۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۵۳۴۰۰۹
حجت‌الاسلام حاج‌آقازاده تأکید کرد؛

کارکرد هیأت‌ها فراتر از سوگواری

پژوهشگر عرفان‌های نوظهور گفت: ضروری است در هیأت ها روحیه شهادت طلبی و انقلابی ‌گری نه به معنای سیاسی بلکه به معنای هویت حقیقی شیعه که در آرمان های امام راحل و مبانی فکری رهبر معظم انقلاب موجود است، تقویت شود.
حجت الاسلام وحید حاج آقازاده، کارشناس خانواه

حجت الاسلام وحید حاج آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین کارکردهای اجتماعی هیأت ای مذهبی پرداخت و گفت: پروفسور مولانا بنیان‌ گذار و رییس دانشکده ارتباطات در آمریکا که به عنوان یک نظریه‌پرداز در زمینه علم ارتباطات مطرح است می گوید «بر اساس یک پایش و بررسی در کل دنیا، بالاترین ظرفیت قدرت اثرگذاری در عرصه جنگ نرم در دست شیعیان است که بیشتر نمود آن قدرت در مراسم های عزاداری امام حسین(ع) است».

پژوهشگر عرفان‌های نوظهور با اشاره به اینکه بالاترین آمار گردشگری مذهبی جهان از آنِ زیارت اربعین حسینی با جمعیت 20 میلیونی است، اظهار داشت: ضروری است این ظرفیت عظیم را قدر بدانیم و از آن در جهت پیشبرد اهداف اسلامی استفاده کنیم.

هیأت های مذهبی تنها یک بستر نقد نیست

وی با انتقاد از اینکه برخی مبلغان و پژوهشگران، هیأت های مذهبی را تنها یک بستر نقد می دانند، عنوان کرد: این رویه به نظر درست نمی آید، چراکه باید از صفر تا صد ظرفیت هیأت های مذهبی استفاده شود.

حجت الاسلام حاج‌آقازاده با اشاره به اینکه گریه تنها کارکرد هیأت نیست، بیان کرد: درست است که گریه همه کارکرد هیأت‌ها نیست، اما این مسأله تنها چیزی است موضوعیت دارد؛ کارکرد هیأت قطعا گریه به تنهایی نیست، اما نباید برخی کاری کنند که این موضوع مهم رو به حاشیه برود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هیچ گرایشی در دنیا «اشک» ندارد، ابراز داشت: این ظرفیت مختص به شیعه است و به برکت این اشک‌ها دلها نرم و پذیرای معرفت الهی می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی تا می خواهند هیأت ها را نقد کنند، اشک و عزاداری را نفی می کنند؛ «هیأت» به شهادت همه متخصصان گسترده ترین مرکز معرفتی شیعه است، پس ضروری است کارکردهای آن را تقویت کنیم؛ یعنی نقدی نباشد مگر اینکه از سر تقویت و پیشنهاد در جهت پیشرفت باشد.

حجت الاسلام حاج آقازاده با بیان اینکه عمده نقدهایی که به هیأت ها می شود، خواسته یا ناخواسته بخشی از آن را  مورد خدشه واقع می کند، گفت: نقد باید عالمانه و به موقع باشد؛ نقد در ماه محرم سبب دلسردی مردم می شود؛ اگر مجموعه ها تنها در ماه محرم به نقد و پژوهش در زمینه هیأت های مذهبی بپردازند مردم دچار سردرگمی می شوند؛ هم اکنون که ماه محرم به اتمام رسیده بهترین زمان برای نقادی است، چون مردم از همهمه عزاداری کمی رها شده اند و به نقدها هیچ ایرادی نمی گیرند، بلکه سعی می کنند از نقد در جهت پیشرفت کارکرد هیأت ها استفاده کنند.

محقق و پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: ضروری است در هیأت ها روحیه شهادت طلبی و انقلابی ‌گری نه به معنای سیاسی بلکه به معنای هویت حقیقی شیعه که در آرمان های امام راحل و مبانی فکری رهبر معظم انقلاب موجود است، تقویت شود.

کارکرد هیأت‌ها باید بر اساس نصوص دینی  پایه‌ریزی شود

وی افزود: کارکردهای یک هیأت باید بر اساس نصوص دینی پایه‌ریزی شود؛ یعنی شاخصه های عزاداری را از سیره اهل بیت(ع) استخراج کنیم و طبق همان عمل کنیم؛ اگر این مهم محقق شود به یقین در عرصه های مختلف اجتماعی کارکردی مثبت را از سوی هیأت‌ها و محافل مذهبی شاهد خواهیم بود.

حجت الاسلام حاج‌آقازاده با اشاره به سبک عزاداری علمای سلف اظهار داشت: علمای بزرگ دین در قدیم همراه با مردم عزاداری کرده و در بحث محرم نقدهای بی جا وارد نمی‌کردند، اما همواره مراقب بودند انحرافی در زمینه عزاداری ایجاد نشود.

پژوهشگر عرفان‌های نوظهور با تأکید بر اینکه هیأت همه هویت شیعیان است، ابراز داشت: این موضوع مهم باید به صورت دغدغه‌مندانه و دلسوزانه نقد شود، نه اینکه ژشت روشنفکرانه بگیریم و هر کدام بخشی از آن را مورد خدشه واقع کنیم.

وی در پایان با اشاره به ضروررت تبعیت از سبک عزاداری علمای سلف عنوان کرد: همان عبدالحسین ها بودند که در زمان طاغوت برخاستند و انقلاب کردند؛ بنابراین امروزه باید با هیأت دهه 90 مهربان باشیم و عالمانی باشند که همراه با هیأت فعالیت کنند تا کارکرد آن به حداکثر برسد؛ اگر عالم همراه هیأت ها و محافل مذهبی نباشد و در گوشه و کنار آن باشد، کارکرد هیأت رو به حاشیه می‌رود.

گفتنی است، حجت الاسلام حاج‌آقازاده پرداختن خبرگزاری رسا به پرونده کارکردهای اجتماعی هیأت‌ها بعد از اتمام ماه محرم را نشان از دقت نظر این خبرگزاری دانست و گفت: ماه محرم که فصل عزا است برای اکثر مجموعه ها فصل نقادی و پژوهش محوری می شود و در یازده ماه دیگر سال فعالیتی ندارند، درحالی که بهترین وقت نقد و پژوهش در این عرصه بعد از اتمام ماه ماه محرم است./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات