۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۵۳۳۸۷۰
آیت‌الله میرباقری:

بهترین عمل در گرو داشتن عقل سلیم و نیت خالص است

نماینده مجلس خبرگان رهبری بهترین عمل را در گرو داشتن عقل سلیم و نیت خالص دانست و گفت: انسان عاقل ترازوی اعمالش را براساس عالم رضوان تنظیم می‌کند.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در مراسمی که به مناسبت شهادت سه ساله حسینی حضرت رقیه(س) در حسینیه حق شناس برگزار شد، گفت: مرگ و زندگی هر دو مخلوق خداوند متعال هستند بنابراین مرگ و زندگی انسان تصادفی نیست.

وی با طرح این پرسش که چرا خداوند در عالم دنیا حیات و ممات را در کنار هم به انسان عطا کرده است؟ ابراز کرد: خلق این دو در حیات دنیوی سبب می‌شود شرایط امتحان انسان فراهم شود چرا که ذات این عالم با ابتلا و امتحان همراه است در حالی که این امر در جهان آخرت وجود ندارد.

آیت‌الله میرباقری ادامه داد: تمام زندگی انسان در عالم دنیا ابتلائات است و این ابتلائات در اختیار انسان نیست. همه امور دنیوی متناسب با حیات و ممات او طراحی شده اگر ممات نبود تحمل این دنیا برای انسان غیر ممکن می‌شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این دنیا جاودانه نیست، اظهار داشت: انتقال انسان به عالم دیگر سبب می‌شود بستر ابتلائات و امتحانات انسان فراهم شود بنابراین تمام بستر دنیا ابتلائات است.

وی اضافه کرد: انسان نباید فکر کند که همه امور دنیوی تصادفی به وجود آمده و خبری در این حیات و ممات وجود ندارد. همه این ابتلائات زمینه جدا سازی انسان‌های نیکوکار از سایر افراد است تا انسان به احسن العمل از دیگران شناخته شود.

آیت‌الله میرباقری درباره احسن العمل، گفت: احسن العمل کسی است عقل نیکو دارد چنین شخصی با سرعت به طاعت الهی پرداخته و از محرمات پرهیز می‌کند چون می‌داند که این موقعیت به دست آمده بسیار اندک است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان عاقل ترازوی اعمالش را براساس عالم رضوان تنظیم می‌کند، خاظر نشان کرد: انسان با استفاده از عقل ارزش کارهای خوب و بد را می‌سنجد و منفعت آن را محاسبه می‌کند انسان عاقل کسی است که اگر هفت اقلیم دنیا را به او بدهند غیر از رضای خداوند کاری انجام نمی‌دهد بنابراین بهترین عمل در گرو داشتن عقل سلیم و نیت خالص است.

وی اضافه کرد: گاهی ترازوی عقل انسان به قدری وسعت می‌یابد که در انجام هر کاری عالم رضوان را مشاهده می‌کند سپس اعمال خود را براساس آن شهود انجام می‌دهد. انسان زمانی که در عمل خود محبت الهی را در نظر بگیرد اعمالش را با محاسبه رضوان الله انجام می‌دهد.

آیت‌الله میرباقری بهترین عمل را در گرو داشتن عقل سلیم دانست و اظهار داشت: انسان اگر اعمال خود را براساس عقل احسن انجام ندهد زمانی که بساط و محاسبات عالم جمع می‌شود خواهد دید که چیزی در وزنه اعمالش وجود ندارد بنابراین انسان باید اعمال خود را با ترازوی آخرت وزن کند بعد انجام دهد و این نیاز به رشد عقلی دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه انسان نباید ترازوی اعمالش را به اندازه دنیا بردارد، گفت: ترازوی دنیا با کوچکترین اتفاق به هم می‌خورد اما ترازوی آخرت با زلزله قیامت هم تغییر نمی‌کند احسن العقل به کسانی تعلق دارد که همه ترازوی اعمالشان را براساس عالم رضوان تنظیم می‌کنند.

وی ادامه داد: صدق در اعمال عمل انسان را خالص می‌کند و صیانت از این عمل بسیار دشوار است. انسان در عمل خالص تنها به دنبال رضای الهی است.  

آیت‌الله میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید عمل خود را خالص کند که مبادا ناخالصی در آن وجود داشته باشد چرا که ناخالصی‌ها مانع لقاءالله می‌شود./۸۰۷/پ201/ب1

ارسال نظرات