۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۳۰۱۱۲

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم هرمزگان، لزوم تشکیل فراکسیون نمایندگان مردم جنوب در مجلس و دیدار اعضای ستاد کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با مسؤولان اقشار مختلف بسیج از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، محمد جواد حقانی، مسؤول سازمان بسیج جامعه پزشکی هرمزگان گفت: به مناسبت ایام شهادت سیدالساجدین و همزمان با برگزاری هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، تیم های پزشکی به مناطق محروم و کم برخوردار استان هرمزگان اعزام می شوند.
 
وی با بیان اینکه کار اعزام این تیم های پزشکی شامل پزشک عمومی و متخصص از امروز آغاز و تا 25 محرم ادامه دارد، افزود: تیم های پزشکی برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی رایگان به محرومین اعزام می‌شوند.
 
حقانی، پزشکان متخصص در زمینه بینایی سنجی و چشم پزشکی، دندانپزشکی، پزشک عمومی، ماما، پرستا و کارشناس مبارزه با بیماری های واگیردار و غیرواگیر را از جمله اعضای تیم های پزشکی معرفی کرد.
 
وی گفت: پنج تیم پزشکی طی این چند روز با تاسی از سیره امام سجاد(ع) در رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان، با استقرار در مناطق کمتربرخوردار به ویزیت و ارائه داروی رایگان برای بیماران مستمند اقدام خواهند کرد.

لزوم تشکیل فراکسیون نمایندگان مردم جنوب در مجلس

حسین هاشمی تختی رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در پی نشست‌های متعدد که به درخواست نمایندگان مردم کرمان و سیرجان به‌عمل آمده بود با فعالان  اقتصادی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در سیرجان دیدار و در زمینه‌های مختلف اقتصادی به هم‌اندیشی با آنان پرداخت.

حسین هاشمی تختی در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در بندرعباس در خصوص این نشست اظهار داشت: استان هرمزگان از دیرباز با استان کرمان همکاری داشته است و این دو استان در خیلی از زمینه‌ها با هم تعامل داشته و در موضوعات مختلفی این دو استان بهم گره خورده و همکاری نزدیکی با هم دارند که نمونه بارز آن  طرح  آبرسانی از خلیج فارس به مجتمع گل‌گهر  سیرجان است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس استان هرمزگان را استانی استراتژیک و با ظرفیت بالا معرفی کرد و بیان داشت: هرمزگان با داشتن صنایع بزرگی چون فولاد آلومینیوم، نفت و گاز، صنایع بندری و کشتی‌سازی، کشاورزی، آبزی‌پروری و گردشگری می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

رییس کمیته بنادر و دریانوردی و صنایع دریایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تعامل با کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای دورافتاده اروپایی را موجب پیشرفت اقتصاد دانست و اظهار کرد: باید مراودات خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه صنعتی کشاورزی و بندری  بیشتر و تعامل با کشورهای دیگر را برای تجارت و صادرات بازارهای هدف، شناسایی و گسترش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه منطقه جنوب مثل کرمان و هرمزگان همواره می‌توانند با اتحاد و همدلی در زمینه‌های مختلف به پیشرفت استان خود کمک کنند گفت: اگر فضایی ایجاد شود که بتوانیم فراکسیون نمایندگان مردم جنوب را ایجاد و در این راستا نیز همه نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی این دو استان در این مجموعه هماهنگ و همراه شوند شاهد پیشرفت در زمینه‌های مختلف بوده و به اقتصاد کشور نیز کمک خواهد شد.

پیچیده ترین شیوه جنگ روانی دشمنان نشر و اشاعه اکاذیب و افتراء است

حجت الاسلام محمدصادق اکبری رییس کل دادگستری هرمزگانپیگیری حقوق بیت المال، حفظ و حراست از منابع و اراضی ملی را از اولویت اقدامات دستگاه قضایی استان هرمزگان عنوان کرد و یادآور شد: صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی وظیفه شرعی و قانونی آحاد مردم و مسئولین است و با توجه به نیاز روز افزون به این منابع وظیفه ما برای حمایت از این منابع، سنگین‌تر و خطیرتر از همیشه می باشد.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به حساسیت امر قضاوت اظهار داشت: قضات در امر قضاوت نباید تحت تاثیر اشخاص حقیقی و حقوقی قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: یکی از  پیچیده ترین شیوه های جنگ روانی دشمنان و بدخواهان نظام مقدس اسلامی، نشر و اشاعه اکاذیب و افتراء است  و  آنان بدین وسیله می کوشند تا به صورتی مرموز و نا محسوس پایه های استوار نظام اسلامی را سست کنند و مردم را نسبت به مسئولان بدبین سازند.

حجت الاسلام اکبری در ادامه یادآور شد: دستگاه قضایی با استقامت، صلابت و قاطعیت راه پر افتخار خود را ادامه خواهد داد و هرچه هجمه ها و فشار ها افزایش یابند  ما به حقانیت مسیر خود بیش از پیش ایمان خواهیم یافت.

رییس شورای قضایی استان هرمزگان، سه شاخص سرعت در رسیدگی، کاهش موجودی پرونده های قضایی و دستیابی به زمان متعارف در  نرخ رسیدگی را به عنوان مهمترین معیار عملکرد مطلوب از سوی یک واحد قضایی برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه دادگستری شهرستان بندرلنگه با دستیابی به هر سه شاخص مذکور و با موجودی صفر در پرونده های کیفری و حقوقی به موفقیت قابل توجه ای در این حوزه دست یافته است.

این مقام قضایی همچنین با اشاره به این مطلب که حفظ استقلال دستگاه قضایی و قضات از جمله مهمترین اصول مصرح در قانون اساسی می باشد اذعان داشت: بی تردید استقلال دستگاه قضایی به معنی جزیره ای عمل کردن ،تعامل نداشتن و پاسخگو نبودن نیست بلکه دستیابی به اهداف پیش بینی شده دستگاه قضایی تنها در سایه  توجه به  ارتقاء سطح همکاری ها با دیگر دستگاه های اجرایی ، نظارتی و امنیتی و همچنین شفاف سازی و پاسخگویی در برابر مطالبات به حق مردم و نظام مقدس اسلامی، محقق خواهد شد.

در پایان این مراسم از زحمات اکبر بیژنی به عنوان رئیس سابق دادگستری شهرستان بندرلنگه تقدیر شد و علی نیازی دادستان پیشین این شهرستان به عنوان رئیس جدید دادگستری  و همچنین مصطفی خدابنده لو به عنوان معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان  معرفی شدند.

در راستای مردمی کردن کنگره بین المللی امام سجاد(ع) و به منظور بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت بسیج برای تحقق این مهم، اعضای ستاد برگزاری کنگره هفتم با مسؤولان اقشار مختلف بسیج سپاه امام سجاد(ع) دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار در دفتر بسیج دانشجویی استان هرمزگان برگزار شد و شرکت کنندگان پس از شنیدن گزارشی از شش دوره برگزاری کنگره، به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود در جهت دخیل کردن آحاد مردم در روند اجرای این حرکت تاثیرگذار فراملی پرداختند.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لبخندان مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه و حجت الاسلام احمد پهلوانی مدیراجرایی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) و مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در این نشست اهداف کنگره و نقاط قوت و ضعف آن و نتایج ملموس این رخداد طی شش سال گذشته در سطح استان، کشور و کشورهای پنج قاره را تشریح کردند.
 
مسئولان رده های مختلف بسیج از جمله بسیج مساجد، طلاب، دانشجویی، رسانه، جامعه زنان، پزشکی، مهندسی، دانش آموزی و همچنین مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری روستای نصیرایی شهرستان میناب و نماینده حوزه علمیه خواهران  در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای اجرای برنامه های زیرمجموعه هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، روش های دخیل کردن آحاد مردم در میزبانی شایسته از این جریان پویا و سیال را بیان کردند.
 
تشریح فلسفه شکل گیری کنگره بین المللی امام سجاد(ع)
 
حجت الاسلام محمدعلی لبخندان، مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه در این نشست به فلسفه شکل گیری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) پرداخت و با یادآوری اینکه حوزه فرهنگ یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری(حفظه الله) است، خاطرنشان کرد: معظم له با بیان واژه هایی نظیر «تهاجم»، «شبیحخون»، «ناتو» و ...، توجه به حوزه مهم فرهنگ و حرکت های ددمنشانه دشمن در این بخش را مکرر گوشزد فرمودند.

وی با اشاره به اینکه طی بررسی های صورت گرفته حضرت آغا از سال 94 تا کنون در اکثر سخنرانی ها بارها از واژه «نفوذ» استفاده کرده اند، افزود: تنها در سال 94 در سخنرانی های رهبر معظم انقلاب(دامه برکاته) بیش از 90 بار از کلمه «نفوذ» استفاده شده است.
 
کنگره بین المللی امام سجاد(ع) حرکت آتش به اختیار با خروجی کار تمیز فرهنگی است
 
مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه با بیان اینکه دشمن سعی می کند که از هر طریقی که شده در اعتقادات، سبک زندگی و مباحث فرهنگی نفوذ پیدا کند، اظهار داشت: شش سال پیش بود که تیم فرهنگی استان متشکل از چندین طلبه تصمیم گرفت که دیگر جایز نیست که به انتظار دستگاه های فرهنگی باشیم و از این رو از ایده ستاد عالی که هر استان را مسئول برگزاری برنامه ای در راستای بزرگداشت مقام شامخ یکی از ائمه هدی(ع) کرده بود، استفاده کردیم و در راستای تبیین سیره امام سجاد(ع) حرکت «آتش به اختیار» که خروجی آن کار فرهنگی تمیز«کنگره بین المللی امام سجاد(ع)» بود را آغاز کردیم.
 
وی دلیل دیگر برگزیدن نام امام چهارم برای این حرکت فرهنگی معنوی را نامگذاری سپاه استان هرمزگان به نام مبارک امام سجاد(ع) ذکر کرد و یادآور شد: از آن جایی که نام سپاه استان امام سجاد(ع) است پس بنابراین بهتر بود که نام حرکت را به نام این امام همام نامگذاری کنیم و از سویی نیز امام سجاد(ع) در شرایط بحرانی عصر عاشورا به امامت رسیدند و شرایط امروز ما نیز عادی نیست و استکبار و ایادی آن با همه توان و قدرت به جنگ نرم علیه نظام اسلامی روی آورده اند و از این رو آموزه های امام سجاد(ع) می تواند چراغ راه ما در این برهه از زمان باشد.
 
محور همه سخنان رهبری برگرفته از صحیفه سجادیه است
 
حجت الاسلام لبخندان با ذکر این نکته که خلاصه تمام آموزه های امام سجاد(ع) این است که در شرایط حساس و بحرانی به چه شکل عمل کنیم، تصریح کرد: یکی از حفاظ صحیفه می گفت که محور همه سخنان رهبری برگرفته از صحیفه سجادیه است.
 
وی به دیدارهای مستمر و منظم اعضای ستاد برگزاری کنگره با مراجع تقلید و علما اشاره کرد و گفت: امروز همه مراجع تقلید در جریان امور مرتبط با کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با محوریت استان هرمزگان هستند و حرکتی که شش سال پیش از بندرعباس کلید خورد، امروز علاوه بر همه شهرها، بخش ها و روستاهای استان و همچنین استان های مختلف، از مرزهای ایران اسلامی عبور کرده و انوار آن کشورهایی از پنج قاره جهان را درنوردیده است.
 
صحیفه سجادیه منبع بسیار قوی برای سبک زندگی است
 
دبیر علمی کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، از صحیفه سجادیه به عنوان منبع بسیار قوی برای سبک زندگی نام برد و اظهار کرد: تولید 1000 مقاله علمی و چاپ و انتشار 11 جلد کتاب با موضوع امام سجاد(ع) و آثار ارزشمند آن حضرت از قبیل «صحیفه سجادیه» و «رساله الحقوق» و همچنین راه اندازی مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در شهر مقدس قم و جذب 45 طلبه سطح سه به بالا، تربیت بیش از دوهزار مبلغ جوان کنگره، تشکیل شبکه کانون های فرهنگی هنری هم نام امام سجاد(ع)، تربیت حفاظ صحیفه سجادیه و ده ها کار فرهنگی شاخص ازجمله آثار ملموس این رخداد فرهنگی معنوی است
.

وی بر استفاده از ظرفیت اقشار بسیج برای استمرار برنامه های مرتبط با کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در طول سال تاکید کرد و یادآور شد: امام سجاد(ع) همواره دو کار «تقویت بنیادهای اعتقادی مردم» و «انجام فعالیت های عام المنفع از جمله رسیدگی به امورات محرومین» را توامان انجام می دادند و ما نیز باید با تاسی از سیره آن حضرت در کنار کارهای فرهنگی، از رسیدگی به نیازمندان غفلت نکنیم.
 
ضرورت سوق دادن نذورات به سمت فعالیت های مرتبط با آموزه های امام سجاد(ع)

لبخندان با اشاره به وجود نذورات و موقوفات متعدد برای مراسم امام حسین(ع)، تصریح کرد: متاسفانه در استان هرمزگان هیچ گونه نذر و یا موقوفه ای در ارتباط با امام سجاد(ع) وجود ندارد و برای تبیین سیره و ابعاد مختلف شخصیت نورانی علی بن الحسین(ع) نیازمند این هستیم که نذورات چه در بُعد فرهنگی و چه مادی به این سمت هدایت شود.
 
وی با بیان اینکه همایش های مرتبط با هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در از امروز تا 25 محرم در 400 کانون فرهنگی هنری همنام امام سجاد(ع) و 15 کشور از پنج قاره جهان برگزار می شود، افزود: گزارش جامع کنگره هفتم پایان ماه محرم تنظیم و به دفتر مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارسال خواهد شد.
 
کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با هدف پاسخگویی به دغدغه های رهبری شکل گرفت
 
حجت الاسلام احمد پهلوانی، مدیراجرایی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) و مسئول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان نیز با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) مبنی بر توجه دادن نسل جوان به مطالعه و انس با صحیفه سجادیه، اذعان کرد: پاسخگویی به دغدغه رهبری کاری اداری و ابلاغی نیست بلکه امری واجب برای همگان است و شروع کار کنگره نیز با همین نیت همراه بود.

وی با یادآوری اینکه از همان ابتدا نگاهمان این بود که این رخداد محدود به یک سالن، قشر خاص و یک روز نباشد، افزود: بر همین اساس از سال دوم تا کنون هر ساله بیش از 400 نفر از جوانان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر استان هرمزگان و در سال ششم 50 نفر نیز از استان کرمان به همایش علمی، آموزشی و زیارتی «سفیران ولایت» در قم اعزام و در محضر اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و در قالب همایش ها و کارگاه های آموزشی متعدد با مباحث مرتبط با امام سجاد(ع) آشنا شدند.
 
مدیر اجرایی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از اعزام میهمان خارجی کنگره جهت سخنرانی در همایش های مرتبط با امام سجاد(ع) در شهرستان های مختلف و همچنین شرکت در برنامه های رادیو تلویزیونی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس به عنوان یکی دیگر از برنامه ها یاد کرد و گفت: این حرکت به منظور بهره مندی آحاد مردم از برکات معنوی کنگره صورت می گیرد.
 
تشریح کارهای عام المنفعه کنگره هفتم
 
پهلوانی به تشریح سیره عملی امام سجاد(ع) پرداخت و با ذکر این نکته برنامه های مختلف عام المنفعه برای کنگره هفتم پیش بینی شده است، افزود: تهیه دو هزار و 500 بسته لوازم التحریر با عنوان « مهر امام سجاد(ع)» و توزیع آن بین دانش آموزان نیازمند یکی از این برنامه هاست.
 
وی، پخت و توزیع نان نذری، برنامه ریزی برای آزادی 7 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد، اعزام گروه های جهادی به مناطق محروم، اعزام تیم های پزشکی جهت ویزیت رایگان بیماران نیازمند، تهیه بسته های غذایی و توزیع بین فقرا را از دیگر برنامه ها دانست و اضافه کرد: همایش های شهرستانی امسال پنج روز قبل از روز برگزاری کنگره با حضور 12 مبلغ تخصصی صحیفه سجادیه آغاز و تا یک روز بعد از کنگره ادامه دارد.
 
ماندگاری، مسؤول بسیج دانشجویی استان هرمزگان، حجت الاسلام بزرگر مسؤول بسیج طلاب، پیروی منش مسؤول بسیج رسانه، سالاری مسؤول بسیج دانش آموزی، حقانی مسؤول بسیج جامعه پزشکی، قائم مقام بسیج جامعه زنان، نماینده حوزه علمیه الزهرا(س) و مدیرمسؤول کانون فرهنگی هنری روستای نصیرایی ضمن بیان نقطه نظرات خود در راستای تقویت بخش مردمی کنگره، آمادگی مجموعه خود را برای همکاری با ستاد برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) اعلام کردند.
 
امام چهارم شیعیان حضرت علی بن حسین ملقب به سجاد و زین العابدین (ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هـ. ق (یا ۱۵ جمادی الاولی سال ۳۶ هـ. ق) در شهر مدینه چشم به جهان گشود. حضرت در واقعه عاشورا 23 ساله بودند که پس از شهادت امام حسین(ع) در واقعه جانسوز کربلا به سال 61، به مدت 35 سال امامت و رهبری شیعیان را برعهده داشتند و سرانجام در 12 محرم و بنا به نقل مشهور 25 محرم سال 94 ه.ق به تحریک هشام بن عبدالملک مسموم گردیده و در سن حدود ۵۷ یا ۵۹ سالگی در مدینه به شهادت رسیدند و پیکر پاکش در کنار عموی بزگوارشان امام حسن مجتبی(ع)در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
 
گفتنی است؛ کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) از 7 سال پیش، هرساله در سالروز شهادت امام چهارم در ۲۵ محرم از سوی دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان و با حمایت دفتر نماینده ولی فقیه در استان و استانداری هرمزگان، ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور و سایر نهادهای فرهنگی و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود./
۸۵۱/پ204/ب1

ارسال نظرات