۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۴۵۵۶۰
آیت الله مظاهری:

اسلام ناب هرگز دستور به شروع جنگ نداده است

رییس حوزه علمیه اصفهان در تفسیر آیه صد و نود و چهارم سوره بقره، گفت: اسلام ناب هرگز دستور به شروع جنگ نداده است ولی اگر تعرضی به دین و مسلمانان شود، حتی در ماه های حرام باید به آن پاسخ داد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: بعد از فتح مکه دین اسلام کل حجاز را فرا گرفت.

وی در تفسیر آیه صد و نود و چهارم سوره بقره که می فرماید«الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ» افزود: یکی از مسائلی که در عصر اعراب جاهلی وجود داشت، جنگ دائمی بین قبیله های مختلف عرب بود ولی با این وجود اعراب جاهلی آن زمان جنگ کردن در چهار ماه حرام را تعطیل می کردند و بینشان صلح برقرار می شد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که اسلام هیچگاه شروع کننده جنگ نبوده است، اظهار کرد: اسلام عزیز به دلیل این که مخالف با جنگ است بر تصمیمی که اعراب جاهلی گرفته بودند، مُهر تأیید زد؛ اسلام عزیز می فرماید جنگ آوری و درندگی حرام است ما هم که مسلمان هستیم به چنین نظری معتقد هستیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: این حکم و قاعده فقهی در اسلام، مخالفان را تحریک کرد که در همین ماه های حرام علیه اسلام و مسلمانان اقدام کنند و دین اسلام ریشه کن کنند به همین سبب از جانب خداوند به مسلمانان دستور رسید که اگر دشمنان در ماه های حرام علیه شما اقدامی کردند، شما نیز علیه آن ها بجنگید.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فتح مکه از سوی پیامبر(ص) در ماه ذی الحجة انجام گرفت؛ بعد از این که پیامبر(ص) وارد مکه شدند آویزهایی که مشرکان بر کعبه آویزان کرده بودند را برداشتند و بت ها را شکستند و بعد از آن با خواندن خطبه مفصلی خطاب به مشرکان فرمودند، با شما چه کنم، مشرکان پاسخ دادند هر برخوردی با ما داشته باشید، حق دارید، سپس پیامبر(ص) فرمودند، شما را بخشیدم.

وی در پایان اضافه کرد: بلافاصله بعد از فتح مکه سوره فتح به عنوان تبریک به مسلمانان نازل شد؛ بعد از فتح مکه دین اسلام به عنوان یک دین فراگیر کل حجاز را فرا گرفت و در حجة الوداع دین اسلام با ولایت امیرمؤمنان(ع) کامل و مرضی خداوند شد./867/پ203/ب1

ارسال نظرات