۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۴۹۰۰۰
آیت الله اراکی:

مسؤولان مراقب اظهارنظرهای خود باشند

مسؤولان بلندمرتبه بیشتر از دیگران باید خود را نقد کنند، در سخنان خویشتن دقت داشته باشند، همه تلاش خود را به کار ببندند تا مسؤولیت های شان را بهتر انجام دهند
درس اخلاق آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی مدرسه علمیه معصومیه(س) یکی از عقوبت های الهی را محرومیت از ذکر خداوند دانست و گفت: اگر انسان متوجه شود که از ذکر خدای متعال محروم است و نمی تواند با او انس بگیرد باید خویشتن را نقد کرده، ضعف های ایمانی خود را رصد کند و درصدد تقویت آنها برآید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که مهم ترین نقد، نقد خود است، اظهار داشت: انسان ها به ویژه مسؤولان همواره باید خود را نقد کرده و از عیب جویی دیگران نیز پرهیز کنند؛ وقتی انسان از عیب جویی دیگران نهی شده است به طریق اولی حق ندارد معصومین(ع) را نقد کند، چراکه سخن معصومین(ع) میزان است و اگر سخن گوهربار ایشان را نفی کنیم، دیگر معیاری برای سنجیدن اعمال و رفتارمان باقی نمی ماند؛ نفی کلام معصومین(ع) زیربنای اخلاق، منطق و نقادی را از بین می برد.

وی افزود: مسؤولان بلندمرتبه بیشتر از دیگران باید خود را نقد کنند، در سخنان خویشتن دقت داشته باشند، همه تلاش خود را به کار ببندند تا مسؤولیت های شان را بهتر انجام دهند و مشکلات را به گردن دیگران نیاندازند.

آیت الله اراکی با اشاره به این که در نقدها باید به مبانی فقهی توجه شود، عنوان کرد: یکی از اصول نقد اسلامی این است که نقاد، نقد را از خود شروع کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: نقاد نباید خود را برتر از دیگران ببیند، نباید تنها عیب دیگران را دیده و از عیب خود چشم پوشی کند، در بسیاری از جاها نباید علنی نقد کند، نباید در نقد مبالغه کند و همچنین برای نقد معیار داشته باشد، چراکه نقد بدون معیار سبب هرج و مرج فکری – اجتماعی خواهد شد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به فراز «وَ حَبَوْتَهُ بِرِضَاكَ وَ أَعَذْتَهُ مِنْ هَجْرِكَ» از مناجات محبین صحیفه سجادیه ابراز داشت: رسول اکرم(ص) در وصف حضرت زهرا(س) فرمودند «خداوند با رضای او راضی می شود و با غضب او به غضب می آید»؛ اوج درجات بندگی این است که رضای خداوند با رضای عبد در هم تنیده بوده و دل انسان کاملاً آینه اطاعت الهی شود./۸۴۱/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات