۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۴۰۴۰۳
استاد حوزه علمیه قم:

شیعه استحکام عقاید خود را مدیون امام حسن عسکری است

حجت الاسلام مدرسی با اشاره به زندگانی امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان عمر کوتاهی داشتند، اما زندگانی ایشان آنچنان پربار و با برکت بود که امروزه شیعه استحکام عقاید خود را مدیون ایشان است.
عزاداری بیت حضرت آیت الله صافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مدرسی در مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) که صبح امروز در دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به زندگانی امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان عمر کوتاهی داشتند، اما زندگانی ایشان آنچنان پربار و با برکت بود که امروزه شیعه استحکام عقاید خود را مدیون ایشان است.

استاد حوزه علمیه قم یکی از اقدامات امام حسن عسکری(ع) در زمینه حفظ عقائد شیعه را اینگونه توصیف کرد: مدت امامت ایشان، شش سال بود و در یکی از این سال ها، در سامرّا، قحطی پیش آمد، معتمد عبّاسی،  دستور داد مردم به نماز طلب باران بروند و مردم سه روز پی در پی برای نماز به مصلّی رفتند و دست به دعا برداشتند، اما بارانی نازل نشد.

وی افزود: روز چهارم بزرگِ اسقفان مسیحی همراه مسیحیان و راهبان به صحرا رفت و  یکی از راهبان هر وقت دست خود را به سوی آسمان بلند می کرد، بارانی درشت فرو می بارید و در اثر دعای او، باران زیادی بارید؛ این مسأله سبب شکّ و تردید مسلمانان شد، به گونه ای که حتی عده ای به مسیحیت تمایل پیدا کردند.

حجت الاسلام مدرسی خاطرنشان کرد: به دنبال این جریان، خلیفه عبّاسی دست به دامان امام حسن عسکری(ع) شد که در زندان بودند؛ خلیفه به امام عرض کرد که «امت جدتان رسول الله(ص) را دریاب که هلاک شدند»؛ دراین هنگام امام فرمودند «فردا خواهم آمد و شک مردم را به امید خدا برطرف خواهم ساخت».

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: فردا که شد مردم آمدند، آن راهب نصرانی هم آمد، همین که دست ها را بلند کرد که دعا کند، امام حسن عسکری(ع) به بعضی از خدمت گزاران خود فرمودند«دست راست راهب را بگیرید و ببینید میان انگشتان دست او چیست»، خدمت گزاران استخوان سیاهی از دست راهب گرفتند، در این هنگام امام خطاب به راهب فرمودند «اکنون دعا کن و از خدا طلب باران کن»، او همین کار را کرد، اما آسمان خبری از باران نشد؛ سپس امام حسن عسکری(ع) فرمودند« این راهب از کنار قبر یکی از انبیاء عبور می کرده به این استخوان که متعلّق به بدن او بوده، دست پیدا کرده و هیچ استخوان پیامبری ظاهر نمی شود مگر اینکه از آسمان باران می بارد» و بدین ترتیب عقاید شیعه را حفظ کردند.

وی در ادامه با اشاره به حدیث امام حسن عسکری(ع) «هركس در پنهانى برادر خود را پند دهد او را آراسته و هر كه آشكارا به او اندرز گويد عيب جوئى از او كرده» ابراز داشت: این بیان نورانی باید سرلوحه رفتارمان باشد، چراکه گاهی مشاهده می شود شخص با یک نصیحت نابه جا آبروی یک مؤمن را میان مردم می برد.

حجت الاسلام مدرسی در پایان یادآور شد: امروزه باید جوانان به ویژه جوانانی که اهل قم هستند توجه داشته باشند که احترام علما و والدینشان را حفظ کنند، چراکه اگر بی حرمتی نسبت به این دو گروه روا دارند به بلایای الهی مبتلا خواهند شد./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات