۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۴۸۶۸۱
عضو شورای نگهبان:

پیامبر اسلام بین مردم الفت و مهربانی ایجاد کردند

عضو شورای نگهبان گفت: پیش از پیامبر(ص) مردم خشن و اهل کشتار بوده و حلم نداشتند خونریزی عادی بود پیامبر(ص) این موارد را برداشتند و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کردند.
دکتر محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان در جلسه تفسیر نهج البلاغه بخش خطبه شقشقیه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، با اشاره به مساله وحدت در جامعه اسلامی، گفت: از نظر امیرمومنان وحدت یا اجتماع کافی نیست ایشان با استفاده از قرآن به ما آموختند که افزون بر اجتماع ائتلاف و الفت میان دل ها لازم است.

وی با بیان اینکه الفت یکی از مهمترین دلایل بعثت رسل بوده است، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) در معانی جاهلیت می‌فرمایند پیش از پیامبر(ص) مردم خشن و اهل کشتار بوده و حلم نداشتند خونریزی عادی بود پیامبر(ص) این موارد را برداشتند و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کردند.

اسماعیلی اظهار داشت: اگر قرار باشد انسان حداقل عطوفت مهربانی و الفت را داشته باشد مربوط به فرزندان است؛ مردم آن دوران حتی به فرزندان خود علاقه نداشته و آنها را زنده به گور می‌کردند که این عمل قساوت زیادی لازم داشت.

عضو شورای نگهبان بیان داشت: وقتی به یکی مژده می دادند دختردار شدی بلافاصله از شدت خجالت و ناراحتی چهره او سیاه شده و از مردم فرار کرده و برای دوری از این ننگ دختر خود را زنده به گور می‌کرد.

وی افزود: اعراب جاهلی همواره دخترکشی نداشتند بلکه گاهی حتی پسران خود را هم به دلایلی مثل فقر و تنگدستی می کشتند، و بر این کار افتخار می‌کردند.

اسماعیلی در ادامه ابراز کرد: مردمی که با فرزندان خود اینگونه هستند با دیگران بدتر از این بودند، هیچ الفتی نسبت به هم نداشتند، مرتب آتش جنگ بین آنها شعله می کشید، بیش از 700 جنگ در دوران جاهلیت ثبت شده است.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در طول 23 سال این مردم را تغییر دادند، عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی انبیا این بود که ملل متفرق را جمع و بین دل‌ها الفت ایجاد کرد این هنر پیامبر(ص) بود که در مدت کوتاهی چنین کاری را انجام دادند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) رسالت‌هایی را که خداوند بر دوش او گذاشته بود را انجام دادند، خاطرنشان کرد: ایشان جاده‌ها را امن کردند؛ جلوی خونریزی را گرفتند، بین دل‌هایی که در آن کینه و نفاق شعله می‌کشید را الفت داده و مهربان کردند./807/پ202/ب1

ارسال نظرات