۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۵۵۱۶۶۲
مؤسس حوزه علمیه نورآباد:

نباید زمینه بروز شبهات نسبت به اهل بیت را فراهم کرد

مؤسس حوزه علمیه نورآباد با تأکید بر اینکه در جامعه شیعی باید هوشیار بود که زمینه بروز شبهات نسبت به اهل بیت(ع) فراهم نشود، گفت: باید نسبت به مسائل جانبی هوشیار بود و مواظبت کرد.
حجت الاسلام امیدیان

حجت الاسلام سعید امیدیان، مؤسس حوزه علمیه لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به مسائل اخیر در حوزه نقد ائمه معصوم بیان داشت: مذهب تشیع و اهل بیت(ع) برخلاف برخی مذاهب و ادیان بر این باور هستند که 124 هزار پیامبر و 14 معصوم، مصون از خطا و گناه هستند.

وی با بیان اینکه عصمت دارای مراتبی است، افزود: 14 معصوم و نور پاک دارای عصمت کبری هستند و عصمت آنان بالاتر از همه انبیا است، این عصمت با عصمت انبیا متفاوت است و عصمتی که برای پامبر خاتم و امیرالمؤمنین قائل هستیم با عصمتی که برای یعقوب، ایوب و یونس قائل هستیم متفاوت است.

مؤسس حوزه علمیه نورآباد با بیان اینکه نظام اسلامی برخاسته از تفکر شیعی و مبتنی بر اصل مترقی ولایت فقیه است بر او بایسته و شایسته است که از کیان فکری و اعتقادی تشیع دفاع کند، ادامه داد: فعل، گفتار و اقرار امام معصوم برای آنانی که معتقد بر عصمت ایشان هستند، قابل انتقاد نیست و نقد بی معنا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ائمه(ع) گاهی مواقع خود را در معرض نقد قرار می دادند مطلبی دیگر است، خاطرنشان کرد: در یک فضایی که جامعه شیعی باور به اهل بیت(ع) دارند دیگر بحث نقد بی اساس است و اما بعضی از مردم در یک فضا و یک دورانی به عصمت و جایگاه امام پی نبردند، باوری نداشتند و یا اعتقادی نداشتند که امام معصوم است و عصمتش به چه معناست.

نقدی بر ائمه وارد نیست

حجت الاسلام امیدیان با اشاره به اینکه برخی مواقع ائمه(ع) خود را در معرض نقد قرار می دادند و مجالس پرسش و پاسخ و مناظره برپا می کردند تا مردم بر خود ببینند که از امام و ولی خود نقد کنند مطلبی دیگر است، گفت: در زمانی که مردم علم و دانش امام که متصل به وحی الهی بود را نمی دانند و یا نمی شناسند، امام کریمانه و به جهت جنبه تعلیمی و آموزشی به جامعه خود را در معرض انتقاد قرار می داد و به این معنا نیست که نقدی بر ائمه وارد باشد.

ضرورت پرهیز از بیان مطالبی که موجب ایجاد شبهه در اذهان عمومی می شود

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با تأکید بر اینکه در جامعه شیعی این مسأله قابل تصور نخواهد بود و باید هوشیار بود که زمینه بروز شبهات نسبت به اهل بیت(ع) فراهم نشود، اظهار داشت: باید نسبت به مسائل جانبی هوشیار بود و مواظبت کرد.

حجت الاسلام امیدیان تصریح کرد: در جامعه شیعی باید در نقل اینگونه مطالب نهایت دقت و تأمل را داشت و از بیان مطالبی که موجب می شود برداشت های متفاوتی شود، پرهیز شود و مواظب بود که این مطالب وسیله ای برای ایجاد شبهه در اذهان عمومی نشود./۹۴۵۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات