۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۶۲۹
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

عزتی بالاتر از حلم وجود ندارد

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه عزتی همچون حلم وجود ندارد، گفت: حلم نوعی سلم است و مایه عزت انسان می‌شود.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: عزتی چون حلم وجود ندارد.

وی افزود: عزت همان حرمت و قدرت است، حلم رفتاری غیر از صبر است، صبر مقاومت و تحمل امور دشوار سلبی و ایجابی را گویند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد درباره تفاوت حلم و صبر، ابراز کرد: زمانی که دیگران انسان را به خشم می‌آورند و فرد را به واکنش‌های غیرمنطقی و شتاب‌زده وا‌می‌دارند اگر انسان در این هنگام شکیبایی پیشه کند عمل او را حلم می‌گویند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران بابیان اینکه حلم مایه عزت انسان می‌شود، اظهار داشت: انسان حلیم در نزد دیگران محترم و دارای ابهت است اما عکس آن‌ کسانی که حلم ندارند و در مواجهه با مشکلات و حوادث از خود واکنش نشان می‌دهند نه‌تنها احترام خود را نابود می‌کنند بلکه حرمت خود را نیز از دست می‌دهند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تأکید براینکه انسان در مواجهه با ناملایمات نباید سریع از خود واکنش نشان دهد، گفت: واکنش انسان سبب می‌شود عزت فرد ضایع شود ازاین‌رو انسان نباید خود را در معرض ابتذال قرار دهد بلکه باید با حلم و شکیبایی در برابر گفتار و رفتار دیگران عزت خود را حفظ کند.

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: حلم نوعی سلم است که سبب عزت انسان می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات