۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۳۶۲۸۳
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد:

دولت در فعالیت های فرهنگی اربعین سرمایه گذاری کند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت باید در زمینه اربعین سرمایه‌گذاری کند و به بهانه مردمی بودن اربعین به آن بی‌توجه نباشد؛ چراکه هیچ‌گونه فعالیت فرهنگی دیگری نمی‌تواند تا این حد تأثیرگذار باشد.
سیدمحمد حسینی

سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ظرفیت‌های گفتمانی اربعین حسینی، گفت: حضرت سیدالشهدا(ع) شخصیت مورد تأیید تمامی آزادگان، عدالت خواهان و مبارزه خواهان عالم است و افراد بسیاری برای استقلال و مبارزه خود امام حسین (ع) را الگو قرار داده‌اند چراکه قیام و آزادگی را از امام حسین(ع) یاد گرفته‌اند  شخصیت‌هایی مانند گاندی و... که از حماسه حسینی الگو گرفتند.

تأثیرگذار بودن رویداد راهپیمایی اربعین در جهان

وی، اظهار داشت: امروز پدیده راهپیمایی اربعین رویداد بسیار تأثیرگذاری در جهان است چراکه به برکت وسایل ارتباطاتی که وجود دارد سبب اثربخشی فراوانی شده است بنابراین نخبگان جهان و تمامی مردم شیفته حق، حقیقت و عدالت را مجذوب کرده است به همین دلیل هر چه قدر مراسم باشکوه بیشتری برگزار شود می‌تواند افراد بیشتری را جذب کنند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد گفت: با اربعین افراد به مطالعه کربلا و اتفاق عاشورا می‌پردازند و مشاهده می‌کنند که در عاشورا و کربلا چه اتفاقی رخ داده است که با گذشت این همه‌سال همچنان شور، حرارت و گرمی در بین مردم وجود دارد و مردم خود را به سختی و زحمت می‌اندازند تا به خاندان اهل‌بیت (ع) ابراز ارادت کنند قطعاً زمانی که با شعارها و خطبه‌های امام حسین(ع) آشنا شوند بدون تردید دلباخته و دلداده امام حسین(ع) خواهند شد.

راهپیمایی اربعین آثار و برکات فراوانی دارد

حسینی با اشاره به وظیفه دولت اسلامی برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین، اظهار داشت: در روایت آمده که عشق و علاقه به امام حسین(ع) امری است که خداوند در دل مؤمنان قرار داده است مخصوصاً با توجه به شرایط و استقبال گسترده از مراسم اربعین که افراد بسیاری در این راهپیمایی باشکوه شرکت می‌کنند که آثار و برکات بسیاری برای شرکت‌کنندگان و حتی برای ناظران این صحنه‌ها دارد.

 وزیر سابق فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: با حضور مردم در صحنه دولت باید همکاری کند زیرا هیچ‌گونه فعالیت فرهنگی دیگری نمی‌تواند تا این حد تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به وظایف دولت اسلامی در مراسم راهپیمایی اربعین افزود: دولت می‌تواند بنیاد ایمان و عشق به امام حسین(ع) را تقویت کند زمانی که مردم در صحنه هستند قطعاً دولت باید امور را تسهیل کند تا همه بتوانند با اطمینان و فراغ بال در این مراسم شرکت کنند.

 وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: در این ایام هزینه‌های حمل‌ونقل را حداقل دو برابر کرده‌اند، در این زمینه دولت باید وارد عمل شود و حتی اگر لازم شد این هزینه‌ها را خودش پرداخت کند زیرا این هزینه‌ها تبدیل به سرمایه ایمان و اعتقاد مردم می‌شود به همین دلیل این هزینه‌ها به هدر نخواهد رفت.

نتایج بسیار ارزشمند اربعین برای فرهنگ جامعه

 حسینی ادامه داد: شاهد هستید که در همایش‌ها، جشنواره‌ها و پذیرایی از سفیرها در خارج و داخل از کشور هزینه‌های بسیاری صورت می‌گیرد درحالی‌که این هزینه‌ها خروجی مفیدی ندارند، مراسم اربعین کاملاً قطعی و یقینی است و نتایج بسیار ارزشمندی دارد شاید هیچ‌گونه فعالیت فرهنگی به‌اندازه این مراسم نتواند در تبلیغ مذهبی تأثیر داشته باشد که بتواند در تهذیب نفس انسان‌ها، همگرایی، وحدت، ایجاد روحیه گذشت، فداکاری، بذل و بخشش مؤثر باشد.

لزوم سرمایه‌گذاری دولت در مراسم اربعین

حسینی گفت: دولت باید درباره اربعین سرمایه‌گذاری کند و به این دلیل که مراسم اربعین کار مردمی است آن را به تأخیر نیندازد.

لزوم حضور گسترده رسانه‌ها و وسایل ارتباط‌جمعی در راهپیمایی اربعین

وی در پایان خاطرنشان کرد: از تمامی رسانه‌ها و وسایل ارتباط‌جمعی انتظار می‌رود که به نحو احسن این مراسم را پوشش خبری بدهند تا همه‌ساله معرفت مردم را افزایش بدهند؛ زیرا زیارت به همراه معرفت هست و از نظر فرهنگی بسیار مهم است که وضعیت معرفتی، احساسات و هیجانات با یک معرفت ژرف گره بخورد تا بتواند آثار ماندگاری را داشته باشد./۸۰۷/ت۳۰۱/ب۲

ارسال نظرات