۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۴۵۲۶۵
با حضور آیت الله مؤمن؛

درس گفتارهای رویکردشناسی فقه حکومتی آغاز شد

مراسم افتتاحیه درس گفتارهای رویکردشناسی فقه حکومتی به همت مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت با حضور آیت الله مؤمن و حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در قم برگزار شد.
آفاق حکمت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه درس گفتارهای رویکردشناسی فقه حکومتی بعدازظهر امروز به همت مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت با حضور آیت الله محمد مؤمن و حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله مؤمن در این جلسه با بیان اینکه امر و نهی های خداوند برخواسته از لطف و عنایت او است، ابراز داشت: گاهی این اوامر و نواهی مستقیماً از سوی خداوند صادر می شود و گاهی هم با واسطه هایی صورت می پذیرد که از سوی خداوند مشخص شده اند و خداوند به انها اختیار داده است تا با در نظر گرفت مصالح بشریت حکم به وجوب، نهی و یا ترک بدهند.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بر اساس نص آیات قرآن کریم ما وظیفه داریم از پیامبر اکرم(ص) و اولی الامر اطاعت کنیم؛ این استبداد نیست، چون کسی که خداوند عنوان سرپرستی بشریت را به او می دهد، شخصی بایسته و شایسته است، زیرا خداوند تصریح کرده است که مقام امامت و ولایت قسمت ظالمان نمی شود، بلکه تنها فردی می تواند پیشوای دینی باشد که سراپا گوش به فرمان پروردگار باشد.

وی افزود: سرپرستی که از سوی خداوند برای بشریت تعیین می شود، برای اداره امور مؤمنان ترتیبی قرار می دهد؛ در این هنگام باید عده ای برای مدیریت امور حضور داشته باشند که مجلس شورای اسلامی را می توان به عنوان نمونه برای این بحث ذکر کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در این نشست با اشاره به اینکه در استنباطات فقهی، فقه فردی غلبه دارد، اظهار داشت: فقدان فقه الاجتماع نتایج سلبی دارد و غلبه فردی تا حدود زیاد ناشی از این فقدان است و در مواردی هم که به رغم این فقدان، فقه اجتماعی شکل می گیرد، آن فقه اجتماعی که بدون فقه الاجتماع شکل گرفته، به نوعی به خودزنی می انجامد.

وی تأکید کرد: فقه موجود جامعه را به مثابه یک «شبکه» مطالعه نمی کند، لذا فتواهای اجتماعی فقه موجود ممکن است مخدوش باشد؛ فقه باید نقش اطمینان بخش، نظم بخش و هماهنگ کننده بین ابعاد مختلف انسان در زندگی چند ضلعی اجتماعی کنونی ایفا کند وگرنه منزوی می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تبیین فقه مطلوب پرداخت و گفت: فقه مطلوب آن فقهی است که از رهگذر دو عنصر «غنی سازی روش استنباط» و «شبکه ای سازی ساختار فقه» می کوشد تا شریعت منسجم، حنیف، سهله، فطرت گرا و حیات بخش از حیث مادی و معنوی را به انسان معاصر عرضه و آن را در جامعه معاصر مستقر کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروزه علی رغم وجود روش های غنی در فقه، علم المنهجیه یا همان روش شناسی در فقه ما وجود ندارد و با توجه به اینکهع امروزه جهان، جهان پدیده ها است، نمی توانیم یک موضوع را جدای از مسائل دیگر ارزیابی کنیم، مثلاً نمی توان مشکلات فرهنگی را بدون در نظر گرفتن سیاست و اقتصاد بررسی کرد و نتیجه گرفت.

گفتنی است، جلسه بعدی درس گفتار رویکرد شناسی فقه حکوتی پنجشنبه آینده از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود./۸۴۱ت۳۰۳/ی/

ارسال نظرات