۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۳۵۴۰۷
اربعین؛

میرزا حسین نوری احیاگر پیاده‌روی اربعین

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم در تشریح سیره علما و بزرگان برای زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین گفت که میرزا حسین نوری احیاگر پیاده‌روی اربعین بوده است.
حرکت کاروان پیاده روی  ۴۰ هزار نفری اربعین حسینی در دومین روز حرکت

حجت‌الاسلام علی نکونام نماینده طلاب و فضلای گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان چند روایت درباره اهمیت و فضیلت زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین پرداخت و گفت که جایگاه زیارت آن حضرت در کلام حضرات معصومین(ع) به خوبی مشخص شده است.

وی با بیان این‌که امام مهدی(عج) می‌فرمایند که هر صبح و شام بر امام حسین(ع) گریه و شیون می‌کنند و در مصیبت آن حضرت به جای اشک خون گریه می‌کنند، افزود: امام باقر(ع) در ثواب الاعمال می‌فرمایند که اگر مردم می‌دانستند که چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین(ع) است از شوق زیارت می‌مردند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم ادامه داد: امام باقر(ع) همچنین در کامل الزیارات می فرمایند که زیارت مرقد امام حسین(ع) معادل حج مقبولی است که همراه رسول خدا به جا آورده شود.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: آن حضرت فرمودند که مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه پنجاه ركعت نماز، خواندن زيارت اربعين، انگشتر در دست راست كردن، در سجده پيشاني بر خاك نهادن و بسم الله الرحمن الرحيم را در نماز، بلند گفتن.

حجت‌الاسلام نونام افزود: امام صادق(ع) در اهمیت زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرمایند: کسی که از منزلش بیرون بیاید و قصدش زیارت قبر امام حسین(ع) باشد اگر پیاده رود خداوند به هر قدمی که بر می دارد یک حسنه برای او می‌نویسد و یک گناه از او محو می‌کند تا زمانی که به حائر امام حسین(ع) برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف خداوند او را از رستگاران قرار می‌دهد.

وی در بیان دلیل بزرگداشت اربعین برای شیعیان، خاطرنشان کرد: اعتبار اربعین امام حسین(ع) از قدیم الایام میان شیعیان شناخته شده بوده است. در کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی که درباره تقویم مورد نظر شیعه درباره ایام سوگ، شادی و زیارات است درباره ماه صفر آمده که در ایام اربعین زیات امام حسین(ع) مستحب است.

نماینده طلاب و فضلای گلپایگان در حوزه علمیه قم در بیان منشأ اعتبار اربعین، گفت: اربعین در یک نظر روزی است که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعه کردند و در نظر دوم روزی است که جابربن عبدالله انصاری صحابی پیامبر خدا(ص) از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر سیدالشهدا(ع) را زیارت کند.

وی با اشاره به سیره علما و بزرگان در زیارت اربعین اظهار داشت: علما و بزرگان برای زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین اهمیت بالایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به کربلا می‌رفتند.

حجت‌الاسلام نکونام اظهار داشت: زیارت کربلا با پای پیاده در زمان شیخ انصاری انجام شد اما پس از ایشان به فراموشی سپرده شد تا این‌که میرزا حسین نوری دوباره آن را احیا کرد و تصمیم گرفت که هر سال این کار را تکرار کند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم گفت: میرزا حسین نوری اولین بار در عید قربان به پیاده روی از نجف به کربلا اقدام کرد که سه روز در راه بود و حدود سی نفر از دوستان و اطرافیان ایشان، وی را همراهی کردند.

وی افزود: در سیره میرزا جواد ملکی تبریزی هست که خود بارها با پای پیاده از نجف تا کربلا مشرف شدند و نیز آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۷۰ دو بار توفیق پیاده‌روی از نجف تا کربلا را داشتند که نقل شده با پای برهنه از مسیر  شط که راه طولانی‌تر بوده است به زیارت امام حسین(ع) می‌رفته‌اند.

حجت‌الاسلام نکونام با بیان این‌که اهل تسنن نیز در کنار شیعیان برای حضور در راهپیمایی اربعین هر ساله نذر دارند و از کشورهای مختلف در این مراسم باشکوه حضور پیدا می‌کنند، ابراز کرد: حتی مسیحیان از کشورهای مختلف در این حماسه باشکوه همراه شیعیان می‌شوند تا ثواب پیاده‌روی اربعین در کارنامه آنان ثبت شود./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات