۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۴۴۴۳۶
حجت الاسلام علوی تهرانی:

نخستین مولفه ایمان شناخت و معرفت است

استاد حوزه علمیه گفت: نخستین مرحله ایمان معرفت است که در مرحله دیگر باید تبدیل به عقیده شده و شاکله انسان شود.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه امروز در جلسه درس اخلاق که در حسینیه آیت‌الله علوی برگزار شد، گفت: نخستین مولفه ایمان شناخت و معرفت است.

وی افزود: گاهی شناخت به وجود می‌آید اما ایمان حاصل نمی‌شود نمونه بارز آن شیطان است که با وجود معرفت به خداوند ایمان نداشت.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه شناخت تشکیل دهنده ایمان و نه تکمیل کننده آن است، عنوان کرد: فرعونیان وقتی بلا رسید ادعای ایمان کردند، بسیاری از مردم هم وقتی که بلا را مشاهده می‌کنند به خداوند ایمان می‌آورند که خداوند آن را نمی‌پذیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه عقیده معرفت و شناختی است که با جان و درون انسان پیوند خورده باشد، ادامه داد: مرحله دوم ایمان این است که معرفت به دست آمده در نتیجه شناخت باید به عقیده تبدیل شود.

وی با بیان اینکه همه معلومات انسان با جان انسان پیوند نمی‌خورد، گفت: برخی معلومات وقتی با نفس انسان پیوند خورد به عقیده تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی اظهار داشت: مرحله دوم ایمان این است که دانش و معرفت انسان تبدیل به عقیده شود، اهمیت عقیده در زندگی انسان بر این است که ریشه همه جهت گیری های فردی و اجتماعی انسان بر اساس عقیده او است.

وی گفت: معادپذیر هر کسی بر اساس شاکله درونی خود عمل می‌کند، آنچه شاکله انسان را می‌سازد عقاید و باورهای او است اگر عقاید او درست باشد زندگی او در صراط مستقیم قرار دارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: زندگی سالم و ناسالم بر اساس عقیده انسان مشخص می شود، اگر کسی از نظر اعتقادی سالم نباشد حق را انکار می‌کند./۸۰۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات