۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۵۴۵۴۹
استاد حوزه علمیه:

حکومت در اسلام به عنوان هدف نیست

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: در فقه ما حکومت وسیله ای برای اجرای احکام اسلام و قضاء اسلامی، مقابله با فحشا و احقاق حق است.
حسینی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، ویژه برنامه دهه فجر مدرسه مبارکه امام صادق(ع) با شرکت بالغ بر 120 نفر از طلاب و اساتید این مدرسه و با حضور حجت الاسلام والمسلمين حسینی آملی، به منظور آشنایی طلاب با شخصیت علمی و عرفانی امام راحل، تبیین صحیح نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) و شناخت آسیب های متوجه علما و طلاب و راه مقابله با آن ها برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که از نظر مبانی صحیح دینی و عقلی به حسب تکوین آنچه که در عالم ماده روی می دهد، منقطع از عوالم بالاتر نیست، گفت: به تبع این قاعده، جواهر و اعراض و به دنبال آن افعال انسان ها نیز مرتبط با عوالم بالاست اما انسان ها از آنچه در عوالم دیگر وجود دارد، به سبب تعلق به ماده بی اطلاع هستند.

اتساد حوزه علمیه در ادامه ضمن اشاره به بعد عرفانی شخصیت مرحوم امام(ره)، تصریح کرد: آقازاده مرحوم آیت الله شیخ محمد علی شاه آبادی این چنین نقل می کرد که پیش از انقلاب بنده خوابی دیدم که در آن خواب همه جریانات انقلاب مشاهده شد، سپس به محضر امام راحل(ره) مشرف شدم و این جریانات را تعریف کردم؛ ایشان پس از استماع به جریاناتی که برایشان نقل کردم عرض کردند که همه آنچه شما بیان کردید پدرتان در بیداری برای من نقل کرده است.

وی با بیان این که در طی 6 سالی تحصیل حضرت امام(ره) در محضر آیت الله شاه آبادی(ره)، بسیاری از اسرار توسط استاد، برای ایشان فاش شده بود، ابراز کرد: مرحوم آیت الله نجابت نیز این چنین می گفتند که در تشرفی که حضرت امام خدمت آیت الله قاضی (ره) داشتند بسیاری از اسرار حول محور مبارزه با شاه و قیام علیه او و مسائل مربوط به انقلاب به ایشان گفته شد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در ادامه جریان تشیع ایران به رهبری صفی الدین اردبیلی و حرکت انقلابی امام راحل(ره) را دو جریان انقلابی در ایران اسلامی دانست و با بیان این که حضرت امام راحل(ره) در ابتدا بر اساس امر به معروف و نهی از منکر که یک وظیفه همگانی است قیام کردند، گفت: ابتدای کار سخن از تغییر نظام نبود و حضرت امام(ره) مکرر شاه را نصحیت و دعوت به اسلام می کردند اما از آن جهت که شاه به سخنان ایشان گوش نداد، حضرت امام(ره) به نتیجه رسیدند که باید حکومت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمين حسینی آملی با بیان این که حکومت در اسلام به عنوان هدف نیست همچنان که خود ایشان نیز بارها به این نکته اشاره داشتند، تصریح کرد: ایشان بارها بر این نکته تصریح دارند که وظیفه و رسالت همه علماء، فقهاء و متدینین در عصر غیبت حفظ اسلام است و روشن است بدون داشتن قدرت نمی توان احکام اسلام را در جامعه پیاده کرد.

وی با اشاره به سخن حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه فرمودند «ولایت فقیه همان ولایت امام و پیامبر است»، بیان کرد: منظور حضرت امام(ره) این است که تشکیل حکومت برای اجرای احکام الهی در جامعه واجب و ضروری است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که در فقه ما حکومت وسیله ای برای اجرای احکام اسلام و قضاء اسلامی، مقابله با فحشاء و احقاق حق است، اظهار کرد: امام(ره) تصریح کردند که کسی به مقامات ائمه(ع) نمی رسد و مقامات ایشان سوای وظایف حکومت است و امروز نیز کسی که در کرسی حکومت داری نشسته و متصدی امر حکومت می شود منزه از اشکال نیست.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که قبل از انقلاب اگر مجموعه ای ناکار آمد بود علما فریاد می زدند، اکنون نیز نباید فکر کنند که اگر کسی بر مسندی در ادارات و سازمانها نشسته معصوم است بلکه علماء باید فریاد بزنند، خاطر نشان کرد: در جامعه کنونی نیز حکومت اسلامی باید به وظیفه خود عمل کند و این دستگاه قضاء درخور جامعه اسلامی باشد./934/د103/ب1

ارسال نظرات