۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۵۴۰۹۹۹
با سخنرانی آیت الله اعرافی:

نخستین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی در قم به کار خود پایان داد

نخستین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با تقدیر از صاحبان مقالات برگزیده و سخنرانی آیت الله اعرافی به کار خود پایان داد.
کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی دقایقی پیش در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم به کار خود پایان داد.

در این همایش که ابتدای صبح امروز آغاز به کار کرده بود با سخنرانی، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی دبیرعلمی کنگره، پخش پیام رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای این کنگره و همچنین پخش پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه پیدا کرد.

رهبر معظم انقلاب در این بخشی از این پیام، رجوع به قرآن کریم و پاسخ‌یافتن برای مسائل گوناگون از جمله علوم انسانی را بسیار ضروری خواندند و پیش‌نیاز ورود به علوم انسانی و جدا کردن آن از ریشه‌های غیردینی را نیازمند تسلط کامل بر کارها دانستند.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در بخشی از پیام خود به این کنگره با تأکید بر این که تمایز علوم به تمایزات موضوعات آنها است تأکید کرد که ملاک دینی یا غیر دینی بودن علوم مبتنی بودن موضوع آن بر خدا است.

سخنران ویژه افتتاحیه را نیز حضرت آیت الله جعفر سبحانی برعهده داشت که وی نیز با با بیان این که از دیدگاه قرآن، انسان جایگاهی محوری دارد و جهان برای و مسخر شده است، گفت: انسان در عالم غرب موجودی مادی تلقی می شود و هیچ نوع رابطه بین او و خدا قائل نیست .

طلال عتریسی رییس دانشگاه علوم انسانی اسلامی لبنان یکی دیگر سخنرانان این همایش بود که وی نیز در اهمیت توجه به قرآن در بسط و گسترش مباحث علوم انسانی به ایرادسخنانی به زبان عربی پرداخت.

در ادامه از کتاب ها و محصولات همایش رونمایی شد و تعدادی از مقالات نیز با حضور مهمانان خارجی و اعضای هیأت رییسه کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی ارائه شد.

در نوبت عصر نیز به مدت دو ساعت پنل های پنج گانه تخصصی «روان شناسی، اخلاق و تربیت»، «علوم اجتماعی و سیاسی و مدیریت»، «فقه و حقوق»، «مباحث نظری» و «مستشرقان و علوم حدیث» در این همایش در پنج سالن مجزا ارائه شد.

در نهایت با اهدا جوایز به 12 نفر از صاحبان مقالات برگزیده و تقدیر از مراکز علمی همکار، سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه این کنگره لحظاتی پیش به کار خود پایان داد.

آیت الله اعرافی در آیین اختتامیه این همایش با اشاره به برخی از قلمروهای تفسیر و علوم قرآن تأکید کرد که باید به رابطه مباحث تفسیری و علوم قرآن با علوم انسانی در حوزه توجه بیشتری بشود./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات