کرد: به برکت قیام عاشورا بود که دین اسلام زنده ماند، پرچم توحید برافراشته و بندگی و هدف از خلقت یعنی عبادت محفوظ ماند./854/پ202/ب1

ارسال نظرات