۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۵۴۴۱۸۵
حکمت نیا مطرح کرد؛

خلاقیت و تلاش نیاز حوزه و دانشگاه برای حل مسائل

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت که حوزه و دانشگاه برای حل مسائل به مسأله شناسی مطابق روز با نظریه های آینده پژوهی بر پایه خلاقیت و تلاش نیاز دارند.
حکمت نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود حکمت نیا در همایش «وحدت حوزه و دانشگاه؛ تبیین دیدگاه امام خمینی(ره)» که شب گذشته در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه تمدن باشکوه اسلامی از قرن هفدهم به بعد دچار نوعی خودباختگی شد، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند «ما از اروپاییان چنان وحشت کرده ایم که یکسره خود را باخته و از علومی که خود تخصص داریم و اروپاییان هزار سال دیگر بدان نمی رسند، به سستی تلقی می کنیم».

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: بر اساس فرموده های امام راحل «ما می توانیم و نباید دچار خودباختگی فرهنگی شویم»؛ بنابراین ضروری است افکار خود را از وابستگی به غرب برهانیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه بشر به منطقی دست یافته است که می تواند مسائل را تغیرر داده و یا بسازد، افزود: اگر آموزه های اجتماعی را به شناخت، تغییر و ساخت تقسیم کنیم، این یک مسأله اساسی است و جهان اسلام برای خروج از انفعال در این عرصه ها مسؤول است؛ با توجه به اینکه در عرصه ساخت با مشکل مواجه هستیم، الزامی است که همه ما اعم از حوزوی و دانشگاهی به میدان آمده و فقیه با فقه و دانشگاهیان با سایر علوم این مسأله را حل کنیم.

حکمت نیا خاطرنشان کرد: بر اساس اندیشه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه باید احساس حقارت در برابر دشمن غربی و احساس تنفر از علوم درونی را کنار بگذاریم؛ حوزه و دانشگاه باید دست در دست همدیگر دهند و این دو عنصر را از میان بردارند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: حوزه و دانشگاه برای حل مسائل به مسأله شناسی مطابق روز با نظریه های آینده پژوهی بر پایه خلاقیت و تلاش نیاز دارند.

وی در پایان یادآور شد: امروزه در زمینه تغییر و ساخت با مشکل مواجه هستیم که با تکیه بر ظرفیت، پایه های معرفتی و تواضع علمی به راحتی می توان آن را حل کرد./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات