۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۵۳۹۸۸۵
امام جمعه موقت کاشان:

لازمه تقوا، عمل صالح و احسان است

حجت الاسلام اسلامي تبار لازمه تقوا را عمل صالح و احسان دانست و گفت: تقوا با شعار نيست بلكه لازمه تقوا، عمل صالح و احسان است، بنابراين خداوند در آيات سوره مباركه مرسلات به مكذبين هشدار داده است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره مرسلات، گفت: در اين سوره روي سخن خداوند به مكذبين و آنهايي است كه خدا و قيامت را تكذيب مي كنند.

وي با اشاره به اينكه همه مطالب اين سوره مباركه در رابطه با مكذبين و آنهايي است كه خدا و قيامت را تكذيب مي كنند، ابراز کرد: خداوند در اين سوره حدود 10 مرتبه آيه ‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› را تكرار مي كند و با هر بار تكرار اين آيه مباركه، يك مطلب جديدي هم مطرح مي‌كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در رابطه با مكذبين قبل از اينكه برخي از مطالب را استدلال آورد و تهديد كرد و گوشه اي از عذاب قيامت را براي آنها بيان كرد به يكباره موضوع سخن خود را تغيير مي‌ دهد و موضوع مربوط به بهشت را مطرح مي‌كند و اين در حالي است كه روي سخن خداوند در اين آيه به مكذبين بود اما به يكباره موضوع بهشت را مطرح مي‌كند و در رابطه با متقين و نعمت هاي بهشت مطالي را بيان مي كند.

وي افزود: يكي از راه هاي هدايت ارشاد و تربيت، تشويق همراه با تنبيه است، يعني انذار همراه با بشارت  است، از اين رو خداوند در در مورد پيامبراكرم(ص) در قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا›› پيامبر هم مبشر و هم نذير است، هم بشارت مي دهد و هم از عذاب الهي مي‌ترساند كه اين امر نشان  دهنده اين است كه براي هدايت هم نياز به بشارت است و هم احتياج به انذار است.

امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه يكي از روش هاي تربيتي روش مقايسه است، اظهار داشت: انسان خوب و بد را با يكديگر مقايسه مي‌كند، براي همين است كه در تشويق فرزندان به تحصيل هم از نمرات فرزندش انتقاد مي‌كند و هم  الگويي از يك انسان موفق در تحصيل را به او معرفي مي كند، از اين رو خداوند در قرآن از اين روش زياد استفاده كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: اكثر آياتي كه تهديد به عذاب است در كنار آن آياتي مربوط به بهشت و ميوه هاي بهشتي مطرح شده است تا انسان با مقايسه آن انتخاب كند، بنابراين خداوند در آيات گذشته گوشه اي از عذاب آخرت را به مكذبين نشان داده است و در ادامه نيز گوشه اي از نعمت هاي خدا را بيان مي‌كند.

وي افزود: خداوند در آيات 41 تا 45 سوره مباركه مرسلات مي فرمايد ‹‹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلَالٍ وَعُيُونٍ  وَفَوَاكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئاً بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› انسان هاي باتقوا در قيامت و در بهشت در زير سايه هايي به سر مي برند كه نمي توان وصف آن را بيان كرد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: در بهشت بحث آب و درخت و در كنار آن ميوه هاي بهشتي است و خداوند بر اساس محبت و احترام  خود به انسان خطاب مي‌كند بخوريد و بياشاميد كه گواراي شما است، چرا كه ميوه هاي بهشتي هيچگونه ناسازگاري با انسان ندارد و با خوردن آن انسان نيازي به دفع  آن ندارد و اگر نياز به دفع باشد به صورت عطر خوشبو از انسان دفع مي شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: نمي توان وصف نعمت هاي خداوند را بيان كرد چون خداوند تنها يك دورنمايي از نعمت هاي خود را بيان كرده است همانگونه كه عذاب آخرت را نمي توان توصيف كرد، از اين رو دورنمايي از عذاب آخرت را براي ما بيان كرده اما حقيقت آن را نمي توانيم درك كنيم.

وي با اشاره به اينكه خداوند در اين چند آيه سه مرتبه به اين موضوع كه بهشت رايگان داده نمي شود اشاره كرده است، گفت: ابتدا مي فرمايد انسان با تقوا به بهشت مي رود و ادامه مي دهد نوش جان شما و در ادامه مي فرمايد، تو محسن و نيكوكار بودي و به مردم كمك مي‌كردي، بنابراين مزد تو بهشت است.

امام جمعه موقت كاشان، لازمه تقوا را عمل صالح و احسان دانست و بیان کرد: تقوا با شعار نيست بلكه لازمه تقوا،  عمل صالح و احسان است، بنابراين خداوند در آيات سوره مباركه مرسلات به مكذبين هشدار داده است كه در بهشت نعمت هايي است كه اگر توبه كنيد به آن خواهيد رسيد.

وي افزود: در قيامت اگر بين جهنم و بهشت هم كه باشيد و از نعمت هاي بهشتي محروم باشيد، حسرت محروميت يكي از عذاب هاي روحي سخت در روز قيامت است، چرا كه در روز قيامت در بهشت هم نعمت هاي جسماني است و هم نعمت هاي روحاني است ضمن اينكه در جهنم نيز هم عذاب جسماني و هم عذاب روحي است./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات