امام حسن عسکری شیعیان را برای دوران غیبت آماده ساختند
حجتالاسلام قاسمعلی نوچمنی دبیرکل جبهه حامیان ولایت و مشاور سابق ستاد اقامه نماز کشور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: امام حسن عسکری(ع) با بهره گیری از آموزه های والای اسلامی هدایت جامعه اسلامی را برعهده گرفتند و با فرقه ها و اندیشه های انحرافی به مبارزه برخاستند و در مدت کوتاه عمر پر خیر و برکتشان گام های مهم و تأثیر گذاری برای نشر و ترویج اسلام ناب برداشتند.
استاد حوزه و دانشگاه درباره فراهم سازی شرایط غیبت امام زمان(عج) به وسیله امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشت: بحث غیبت حضرت مهدی(عج) از زمان پیامبراکرم(ص) مطرح شد و حدیث های زیادی از آن دوره تا هنگام تولد ایشان موجود است. بیشترین فعالیت برای فراهم آوردن زمینه غیبت امام زمان(عج) در دوره امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) صورت گرفت.
وی افزود: زندگی کردن این دو امام معصوم در تبعیدگاه سبب شد بسیاری از مردم نتوانند آنها را از نزدیک ببینند اما همین امر به نوعی کمک بسیاری کرد تا مسلمانان حتی اگر نمیتوانستند امام خودشان را مشاهده کنند ولی در عین حال وجود ایشان را قبول داشته باشند. گاهی اوقات امام هادی(ع) و حسن عسکری(ع) با استفاده از ولایت تکوینی که به وسیله خداوند متعال به ایشان داده شده بود، خود را در میان مردم غیب می کردند تا آنها با غیبت آشنا شوند و این امر را در هنگام غیبت امام زمان(عج) غیرممکن ندانند.
کارشناس حوزه دین و فرهنگ اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) به عنوان آموزگار مکتب انتظار، مسلمانان و پیروان خود را برای دوره غیبت امام عصر(عج) آماده ساختند و به آنها درس صبر و شکیبایی آموختند تا ضمن حفظ ایمان و تقوای خویش، مسیر سعادت حقیقی را گم نکنند.
مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش تربیت شاگردان برجسته را یکی از رسالت های مهم امام حسن عسکری(ع) در حفظ و شناساندن دین اسلام دانست و بیان داشت: امام عسکری(ع) توانستند با وجود نظارت شدید و سختگیری های حکومت، 200 شاگرد خاص را که از سرزمین های مختلف در محضر آن بزرگوار حضور می یافتند، تربیت کنند، افراد دانش آموخته ای که بسیاری از آنها در شهرها و کشورهای خویش به ترویج دین اسلام پرداختند.
وی افزود: آن طور که در کتاب های تاریخی نقل شده است، برخی از اینها از شاگردان امام هادی(ع) بودند که پس از شهادت ایشان به امام حسن عسکری(ع) پیوسته بودند و به علت اینکه ایشان زیر نظر حکومت عباسی بودند شاگردان خود را به شکل های گمنام و پنهانی پرورش می دادند که داوود بن قاسم بن اسحاق و احمد بن اسحاق قمی از برجسته ترین آنها محسوب می شدند.
دبیرکل جبهه حامیان ولایت اظهار داشت: تربیت چنین افراد شایسته ای یک جنگ نرم به شمار می رفت که از دوره امام سجاد(ع) ایجاد شد و ایشان توانست افرادی عالم را با علم خویش پرورش دهد، مسیری که به وسیله امامان معصوم پس از این امام معصوم(ع) در پیش گرفته شد و امام حسن عسکری(ع) نیز با ادامه دادن این راه به عنوان سنتی پسندیده یک حرکت بزرگ علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به انجام رساند.
حجتالاسلام نوچمنی با ذکر روایتی از امام حسن عسکری(ع) «نحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا؛ ما حجت های خدا بر شماییم و مادر ما حضرت فاطمه(س) حجت خدا بر اهل بیت است» درباره حضرت فاطمه(س) گفت: این بانوی عظیم الشأن علی رغم داشتن مقام و منزلت و مایه های بزرگی مانند دختر پیامبر، همسر ولایت و مادر امامت، به بیان این کلام از امام حسن عسکری(ع)، «عصمت الله الکبری» و «حجة الله علی حجج» است.
مشاور سابق ستاد اقامه نماز کشور افزود: حضرت فاطمه زهرا(س)، أم ابیها و دخت گرامی خاتم الانبیا(ص) و مادر امام حسین(ع) است، قطعاً پیامبر(ص) این صفت و کنیه را به جهت ناز کردن دختر خود نفرموده اند بلکه قصد بیان حقیقت بزرگ را داشته اند و اینکه هر ظاهری، باطنی و هر شکلی، شاکله ای و هر مُلکی، ملکوتی دارد و صد البته اصل، شاکله است که قرآن فرموده «کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاکِلَتِهِ». بر این اساس روشن می شود حدیث «نَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا» نشانی از شخصیت عظیم حضرت صدیقه کبری(س) است.
وی در پایان برداشت های انحرافی از آیات قرآن را یکی از مشکلات به وجود آمده در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) دانست و خاطرنشان کرد: از زمان امامت امام رضا(ع) به بعد، بیشتر افکار و اندیشه های عقل گرایی مطرح شد. عمدتاً دوره امام حسن عسکری(ع) دوره ترجمه بود و دیدگاه و نظرات یونان قدیم و افکار اندیشه های آنها به عربی ترجمه می شد و در اختیار مسلمانان قرار می گرفت. در چنین وضعیتی، امام حسن عسکری(ع) با بیان تفسیر درست آیات قرآن به مبارزه با برداشت های انحرافی و نادرست از قرآن پرداختند./966/ت۳۰۲/ب۱