۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۳۷۶۸۹
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

ضرورت سنجش مسائل با ملاک عقل و شرع برای رسیدن به حق

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت در نظر داشتن ادله عقلی و شرعی برای رسیدن به حقانیت اشخاص و ادعاهای آنها، گفت: باید قبل از انجام هر عملی بررسی کنیم حق چیست و بین عمل خود و حق تطبیق ایجاد کنیم.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد چهارده معصوم(ع) رهنان اصفهان، با اشاره به آیه 269 سوره بقره، گفت: با دقت در این آیه شوق برای دسترسی به حکمت پیدا خواهیم کرد، این آیه می‌فرماید خداوند حکمت را به هرکس مصلحت باشد عطا خواهد کرد و به هرکس حکمت داده شود خیر کثیر به دست آورده است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: بنابر فرمایش قرآن به جز کسانی که عقل خالص دارند دیگر اقشار مردم متوجه خیر کثیر در حکمت نیستند، یکی از ویژگی‌هایی که خداوند به چهارده معصوم(ع) عطا کرده است حکمت است و در آیات مختلفی از قرآن کریم نیز به حکمت و عطا شدن آن به ائمه معصومین(ع) اشاره شده است.

حکمت زوایای مختلفی دارد

وی با اشاره به جایگاه والا و ارزشمند حکمت خاطرنشان کرد: جناب لقمان که سوره‌ای در قرآن به نام او است نیز حکیم بوده است، قرآن می‌فرماید به لقمان حکمت داده بودیم اما در یک جهت بود و حکمت لقمان در شکرگزاری خداوند بوده است، از این موضوع مشخص می‌شود حکمت زوایای گوناگونی دارد.

امام جمعه موقت اصفهان، با بیان اینکه هزاران مطلب وجود دارد که هرکدام حکمت محسوب می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه مسأله شکرگزاری که از اقسام حکمت است در ما کمتر وجود دارد، حتی در محیط خانواده نیز زن و شوهر از یکدیگر طلبکار هستند و کارهای خوب همدیگر را نمی‌بینند، این موضوع در رابطه اولاد و والدین نیز وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عدم شکرگزاری را از وعده‌هایی عنوان کرد که شیطان پیرامون انسان به خداوند داده است و افزود: ما غرق در نعمت‌های خداوند هستیم، به همین دلیل است که باید همواره شکرگزار خداوند و نعمت‌های بی‌شمار الهی باشیم. همین که اعتراف کنیم توانایی شکرگزاری خداوند و نعمت‌های الهی را نداریم خودش شکرگزاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به معنای لغوی حکت مبنی بر لگام و دهنه اسب با تعبیر کنترل کننده، تصریح کرد: لگام باعث می‌شود اسب در مسیر صحیح قرار داشته باشد و هم اینکه مانع خلاف و خطای او می‌شود، کار خوب کردن و کار بد نکردن می‌شود معنا و اثر حکمت، تقوا که رکن مهم خطبه‌های نماز جمعه است نتیجه آن حکمت است، یعنی کسی که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند.

حکمت در تمام زندگی انسان جاری است

آیت الله مهدوی تطبیق عقیده با واقعیت را برخاسته از حکمت دانست و اظهار کرد: عقیده ما همیشه براساس واقعیت نیست، آنچه فکر می‌کنیم گاهی حق و گاهی باطل است، این یعنی شنیدن‌های ما یک لایه از موضوع است و لایه اصلی آن تطبیق با حق است، این ضرورت تطبیق عقیده با حقیقت نشان دهنده جاری بودن حکمت در تمام زندگی انسان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت تطبیق عقیده انسان با واقعیت و حقیقت، عنوان کرد: باید قبل از انجام هر عملی بررسی کنیم حق چیست و تطبیق بین عمل خود و حق را ایجاد کنیم، اینکه مسیحیت قائل به تثلیث است فاقد دلیل است و تطبیق بر حق ندارد، پس چنین عقیده‌ای غلط است.

وی با بیان اینکه اگر کسی اهمیت حکمت را درک نکند عمدا خود را در نادانی نگه خواهد داشت، تصریح کرد: انسانی که به دنبال حکمت نباشد عمدا خود را در جهل نگه می‌دارد که حقیقت و واقعیت را نپذیرد، این موضوع یکی از ویژگی‌های فرهنگ غربی است چرا که بر مبنای جهل و بی‌دینی شکل گرفته است.

حق بر دلیل اتکا دارد و باطل دلیلی برای ادعای خود ندارد

آیت الله مهدوی با اشاره به اتکای حق بر دلیل غیرقابل انکار، خاطرنشان کرد: پیامبری که راست بگوید معجزه دارد ولی کسی که پیامبر نیست معجزه‌ای هم ندارد، چرا که خداوند برای حق دلیل قرار داده است، باید همیشه حق را با دلیل شناسایی کنیم و فریب نخوریم.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه به تلاش جریان باطل برای پوشاندن لباس حق بر باطل، تصریح کرد: باید همیشه مراقب باشیم که لباس حق را بر تن باطل نکرده باشند تا ما آن را بپذیریم، امام علی(ع) می‌فرمایند دشمنان باطل را همیشه آغشته به حق کرده و با این توطئه آن را به عنوان حق و حقیقت به دیگران ارائه می‌کنند. این موضوع از ویژگی های فتنه‌ها است که موجب فریب خوردن افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر کسی به دنبال حق برود به نتیجه خواهد رسید و از جهل نجات پیدا خواهد کرد، گفت: این درست نیست که هرچیزی که به ذهن انسان می‌رسد همان واقعیت دارد و حق است، بلکه انسان باید به دنبال حکمت برود و در این مسیر تلاش کند تا به حق برسد و مبتلا به باطل نشود.

آیت الله مهدوی رسیدن به حق را نیازمند توجه به شرع و عقل عنوان کرد و افزود: اینطور نیست که هرکسی مدعی حقانیت و حق بودن داشته باشد ما بپذیریم، بلکه باید ادعای هرکسی را با دین و عقل پذیرفت، البته دین هم نه هر دینی که ادعا دارد، ادیانی نظیر بهائیت که حتی حاضر به اثبات خود نیستند خود جزء باطل هستند و نمی‌توان آنها را ملاکی برای یافتن حق دانست.

افراد غیرمتخصص حق صحبت کردن علیه مسائل دینی را ندارند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم ورود هرکس در حیطه تخصص خود و پرهیز از دخالت در اموری که در آن تخصص نداریم، اظهار کرد: کسی که پزشک نیست حتی حق ندارد ایراد از پزشک بگیرد، بلکه حتی زمانی که ایرادی دارد باید آن را در قالب سؤال مطرح کند و به دنبال جواب متخصص باشد.

وی شبهات شبکه‌های ماهواره‌ای نسبت به روحانیت و دین را فاقد اعتبار و مطرح شده از سوی افراد فاقد سواد دینی دانست و تصریح کرد: این کسانی که در ماهواره شبهه مطرح می‌کنند اگر جرأت دارند با متخصصین دینی در شبکه خود گفت‌وگو کنند تا پاسخ همه شبهات آنها داده شود، در غیراینصورت اصلا حق ندارند راجع به دین حرفی بزنند، چه برسد به اینکه اغلب این شبکه‌ها همواره به جای حرف منطقی و دارای دلیل زدن اقدام به هتاکی و توهین می‌کنند و همین نشانه‌ای است بر باطل بودن این شبکه‌های ضد دینی./1304/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات