۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۴۵۴۹۹
چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا؛

حضور باشکوه خواهران طلبه در آیین بزرگداشت حماسه۹دی

ارسال بیش از ۵۰ مقاله از جامعه‌ الزهرا(س) به همایش ملی قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن، کسب رتبه اول مدارس کشور در جشنواره نهم علامه حلی از سوی جامعه الزهرا(س)، حضور پرشور طلاب و اساتید جامعه‌الزهرا(س) در آیین بزرگداشت حماسه ۹ دی و برگزاری ششمین کرسی ترویجی جامعه‌الزهرا(س) با موضوع «راهبردهای سیاست جنایی اسلام در پیشگیری اجتماعی از جرایم جنسی» از مهم ترین اخبار جامعه الزهرا(س)در نخستین روز از هفته است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شفیعی دارابی، مدیر گروه آموزشی تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهراء(س) با اعلام این خبر گفت: کارگروه همایش ملی قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن در جامعه الزهرا(س) پس از دستور مدیر محترم این موسسه علمی با حضور مسئولان گروه آموزشی تفسیر و علوم قرآن، مرکز تخصصی تفسیر، اداره کل تربیتی، معاونت پژوهش و اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها تشکیل و برنامه ریزی های هدفمند و متمرکز برای حضور فعال طلاب و پژوهشگران جامعه الزهرا (س) در این همایش انجام شد.

وی افزود : برگزاری جلسات منظم کارگروه، دو کارگاه آموزشی،  نشست های علمی و پیش همایش  « بررسی تطبیقی آموزه‌های قرآنی با تفکر فمینیسم » از جمله اقدامات انجام گرفته کارگروه در این راستا است.

حجت الاسلام شفیعی دارابی افزود : تاکنون ۵۲  چکیده مقاله از اساتید و پژوهشگران جامعه الزهرا سلام الله علیها  به دبیرخانه این همایش ارایه شده است که نشان دهنده ظرفیت بالای بانوان طلبه برای حضور در مجامع  و همایش های علمی است.

مدیر گروه تفسیر وعلوم قرآن  در پایان یادآور شد: همایش ملی «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن» به همت جامعه المصطفی العالمیه صلّی‌الله‌علیه‌وآله در اسفندماه سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع در برگزاری این همایش مشارکت و همکاری دارد.

گفتنی است، عناوین سه گانه  «مفاهیم و مبانی»، «ابعاد و مسائل»، «چالش و شبهات» از محورهای اصلی همایش است که شامل ۶۳ ریزموضوع پیشنهادی جهت نگارش مقالات است و مقالات برگزیده همایش به صورت مقالات علمی پژوهشی و ISC منتشر خواهد شد. آخرین مهلت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه همایش ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ است.

کسب رتبه اول مدارس کشور در جشنواره نهم علامه حلی از سوی جامعه الزهرا(س)

در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره علامه حلی(ره)،جامعه‌الزهرا(س) به عنوان رتبه اول مدارس کشور برگزیده شد. هم‌چنین در این مراسم از مدیر جامعه‌الزهرا(س) و معاون پژوهش این مرکز، تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

حضور پرشور طلاب و اساتید جامعه‌الزهرا(س) در آیین بزرگداشت حماسه ۹ دی

خانواده بزرگ جامعه‌الزهرا(س) روز شنبه، ۹ دی ماه در آیین بزرگداشت روز میثاق امت با ولایت که در مدرسه فیضیه برگزار شد، حضور یافتند.

آیین بزرگداشت حماسه ۹ دی همزمان با سراسر کشور با حضور پرشور طلاب انقلابی و ولایتمدار به ویژه طلاب، اساتید و کارکنان جامعه‌الزهرا(س) در مدرسه فیضیه برگزار شد و شرکت کنندگان در این مراسم، بار دیگر با آرمان‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تجدید عهد کردند.

در این مراسم، شعارهایی از قببیل «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیسی»، «ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده»، «ملت ما بیدار است، از فتنه گر بیزار است»، «فتنه گر ذلیل است، یاور اسرائیل است» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» در فضای مدرسه فیضیه طنین انداز شده بود.

در این مراسم، طلاب ایرانی و غیرایرانی، اساتید، مبلغان و کارکنان جامعه‌الزهرا(سا) حضور داشتند.

حضور طلاب بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در این مراسم چشمگیر بود، بانو «فاطمه» یکی از طلاب بین الملل از کشور انگلستان است که در این مراسم حضور یافته بود.

وی که در مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی جامعه‌الزهرا(س) مشغول به تحصیل است، تصریح کرد: ما در این مراسم شرکت کردیم تا از رهبرمان، حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) حمایت کنیم.

این طلبه جامعه‌الزهرا(س) که به تازگی در این مؤسسه علمی حوزه ای مشغول به تحصیل شده است، تصریح کرد: حماسه ۹ دی در ایران یک نشانه است که ما اسلام را حفظ و اسلام واقعی را به مردم کشور خود عرضه کنیم.

یکی دیگر از بانوان طلبه بین الملل جامعه‌الزهرا(س) از کشور پاکستان تصریح کرد: حماسه ۹ دی برای این بود که انقلاب اسلامی و دین اسلام توسط مردم ایران حفظ شد و من این روز را گرامی می‌دارم.

وی بیان داشت: من رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) را دوست دارم و برای حمایت از ایشان به این مراسم آمدم.

طلبه بین الملل جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه هر فردی نمی تواند بصیرت داشته باشد، گفت: ما باید با پیروی از رهبرمان و با مطالعه زندگی علما و بزرگان دین به بصیرت و شناخت کافی دست پیدا کنیم.

مردم ما همان مردمی هستند که اوایل انقلاب گفتند: ما روزه می‌گیریم، اما در برابر تحریم اقتصادی کمر خم نمی‌کنیم

خانم «صالحی»، استاد جامعه‌الزهرا(س) از جمله اساتید حاضر در مراسم بزرگداشت حماسه ۹ دی بود که بر لزوم حضور هر چه بیشتر مردم  به ویژه طلاب در این مراسم تأکید کرد و اظهار داشت: همانقدر که ۲۲ بهمن برای ما ارزش دارد، حماسه بزرگ ۹ دی هم برای ما ارزشمند است. 

استاد جامعه‌الزهرا(س) افزود: همان اندازه که برای به وجود آمدن ۲۲ بهمن جانفشانی شد، به همان اندازه برای حفظ انقلاب اسلامی باید تلاش کرد.

صالحی با بیان اینکه  فتنه سال ۸۸ زنگ خطری برای مردم ما بود تا قدر انقلاب اسلامی را بدانند، تصریح کرد: ما همواره باید در صحنه حضور داشته باشیم تا مشت محکمی بر دهان دشمنان، یاوه گویان و کسانی که تصور می‌کنند مردم با وجود مشکلات اقتصادی، میدان را خالی می‌کنند، بزنیم.

وی به سال‌های نخست انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: گرچه در کشور ما نباید مشکلات اقتصادی باشد، اما مردم ما همان مردمی هستند که در اوایل انقلاب می‌گفتند: ما روزه می‌گیریم، اما در برابر تحریم اقتصادی کمر خم نمی کنیم.

استاد جامعه‌الزهرا(س) تأکید کرد: انقلاب ما انقلاب اعتقادی بود که امید است این انقلاب به انقلاب امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) متصل شود.

صالحی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره بصیرت اشاره کرد و گفت: ما باید با بصیرت وارد میدان شویم و تابع فرامین رهبرمان باشیم، قدر انقلاب اسلامی را بدانیم و انقلاب و خون شهدا را حفظ کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: مردم به این مراسم آمده اند تا شکوه حماسه بزرگ ۹ دی را به جهانیان نشان دهند، همانطور که هر سال شکوه ۲۲ بهمن را به نمایش می‌گذارند.

مردم ایران، رهبر خود را تنها نمی‌گذارند

یکی دیگر از اساتید جامعه‌الزهرا(س) که در این مراسم حضور یافته بود، تصریح کرد: حضور ما در مراسم بزرگداشت حماسه ۹ دی این پیام را برای دنیا دارد که ما همواره پشت رهبر عزیزمان ایستاده‌ایم و حتی اگر برخی خواص، بی بصیرتی کنند، مردم ایران رهبر خود را تنها نمی‌گذارند.

وی تأکید کرد: ما مردم ایران با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) حرکت می‌کنیم و تا پای جان از رهبری دفاع می‌کنیم.

استاد جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به آیه ۲۹ سوره مبارکه انفال به موضوع بصیرت اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید: «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً؛ اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می‌دهد»؛ اگر ما اهل تقوا باشیم، خداوند برای ما قوه تشخیص را ایجاد می‌کند و این به معنای بصیرت است.

وی بیان داشت: برخی افراد شاید معلومات زیاد و مدارج علمی بالایی داشته باشند، اما به علت کم تقوایی، بصیرت نداشته باشند.

استاد جامعه‌الزهرا(س) تأکید کرد: همه ما باید تقوای الهی را رعایت کنیم تا گرد و غبار گناه کنار رود و قوه تشخیص و بصیرت برای ما حاصل شود.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، سرلوحه رفتار و کردار ما باشد

یکی دیگر از مبلغان جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه همه ما باید دارای بصیرت بالا باشیم، تصریح کرد: حماسه بزرگ ۹ دی سال ۸۸ نقطه عطفی برای بیعت مردم ایران با رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و حمایت از نظام جمهوری اسلامی است.

وی یادآور شد: ما هر سال، سالروز حماسه بزرگ ۹ دی را گرامی می‌داریم  و با رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) تجدید میثاق می‌کنیم.

مبلغ جامعه‌الزهرا(س) با تصریح بر این که خط قرمز ما رهبر ماست، تأکید کرد: ما همواره از فرمایشات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) تبعیت می‌کنیم.

وی با اشاره به لزوم بصیرت، گفت: وظیفه ما این است که تا جایی که می‌توانیم آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهیم و همواره هشیاری خود را در جامعه حفظ کنیم تا به بصیرت و شناخت کافی برسیم.

مبلغ جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد: ما باید در خط رهبری حرکت کنیم و بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، سرلوحه رفتار و کردار ما باشد.

انقلاب اسلامی به پشتوانه بصیرت مردم تا به امروز بیمه است

سرکار خانم استاد «میرامام» یکی دیگر از اساتید جامعه‌الزهرا(س) که در این مراسم حضور داشت، به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد که فرمودند: «کور کسی نیست که چشم سر نداشته باشند، بلکه کسی که بصیرت ندارد، کور است».

استاد جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: امام علی(علیه‌السلام) نیز در حدیثی می‌فرمایند: «هرگاه دیده بصیرت کور باشد، نگاه چشم سودی نمی دهد».

میرامام تأکید کرد: بصیرت آنچنان مهم است که در بیش از ۵۸ جای قرآن، مشتقات کلمه بصیرت عنوان شده و در حماسه ۹ دی از سال ۸۸ تاکنون همین بصیرت مردم، انقلاب اسلامی را حفظ کرده است.

وی بیان داشت: اگر حماسه ۹ دی پیام دیگری نداشت، همین بصیرت مردم در این روز بزرگ برای ما کافی بود؛ مردم در حماسه ۹ دی، چنان از ولایت پشتیبانی کردند که انقلاب اسلامی تا به امروز بیمه است.

استاد جامعه‌الزهرا(س) در پایان گفت: به برکت حماسه ۹ دی و تجمعات حماسی این روز، دشمن آرزویی که در رابطه با انقلاب اسلامی ما دارد، به گور خواهد برد.

ششمین کرسی ترویجی جامعه‌الزهرا(س) با موضوع «راهبردهای سیاست جنایی اسلام در پیشگیری اجتماعی از جرایم جنسی» برگزار شد

ششمین کرسی‌ ترویجی با موضوع «راهبردهای سیاست جنایی اسلام در پیشگیری اجتماعی از جرایم جنسی» به کوشش معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در سالن نشست‌های علمی پژوهشی پژوهشگاه حضرت معصومه(س) واقع در این مؤسسه علمی حوزه‌ای برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی محمدی جورکویه به عنوان ارائه دهنده، حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا پیوندی به عنوان ناقد و حجت‌الاسلام محمد حسنی به عنوان دبیر علمی این کرسی ترویجی حضور داشتند.

در این جلسه حجت‌الاسلام حسنی با بیان اینکه جرم‌شناسی شاخه‌ای از حقوق جزاست، گفت: بحث امروز مبارزه با علل پدیده مجرمانه است و به بررسی علمی علل این پدیده مجرمانه می‌پردازد. مقاله امروز نیز پیرامون همین مسئله، مطالبی را بیان کرده است.

پیشگیری اجتماعی، پیشگیری وضعی و پیشگیری کیفری؛ راهبردهای سیاست جنایی اسلام در مبارزه با جرایم جنسی

در ادامه حجت‌الاسلام علی محمدی جورکویه به ارائه مقاله خویش پرداخت و عنوان کرد: در جامعه بشری همواره بحث مبارزه با جرم مطرح بوده، اما جرایم در جوامع مختلف و در زمان‌های مختلف متفاوت بوده است که این مسئله نیز ناشی از این است که در هر زمان یا در هر جامعه‌ای چه چیزی به عنوان ارزش مطرح شده است.

وی افزود: جرم‌انگاری که در جوامع در طول تاریخ صورت گرفته، بر اساس ارزش‌های موجود در جامعه و حمایت از همین ارزش‌ها بوده است و در جامعه اسلامی هر رفتاری که ارزش‌ها را تهدید کند، از نظر اسلام جرم محسوب می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در فقه کیفری، جرایمی تحت عنوان جرایم جنسی مطرح می‌شود که سؤال اساسی این جلسه نیز در همین زمینه است که سیاست جنایی اسلام در امر مبارزه با این جرایم چه راهبردهایی اندیشیده است؟.

وی بیان داشت: آنچه از آموزه‌های اسلامی به دست می‌آید بیانگر این است که سیاست جنایی اسلام با توجه به عناصر مؤثر در وقوع این نوع جرایم، راهبردهایی را در سه حوزه پیشگیری اجتماعی، پیشگیری وضعی و پیشگیری کیفری پیش‌بینی کرده است.

حجت الاسلام محمدی جورکویه در ادامه به بیان معنای این سه نوع پیشگیری پرداخت و گفت: هدف از پیشگیری اجتماعی این است که افراد جامعه به گونه‌ای تربیت شوند و امور جامعه به گونه‌ای سامان یابد که افراد به جرم میل پیدا نکنند.

وی ادامه داد: منظور از پیشگیری وضعی نیز این است که اگر افرادی سد پیشگیری اجتماعی را شکستند و به جرم متمایل شدند، کاری انجام شود که فرد ناکام بماند. در پیشگیری کیفری نیز منظور این است که اگر کسی مرتکب جرمی شد، باید او را مجازات کرد تا هم فرد جرم را تکرار نکند و هم دیگران با مشاهده مجازات فرد مجرم، مرتکب جرم نشوند.

«مفید و مقیدانگاری»؛ رویکرد اسلام در رابطه با نیاز جنسی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به راهبردهای اسلام در بخش پیشگیری اجتماعی، عنوان کرد: سیاست‌های اسلام در این بخش به دو نوع تقسیم می‌شود: راهبردهای خاص که مربوط به بحث پیشگیری از جرایم جنسی است و راهبردهای عام که اختصاص به جرایم جنسی ندارد و همه جرایم را در بر می‌گیرد.

حجت الاسلام محمدی جورکویه در بخش راهبردهای خاص به دو موضوع «تأمین قانونمند نیاز جنسی» و «سد کردن راه محرک‌های جنسی» به عنوان دو راهبرد مهم در این زمینه اشاره کرد و گفت: در رابطه با نیاز جنسی در جوامع سه رویکرد «پلیدانگاری»، «آزادانگاری» و «مفید و مقید انگاری» وجود دارد.

وی ادامه داد: در رویکرد پلیدانگاری، این غریزه را به شدت محکوم کرده و معتقدند انسان باید آن را سرکوب کند. در رویکرد آزادانگاری ـ عکس رویکرد اول ـ معتقدند باید همه راه‌ها برای این غریزه باز باشد و هیچ سدی در مقابل اشباع آن نباشد، اما طرفداران رویکرد مفید و مقیدانگاری معتقدند ضمن پاسخ به این غریزه باید در برآوردن آن مقرراتی ایجاد کرد که آن را کنترل و هدایت نمود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اسلام با انتخاب رویکرد «مفید و مقیدانگاری» کوشیده است ضمن پاسخ مثبت به این غریزه، با دستورات و احکامی از افراط در این غریزه جلوگیری کند، همچنین دستورات و احکامی نیز در زمینه سد کردن راه محرک‌های غریزه جنسی مانند کنترل نگاه، دوری از خلوت با نامحرم و ... جهت پیشگیری از وقوع این جرم در جامعه صادر کرده است.

راهبردهای عام اسلام در مبارزه با جرایم جنسی

حجت الاسلام محمدی جورکویه درباره راهبردهای عام نیز با اشاره به «تقویت آستانه مقاومت» و «اصلاح ساختار و برنامه‌ها» به عنوان دو راهبرد اسلام در این بخش، گفت: از آنجا که برخی امیال در انسان سیری‌ناپذیر است و حد یقف ندارد و نیز یکی از فشارهای وارد بر انسان از سوی این غریزه است، لذا اسلام می‌خواهد در مقابل این فشار مقاومت ایجاد کند که انسان بتواند آن را کنترل کند؛ از همین رو روایات بسیاری در صدد هستند با بیان برخی آموزه‌ها در حقیقت آنها را به عنوان تدابیری در مقابل این امیال مطرح کنند

وی ادامه داد: آموزه‌هایی همچون «اعطای بینش به انسان» از جمله این آموزه هاست؛ زیرا اگر انسان نسبت به امور مختلف مانند مقام خلیفةاللهی خویش، مسجود ملائک بودن و ... بینش پیدا کند، می‌تواند مقابل بسیاری از زیاده‌خواهی‌های خویش مقاومت کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: تقویت ایمان و باور فرد و ترویج تقوامحوری و خودنظارتی، از دیگر تدابیری است که اسلام در این راستا در آموزه‌های خود در نظر گرفته است.

حجت الاسلام  محمدی جورکویه بیان داشت: اعطای نقش مؤثر به غیر حاکمیت، بازشناسی نقش خانواده در اجتماع و اصلاح برنامه‌های اجتماعی (چه چیزهایی باید به افراد آموزش داده شود، چگونه آموزش داده شود) و اصلاح برنامه‌های فرهنگی نیز از دیگر تدابیری است که در آموزه‌های اسلامی به عنوان دومین راهبرد (بهبود ساختار و برنامه‌ها) پیش‌بینی شده است.

نظرات و انتقادات ناقد کرسی ترویجی

در ادامه کرسی، حجت الاسلام و المسلمین پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناقد با اشاره به نظام‌مند بودن این مقاله، عنوان کرد: سیاست جنایی مفهومی بسیار پیچیده است، مجموعه‌ای که همه اجزایش باید با هم منطبق باشند. بنابراین می‌بایست فلسفه کیفرهای سختی که در جرایم جنسی در نظر گرفته شده است، مورد توجه قرار می‌گرفت.

مدیر گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی اظهار داشت: یکی از اشکالات این مقاله، عدم اشاره به تکیه بر نوع تعامل شخصی انسان است.

حجت الاسلام پیوندی یادآور شد: روایات بسیاری حاکی از این است که رفتارهای فرد می‌تواند مبتنی بر ساختار بدنی باشد. در نگاه شرع اسلام، این راهبرد، راهبردی جدی است که می‌تواند در پیشگیری از این نوع جرایم نقش‌آفرین باشد؛ مانند اصلاح شیوه خوراکی که موجب تشدید این نیاز می‌شود.

وی در ادامه گفت: دیگر اشکال این مقاله را می‌توان این‌گونه مطرح کرد که اگرچه جزئیات بسیار خوب در این مقاله مطرح شده است، اما در جمع‌بندی مطالب نتوانسته مدلی را ارائه دهد.

مدیر گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی تصریح کرد :توضیح بیشتر کلماتی همچون پیشگیری اجتماعی و راهبرد در مقدمه مقاله، عدم ارائه آمار که می‌تواند نقش مهمی در مطالعات این جرایم و جرم‌شناسی داشته باشد و نیز همپوشانی برخی عناوین مانند تقوامحوری و خودنظارتی از دیگر اشکالات این مقاله است که باید برطرف شود.

در پایان به برخی پرسش‌های حضار پاسخ داده شد./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات