۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۳۹۱۰۹
حجت الاسلام حاج علی اکبری:

جداسازی قرآن و اهل بیت آغاز مهجوریت قرآن کریم بود

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه جداسازی قرآن و اهل بیت(ع) آغاز مهجوریت قرآن کریم بود، گفت: اهل بیت(ع) قرآن ناطق هستند.
علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شب گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با تبریک آغاز ماه ربیع الاول، گفت: این ماه بهترین فرصت برای مطالعه و آشنایی بیشتر با سیره پیامبراعظم(ص) است.

وی در ادامه با بیان اینکه شناخت پیامبر(ص) شامل تاسی به حضرت، ارتباط فکری و عاطفی با ایشان می‌شود، ابراز کرد: انسان باید از خداوند بخواهد سطح شناخت و ارتباطش با پیامبر(ص) ارتقا یابد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به دعای 42 صحیفه سجادیه، اظهار داشت: حضرت در فرازی از این دعای نورانی میفرمایند: بارالها؛ اکنون که قرآن را تلاوت کردم ما را در زمره کسانی که حق قرآن را رعایت کردند و به آیات محکم قرآن گردن نهادند و به متشابهات آن ایمان آوردند قرار ده؛ انسان باید خالصانه ملتزم به قرآن کریم و خاضعانه در برابر او تسلیم باشد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: تسلیم شدن در برابر قرآن کریم بینش، گرایش و کنش انسان را در بر می‌گیرد و باعث می‌شود انسان به اوج تدین خالص دست یابد و این مهم به وسیله آیات محکم محقق می‌شود.

وی در زمینه آیات متشابه، تصریح کرد: در ارتباط با آیات متشابه انسان باید حالت پناهندگی داشته باشد و به ساحت مقدس قرآن کریم نسبت به این آیات اقرار بورزد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با طرح این پرسش که قرآن کریم گاهی تمام آیات را از محکمات، گاهی کل آیات را در زمره متشابهات و گاهی هم بخشی را متشابه و بخش دیگر را محکم بیان می‌کند، دلیل این امر کدام است؟ گفت: قرآن می‌فرماید: کل آیات قرآن محکمات است منظور از این کلام آن است که تمام آیات الهی از مقام حکمت که دارای ثبات، استواری و محکم است نازل شده است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: منظور از این آیات که کل قرآن متشابه است اشاره به هماهنگی و شباهت آیات با یکدیگر دارد. اما زمانی که گفته می‌شود کل قرآن دارای دو بخش محکمات و متشابهات است اشاره به آیاتی دارد که در آن دستورالعمل زندگی کردن و نحوه تفکر کردن به صورت شفاف و بدون ورود به احتمال‌های متعدد و متنوع مطرح می‌شود که چنین آیاتی در زمره آیات محکم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما بخشی از آیات قرآن دارای پیچیدگی در سبک بیان هستند که به ظاهر این آیات نمی‌شود اکتفا کرد چرا که وجوه و احتمالات مختلف می‌شود از آن استخراج کرد و دارای جلوه‌های گوناگونی هستند و این آیات را متشابهات می‌گویند اما بخش اعظم قرآن کریم را آیات محکمات تشکیل داده‌اند بنابراین انسان آیات متشابه را باید به آیات محکم عرضه کند تا بتواند به معنای صحیح دست یابد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری اضافه کرد: خداوند آیات متشابه را نازل فرمود تا انسان‌ها به کسانی که علم کتاب نزد آنان است مراجعه کنند چرا که قرآن کتاب صامت و اهل بیت(ع) که علم کتاب نزد آنان قرار دارد، قرآن ناطق هستند و آنانی که گفتند قرآن کریم برای ما کفایت می‌کند کسانی هستند که قرآن را مهجور گذاشته و با استفاده از آیات متشابه دست به فتنه و توطئه زدند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات