۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۵۲۷۴۷

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

مهمانی ۴۰۰ مادر سالمند استان هرمزگان در حرم مطهر رضوی، افتتاح پانزدهمین فروشگاه «به‌نشر» به نام شهدای مدافع حرم در مشهد و میزبانی «کبوترانه» در ایام فاطمیه از کودکان مهمترین عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از آستان نیوز، مسعود مجردی، مدیر امور زائران معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از تشرف 400 نفر از مادران سالمند استان هرمزگان به حرم مطهر رضوی خبر داد.

وی با بیان این خبر، ابراز کرد: در آستانه ایام با برکت دهه فجر 400 مادر سالمند، محروم و سرپرست خانوار استان هرمزگان به زیارت حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شدند.

وی با بیان اینکه این زائران از مناطق محروم شهرستان‌های قشم، کیش، بندر خمیر، بندلنگه، منطقه یک و دو هرمزگان، پارسیان، جاسک، سیریک، میناب و رودان شناسایی شده‌اند، گفت: این زائران برای اولین بار به است که توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی می‌یابند و یا از آخرین تشرف آن‌ها سال‌های طولانی گذشته است.

مجردی با بیان اینکه این زائران به مدت 3 روز میهمان حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) هستند، عنوان کرد: کلیه تغذیه و پذیرایی این زائران در سه وعده صبحانه، نهار و شام برعهده معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی است. همچنین این زائران در مدت حضور خود در مشهدالرضا(ع) یک وعده میهمان مهمانسرای حضرت خواهند شد.

مدیر امور زائران معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی تسهیل زیارت محرومان به حرم مطهر رضوی را یکی از رسالت‌ها مهم این معاونت دانست و بیان کرد: معانت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از زمان تشکیل تاکنون با برنامه‌ریزی‌های مختلف شرایط زیارت آسان را برای افرادی که به دلیل مشکلات مالی توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را نداشته‌اند و یا از تشرف آنها مدت زمان زیادی می‌گذرد را فراهم کرده است.

پانزدهمین فروشگاه «به‌نشر» به نام شهدای مدافع حرم در مشهد افتتاح می‌شود

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) از افتتاح پانزدهمین فروشگاه کتاب این انتشارات در مشهد مقدس خبر داد.

حسین سعیدی با بیان این خبر افزود: پانزدهمین فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر همزمان با سالگرد شهادت شهید رضا اسماعیلی شهید مدافع حرم  یکشنبه 8 بهمن در مشهد افتتاح می‌شود.

وی شهرک شهید آوینی گلشهر بین شهید شفیعی 26 و 28 را محل فروشگاه جدید این مرکز عنوان کرد و افزود: این فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در منطقه کم‌برخوردار است که در شهرک شهید آوینی و به یاد شهدای گرانقدر مدافع حرم به نام شعبه شهدای تیپ فاطمیون مدافع حرم نامگذاری شده است.

سعیدی تعداد فروشگاه‌های به‌نشر در شهر مقدس مشهد را 15 فروشگاه عنوان کرد و افزود: انتشارات آستان قدس رضوی در سراسر کشور 29 شعبه فعال دارد که از این تعداد 15 شعبه در مشهد مقدس و حریم حرم مطهر و 14 شعبه دیگر در سایر شهرهای کشور قرار گرفته است.

وی هدف از افزایش فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر را تسهیل دسترسی مخاطبان و علاقه‌مندان به محصولات رضوی بیان کرد و گفت: انتشارات آستان قدس رضوی از دهه کرامت سال جاری ایجاد فروشگاه در شهرهای مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.

در ایام فاطمیه «کبوترانه» میزبان کودکان عزادار می‌شود

رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی گفت: نمایشگاه تخصصی کودک با عنوان «کبوترانه» در ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) میزبان زائران و مجاوران خردسال می‌شود.

حجت الاسلام مهدی حسنزاده با بیان این خبر اظهار کرد: نمایشگاه «کبوترانه» با هدف ارتقای مهارت‌های دینی و به یادگار گذاشتن خاطره‌ای خوش از زیارت حرم مطهر رضوی برای کودکان، همه روزه از ساعت 8 تا 20 برپا می‌شود.

وی افزود: «کبوترانه» نمایشگاهی است که در قالب یک مجموعه فرهنگی آموزشی ویژه کودکان زائر و مجاور 5 تا 11سال در باب الهادی طراحی شده است.

رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی گفت: در این نمایشگاه آموزش‌های دینی در قالب نمایش و قصه به زبان کودکانه به مخاطبان ارائه می‌شود و در واقع حسینیه‌ای برای عزاداری کودکان درنظر گرفته شده است.

حجت الاسلام حسن‌زاده تصریح کرد: نقل داستان از بانوی شهیده در ایستگاه قصه، پخش کلیپ مرتبط با ایام، نمایش نماهنگ‌های ویژه‌ کودکان، وضوخانه، طرح نقاشی مرتبط با ایام فاطمیه، شهر کبوترانه شامل غرفه‌های رنگ‌آمیزی، خمیربازی، نقاشی و کاردستی، غرفه‌ی بازی و هم‌چنین غرفه عکاسی مجموعه‌ نمایشگاه کبوترانه را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس دوره ابتدایی برای بهره‌مند شدن دانش‌‏آموزان از این مجموعه می‏توانند درخواست خود را از طریق نامه، حضوری یا تلفنی با واحد کبوترانه یا رواق دارالهدیه اعلام کنند.

نگهداری بزرگترین قرآن خطی جهان در حرم رضوی

نگهداری بزرگترین قرآن خطی جهان که به خط زیبای محقق با ابعاد 177 در 101 سانتی متر بر روی کاغذ خان بالغ نگارش شده است و این قرآن از جمله آثار نفیسی است که بعد از مرمت و تذهیب در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در محل گنجینه قرآن موزه (واقع در صحن کوثر حرم مطهرامام رضا علیه السلام) به نمایش گذاشته شده است.

این قرآن را که بایسنغر میرزا فرزند شاهرخ و نوه تیمور گورکانی نوشته از عجایب خطوط عالم دانسته اند و در تاریخ این گونه بیان شده که این قرآن کامل بوده ولی اکنون در دنیا حدود 70 برگ آن موجود است که از این تعداد 57 برگ در گنجینه خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و 8 برگ در موزه نگهداری می شود.

بایسنغر، شاهزاده هنرمند تیموری نه تنها خود خوشنویسی توانا بود، بلکه از مشوقان هنر و هنرمندان به شمار می آمد و او شاگرد شمس الدین محمد از خوشنویسان مشهور بود و اقلام شش گانه را خوش می نوشت اما در نوشتن خط محقق و ریحان استاد بود.

بایسنغر میرزا در سال 837 هجری قمری در سن 35 سالگی در شهر هرات درگذشت./934/پ204/ب1

ارسال نظرات