۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۴۰۳۴۶
حجت الاسلام وافی:

جامعه امروز به تدبر و تفسیر قرآن نیاز جدی دارد

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید گفت: در گذشته ای نه چندان دور افرادی بودند که طلبه نبودند، اما قادر به تفسیر قرآن کریم بودند؛ متأسفانه امروزه در جامعه این فرهنگ بسیار کمرنگ شده است.
حجت الاسلام مرتضی وافی مرتضی وافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی وافی در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) که در هیأت فدائیان حضرت فاطمه(س) برگزار شد، با بیان اینکه شوق و رغبت سبب ایجاد گرایش در افراد می شود، گفت: افراد باید توجه داشته باشند که به چه چیزهایی شوق و رغبت دارند، چراکه اگر به باطل شوق داشته باشند به سوی همان و اگر به حق شوق داشته باشند به سوی آن رهنمون می شوند.

یکی از عوامل گرایش به دین را قرائت زیارات و ادعیه است

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید یکی از عوامل گرایش به دین را قرائت زیارات و ادعیه خواند و اظهار داشت: باید بر سر سفره ای که اهل بیت(ع) برایمان پهن کرده اند بنشینیم و از دریای معرفتشان بهره ببریم؛ دعای ندبه راه ارتباط با امام زمان(عج) است و هر کسی که انس با این دعا نداشته باشد نباید انتظار داشته باشد که با ایشان ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه دعای ندبه یک دوره کامل تاریخ است و ای کاش به عنوان کتاب درسی به فرزندانمان تدریس می شد، ابراز داشت: امروزه متأسفانه مشاهده می شود که افراد بسیار کم از دعای ندبه استقبال می کنند، بنابراین مساجد باید برنامه داشته باشند و تلاش کنند این دعای پرفیض هر چه پرشور تر برگزار شود.

حجت الاسلام وافی خاطرنشان کرد: در روایتی از امام حسن عسکری(ع) نقل شده است که در آخرالزمان افراد به واسطه فاصله با امام زمان(عج) یتیم هستند؛ امروزه به جای اینکه با یکدیگر درگیر باشیم و همواره به همدیگر بی مهری و بی رحمی روا داریم، باید نبود امام زمان(عج) را با همه وجود حس کنیم و اعمالمان را به گونه ای تنظیم کنیم که ظهور ایشان هر چه زودتر به وقوع بیانجامد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت خودشان زمینه سازی برای غیبت امام زمان(عج) می کردند، ابراز داشت: ایشان در طول امامت خودشان نمایندگانی میان مردم گذاشتند و مردم را همواره به آنها ارجاع می دادند؛ این حرکت یعنی اینکه در زمان غیبت باید به سراغ فقها و نائبان امام زمان(عج) برویم و مکلاتمان را از طریق ایشان حل کنیم.

وی تصریح کرد: برخی جریان ها معتقدند که در همه مسائل باید نظر امام زمان(عج) وجود داشته باشد و حال که ایشان نیستند افراد باید به شیوه خودشان دینداری کنند و به سراغ مراجع تقلید و فقها نروند؛ در پاسخ به اینها باید گفت سیره و روش امام حسن عسکری(ع) به ما نشان می دهد که در دوران غیبت به سراغ ولی فقیه برویم، چراکه اگر قرار بود هر کس به شیوه خودش دینداری کند، امام(ع) مردم را در آن دوران به نمایندگان خودشان ارجاع نمی دادند.

 فرهنگ قرائت و تفسیر قرآن کریم در جامعه کمرنگ شده است

حجت الاسلام وافی با اشاره به کمرنگ شدن فرهنگ قرائت و تفسیر قرآن کریم در جامعه بیان کرد: در گذشته ای نه چندان دور افرادی بودند که طلبه نبودند، اما قادر به تفسیر قرآن کریم بودند؛ متأسفانه امروزه در جامعه این فرهنگ بسیار کمرنگ شده است و جا دارد متولیان فرهنگی در این زمینه کار کنند، چراکه اگر جوانان این مهم را دریابند به یقین در این دنیای پر از انحراف مسیر حق را خواهند یافت.

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید در پایان  یکی از دلایل غیبت امام زمان(عج) را قدرنشناسی مردم در طول تاریخ از نعمت امامت خواند و اظهار داشت: فاصله ما با جریان ظهور بسیار کم است، اما به این علت رخ نمی دهد که ما هنوز نتوانسته ایم برای دریافت این امر عظیم آمادگی لازم را کسب کنیم؛ هدف اصلی از این محافل و مجالس باید قدرشناسی از نعمت امامت و آمادگی برای ظهور مهدوی باشد./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات