۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵۴۵۲۵۶
آیت الله مؤمن تأکید کرد؛

لزوم تقویت مباحث ولایت فقیه در حوزه های علمیه

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر لزوم تقویت مباحث ولایت فقیه در حوزه های علمیه گفت: متأسفانه امروزه کم تر مشاهده می کنیم که در حوزه های علمیه به تبیین اینگونه مباحث بپردازند.
آیت الله مؤمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان عصر امروز در مراسم افتتاحیه درس گفتارهای رویکردشناسی فقه حکومتی که به همت مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه فقه مجموعه ای از احکام  محسوب می شود که خداوند برای بشریت نازل کرده است، گفت: فقه حکومتی دستوری است که از طرف حکومت اسلامی صادر می شود.

وی ادامه داد: خداوند بر اساس مصالح بشریت حکم به وجوب، اباحه و یا حرام می دهد؛ به بیان دیگر اگر موضوعی برای انسان ضرر داشته باشد از سوی خداوند نهی و اگر به نفع بشریت باشد بدان امر می شود.

آیت الله مؤمن با بیان اینکه امر و نهی های خداوند برخاسته از لطف و عنایت او است، ابراز داشت: گاهی این اوامر و نواهی مستقیماً از سوی خداوند صادر می شود و گاهی هم با واسطه هایی صورت می پذیرد که از سوی خداوند مشخص شده اند و خداوند به انها اختیار داده است تا با در نظر گرفتن مصالح بشریت حکم به وجوب، نهی و یا ترک دهند.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بر اساس نص آیات قرآن کریم ما وظیفه داریم از پیامبر اکرم(ص) و اولی الامر اطاعت کنیم؛ این استبداد نیست، چون کسی که خداوند عنوان سرپرستی بشریت را به او می دهد، شخصی بایسته و شایسته است، زیرا خداوند تصریح کرده است که مقام امامت و ولایت قسمت ظالمان نمی شود، بلکه تنها فردی می تواند پیشوای دینی شود که سراپا گوش به فرمان پروردگار باشد.

وی افزود: سرپرستی که از سوی خداوند برای بشریت تعیین می شود، برای اداره امور مؤمنان ترتیبی قرار می دهد؛ در این هنگام باید عده ای برای مدیریت امور حضور داشته باشند که مجلس شورای اسلامی را می توان به عنوان نمونه برای این بحث ذکر کرد.

آیت الله مؤمن بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ابتدا از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده و سپس از سوی مردم انتخاب می شوند، برای همین هرآنچه مجلس به تصویب برساند و شورای نگهبان نیز تأییدش کند، برای جامعه الزام آور است.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه ولایت فقیه از جانب خداوند به بشریت عطا شده است، اظهار داشت: ولی فقیه علاوه بر دارا بودن شرایط اجتهاد، عادل، فقیه مطلق و مجتهد مطلق است، بنابراین می تواند بر اساس تشخیص مصلحت جامعه حکم به امر و یا نهی بدهد.

وی اضافه کرد: ولایت مطلقه هیچگاه به استبداد کشیده نمی شود، چون ولی فقیه شخصی عادل، فقیه و مجتهد است و مطمئناً عمل لغو و خطا انجام نمی دهد؛ افزون بر این در قانون اساسی آمده است که مجلس خبرگان رهبری بر عملکرد ایشان باید نظارت داشته باشند تا اگر لحظه ای از چارچوب شرایط ولایت خارج شد، ایشان را عزل کنند.

آیت الله مؤمن در پایان با تأکید بر لزوم تقویت مباحث ولایت امر در حوزه های علمیه عنوان داشت: امروزه متأسفانه کم تر مشاهده می کنیم که در حوزه های علمیه به تبیین مباحث ولایت امر بپردازند که باید این خلأ را جبران کرد./۸۴۱/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات