۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۳۳۴۲۹
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد:

مرگ وسیله تصفیه مومنان از گناهان است

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد گفت: مرگ وسیله تصفیه مومنان از گناهانشان است و در حقیقت آخرین دردی است که به عنوان کفاره آخرین گناهانشان دریافت می‌کنند.
حجت الاسلام هاشمی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی نژاد استاد حوزه و دانشگاه امشب در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی قزوین با اشاره به معنا و مفهوم برزخ در فرهنگ قرآن گفت: واژه برزخ در قرآن سه بار ذکر شده است که به معنای حاجب و حائل میان دو چیز است که مانند دیوار مانع ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به گستردگی عالم برزخ افزود: روح پس از جدا شدن از جسم در عالمی وارد می‌شود که حدفاصل میان این دنیا و قیامت است که از هنگام قبض روح آغاز شده و تا صبح قیامت ادامه خواهد داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به روایتی از امام جعفرصادق(ع) اظهار کرد: عالم برزخ بسیار سخت و سنگین است امام جعفر صادق(ع) فرمودند به خدا قسم از برزخ بر شما بیمناک هستم این روایت نشان می‌دهد که عالم برزخ عالم سخت و پیچیده‌ای است.

وی در ادامه با اشاره به نخستین منزل از عوالم برزخ اظهار کرد: نخستین منزل از هنگام قبض روح آغاز می‌شود که از آن به سکرات مرگ تعبیر می‌شود انسان در حالت جان دادن چنان از خود بی‌خود می‌شود که گویی همه چیز را تاریک می‌بیند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد در ادامه با اشاره به آیات قرآن پیرامون سکرات موت خاطرنشان کرد: خداوند در آیه نوزده سوره قاف می‌فرماید لحظه سکرات مرگ به حق فرا می‌رسد این است آنچه که تو از آن گریزان و وحشت زده بودی انسان در لحظه مرگ چشم دلش باز می‌شود و صورت باطنی حقایق را می‌بیند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) پیرامون مرگ و قرار گرفتن در خانه قبر تاکید کرد: آن حضرت فرمودند مردمی که بر روی زمین راه می‌روند اگر می‌دانستند آن کسانی که در گور خوابیده‌اند بر آنها چه می‌گذرد گوشت‌های بدنشان از ترس آب می‌شد این روایت نشان می‌دهد که انسان در حال زنده بودن قدرت درک وقایع پس از مرگ را ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه سکرات موت شامل تمام انسان‌ها نمی‌شود تصریح کرد: روح انسان هر چه پاکیزه‌تر باشد و تعلقش نسبت به دنیا و لوازم آن کمتر باشد جان سپردن هم به همان نسبت آسان‌تر خواهد شد از این رو سکرات مرگ در حقیقت نوعی از عذاب است که در نخستین مرحله ورود انسان به عالم پس از مرگ اتفاق می‌افتد.

وی در پایان گفت: مرگ وسیله تصفیه مومنان از گناهانشان است و در حقیقت آخرین دردی است که به عنوان کفاره آخرین گناهانشان دریافت می‌کنند هم چنین مرگ موجب پاک شدن کافر از حسناتش می‌شود./۸۷۳پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات