۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۴۵۰۰۵
آیت الله جاودان:

زمین هیچ گاه از وجود امام خالی نمی‌شود

استاد اخلاق با بیان اینکه زمین هیچ گاه از وجود امام تهی نمی‌شود، گفت: نخستین امام، حضرت آدم بوده و اکنون نیز امام زمان(عج) است.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی جاودان استاد اخلاق، سه شنبه شب در مراسمی که به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع) در حسینیه شیخ زاهد(ره) برگزار شد، گفت: قرآن می‌فرماید: «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً»؛ که من می‌خواهم برای آیندۀ زمین خلیفه دهم؛ بنابراین سلسلۀ خلفای الهی تا هر زمانی که جامعه انسانی وجود دارد برای همیشه برقرار است.

وی افزود: براساس این آیه در حال حاضر نیز زمین دارای خلیفه الهی است و طبق صریح روایات؛ زمین هیچ گاه از وجود امام تهی نمی‌شود حتی اگر تنها دو نفر در زمین حضور داشته باشند یکی از آن‌ها امام و آخرین نفر که پایش را از زمین برمی‌دارد باز امام است.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه اگر زمین از وجود امام خالی بماند اهلش را فرو می‌خورد، ابراز کرد: جریان امامتی که ما به آن معتقد هستیم، در همین آیه بیان شده است در روایات ما نیز مکرر از حضرت آدم به عنوان امام یاد می‌شود؛ بنابراین اولین امام، حضرت آدم بوده و اکنون نیز امام زمان(عج) است.

استاد اخلاق ادامه داد: البته امام، در این آیه به عنوان «خلیفة الله» معرفی شده‌ است. خلیفۀ خدا کسی است که می‌تواند کار خدایی انجام دهد، به هر مقداری که خدا از قدرت‌هایش به یکی از بندگانش داده، او به همان مقدار خلیفۀ خدا به شمار می‌رود البته خلیفه باید واقعاً بنده باشد و هیچ مالکیتی برای خودش قائل نباشد.

وی با اشاره به اینکه اوضاع شیعیان در دوران امام باقر(ع) خیلی سخت بود، گفت: یکی از شیعیان به محضر امام از این سختی‌ها شکایت کرد، امام به دست او ریسمانی دادند و با هم به مسجد رفتند، آن صحابی بالای مأذنه رفت و یک سر طناب را گرفت و سر دیگر را به پایین انداخت تا امام بگیرد، حضرت ریسمان را تکان دادند، این لرزش از طناب به آن فرد و از آن فرد به مأذنه و از مأذنه به زمین منتقل شد و زلزله‌ای شدید در مدینه آمد، همان مردمی که اظهار دشمنی می‌کردند تا زلزله آمد در خانۀ امام آمدند، این است قدرت امام که خلیفۀ خداست./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات