۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۵۳۴۳۳
استاد حوزه علمیه:

محاسبه برای انسان هوشیاری می‌آورد

استاد حوزه علمیه با بیان این که محاسبه برای ما هوشیاری می‌آورد، گفت: محاسبه سبب می‌شود ما اعمال خود را با عجله و بی‌حساب‌وکتاب انجام نداده و هوشیار باشیم.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد علی جاودان استاد حوزه علمیه شامگاه پنج شنبه در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، درباره محاسبه و شرایط همراهی با اهل‌بیت(ع) گفت: امام موسی کاظم(ع) می‌فرمایند: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ»؛ یعنی از ما نیست کسی که هر روز خودش را محاسبه نکند؛ پس اگر کار خوبی کرد از خدا بخواهد که بیشتر بر آن کار موفق شود و اگر کار بدی کرد از خدا طلب آمرزش کند.

وی افزود: فرمایش ائمه(ع) این است که ما کسانی هستیم که همه چیزمان روی حساب است، اگر می‌خواهید با ما باشید باید مثل ما باشید، خودشان فرمودند که اگر کسی در برزخ به صورت انسان بیاید، ممکن است ما را ببیند و الا می‌ماند برای قیامت و تا آن موقع دستش به ما نمی‌رسد، اهمیت محاسبه در اینجاست که کاری می‌کند تا در همان برزخ همراه ائمه باشیم.

آیت الله جاودان با بیان اینکه محاسبه برای ما هوشیاری می‌آورد، اظهار داشت: محاسبه سبب می‌شود ما اعمال خود را با عجله و بی‌حساب‌وکتاب انجام نداده و هوشیار باشیم،  به عنوان مثال اگر ما همواره روی جملات خود فکر و دقت کنیم کم‌گوی و گزیده‌گوی می‌شویم.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه محاسبه تمرین هوشیاری است، گفت: ائمه معصومین(ع) فرمودند: هر کس که هوشیار است از حزب ماست غیر هوشیار در بین ما جایی ندارد، هوشیاری هم نام دیگرش تقواست، اهل بیت، رأس هوشیاران عالم هستند.

وی افزود: امیرمؤمنان امام علی(ع) فرمودند من نفس خود را با تقوا ورزش می‌دهم؛ یعنی ورزش هوشیاری می‌کنم.

آیت الله جاودان عنوان کرد: درجات ما هم در بهشت به میزان هوشیاری ما است که به همان میزان به ما نعمت‌های بهشتی می‌دهند، حتی تعداد و کیفیت رفیقان بهشتی ما هم به میزان هوشیاری ماست.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: گاهی بعضی افراد هستند که هیچ مدافعی جز خدا ندارند؛ ظلم کردن به آنها خیلی سزای سختی دارد، گاهی فرد مظلوم همسر ماست و او حتی یک نفر ندارد که بتواند شکایت ما را پیش او بکند، امام سجاد(ع) فرمودند از ظلم به کسی که جز خدا کسی را ندارد بپرهیز کنید./807/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات