۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۴۴۲۴۶
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران:

توجه به علم و اخلاق رمز موفقیت طلاب است

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران گفت: طلبه ای که تنها به علم آموزی توجه کند و نسبت به مسائل اخلاقی بی تفاوت باشد نمی تواند به جایگاه رفیعی در حوزه دست پیدا کند.
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران امروز در نشست مدیران مدارس علمیه استان در آمل با بیان این که مازندران دارای پتانسیل خوبی در اجرای طرح جامع تربیتی است، گفت: این مهد عالمان و فرهیختگانی همچون حضرات آیات حسن زاده و جوادی آملی است و مدارس علمیه و طلاب این دیار از لحاظ اخلاقی همواره سر آمده بوده است.

وی با تأکید براین که توجه به اخلاق همواره در حوزه یک اصل بلاانکار و غیر قابل تغییر بوده است، افزود: طلبه ای که تنها به علم آموزی توجه کند و نسبت به مسائل اخلاقی بی تفاوت باشد نمی تواند به جایگاه رفیعی در حوزه دست پیدا کند.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که علم بدون اخلاق همان است که امروز در غرب به وضوح می بینیم، بیان داشت: دنیای غرب با وجود همه پیشرفت های علمی که دارند متأسفانه در بعد اخلاقی از ضعف بسیار شدیدی برخوردار هستند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که علم اخلاق محور است که برای یک طلبه تعالی و رستگاری حقیقی را به وجود می آورد، افزود: در همه ادوار حوزه توجه به مسائل اخلاقی همواره مورد تأکید بزرگان حوزه بوده است.

حجت الاسلام طبرسی در ادامه سخنان خود با بیان این که در طرح جامع نظام تربیتی حوزه عواملی همچون مدیر، اساتید، کادر و محیط حوزه از عوامل اساسی در تحول شخصیت طلاب هستند، گفت: همه این عوامل باید به شکلی هماهنگ و منسجم به کار گیری شوند تا به همه اهداف تربیتی حوزه برسیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدیران مدرسه بیشترین نقش تربیتی و تاثیر گذاری را در طلاب دارند، افزود: به طور قطع یک مدیر با همه مشکلات و سختی های مدیریت به تنهایی نمی تواند به این اهداف دست یابد بلکه نیاز به یک هسته فکری و اجرایی قدرتمند برای برنامه ریزی، هدایت و نظارت بر فعالیت های تربیتی و تهذیبی مدارس است.

حجت الاسلام طبرسی با تاکید بر این که معاونت تهذیب حوزه علیمه با ابلاغ طرح جامع تربیتی به مدارس علمیه، سیر تحولی حوزه را آغاز کرده است، گفت: دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت این طرح یک ضرورت برای حوزه های علمیه است و به همین جهت با تشکیل شورای تهذیب در مدارس یک بازوی قوی برای اجرای این اهداف در کنار مدیر است.

وی با اشاره به این که محیط مدارس علمیه به پیشرفت بحث تهذیبی و تربیتی مدارس و طلاب کمک می کند، گفت: باید همه این بسترهای مورد نیاز را شکل گیری شخصیت و بنیه اخلاقی طلاب در مدارس فراهم کنیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود توجه به مباحث قرآنی در مدارس علمیه را بسیار مهم و حائز اهمیت ارزیابی کرد و افزود: با نگاه به سیره عملی معصومین(ع) و علمای بزرگ شیعه می بینیم که تمسک به قرآن در مراحل مختلف و سخت زندگی راه گشای مشکلات است و باید این امر در حوزه مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام طبرسی با تأکید براین که انس و الفت یک طلبه با مفاهیم قرآنی همچون چراغی است که مسیر را برای تعالی حقیقی وی فراهم می کن، بیان داشت: کلام الهی در همه مراحل زندگی یک طلبه نقش یک راهنما را ایفا خواهد کرد و از بروز هر گونه انحراف در این مسیر ارزشمند جلوگیری می کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران همچنین با تاکید بر این که ساماندهی دروس اخلاق عمومی یکی از اهداف طرح جامع نظام تربیت اخلاقی حوزه است، گفت: در راستای رسیدن به اهداف این طرح باید هر هفته یک درس اخلاق عمومی برگزار شود و استاد مربوطه آثار و پیامدهای مثبت و منفی دنیوی و اخروی آن را تبیین کند.

وی با اشاره به این که در این طرح جامع ترویج فرهنگ رعایت آداب و زی طلبگی به طور جدی مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: مدیر، کادر و اساتید مدرسه باید با تبیین آداب و ارزش های طلبگی از جمله پوشش طلبگی، طلاب را به رعایت این امر تشویق کنند.

حجت الاسلام طبرسی با تاکید بر این که طلبه باید حق گویی و انتقاد پذیری را در حوزه آموزش ببیند، گفت: توصیه به موقع به طلاب و تمرین حق گویی و نقدپذیری همواره باید در کادر مدرسه شایع باشد تا بتواند به عنوان یک اصلی که عملی شده است به آن احتجاج کرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که این طرح در نیم سال دوم در 25 مدرسه علمیه استان اجرایی خواهد شد، افزود: همراهی همه بخش های حوزه به منظور تحقق اهداف این طرح ضرورتی مهم است./۹۵۰/پ204/ب1

ارسال نظرات